Evropský výrobce Airbus se soudí s aerolinkou Qatar Airways kvůli údajným závadám na letounech A350. Právě těmi chtěl arabský provozovatel doplnit svou flotilu, aby zařadil menší a ekonomičtější stroje na dlouhé trasy. Airbus zároveň zrušil jinou dodávku letadel modelu A321.
Airbus a Qatar Airways se soudí kvůli dodávce letadel A350
Aerolinky ukázaly světu, proč si stěžovaly na kvalitu dodaných letounů. Na strojích Airbus A350, kterých mají přes dvě desítky, jsou jasně patrné části, kde se odlupuje lak. To by se ještě dalo označit za kosmetickou vadu. Na některých místech je ale poškozená i spodní kovová vrstva, která má chránit stroj před údery blesků.
Podle katarských aerolinek jde o potenciálně nebezpečnou závadu. Airbus ale s oporou evropských regulátorů tvrdí, že letadla jsou bezpečná. Spor proto skončil u londýnského soudu.
Podle Airbusu je odlupování laku přirozený jev, který nastává kvůli reakcím mezi lakem a pružnými vrstvami pod ním. Na problém si v posledních letech stěžovaly i aerolinky Finnair, Cathay Pacific, Etihad, Lufthansa a Air France.
Airbus potřebuje udržet pověst modelu 350, kterých létá přes 480 kusů u čtyřiceti různých společností. Spor s Qatar Airlines o bezpečnost letounů se každopádně začne řešit u londýnského soudu až příští rok. Nebo na něj nemusí dojít vůbec. Obě strany přes silná prohlášení totiž nevylučují možnost mimosoudního vyrovnání.
Odborník na leteckou dopravu a bývalý dopravní pilot Ladislav Keller spor označuje za obchodní válku. Problémy s lakem jsou podle něj jen kosmetické a letadla jako taková jsou bezpečná. „Myslím si, že slevy na cokoliv tam určitě budou hrát roli. Jsou to peníze,“ komentuje Keller.
Zrušení kontraktu
Soud v Londýně ale mezitím uznal jako oprávněné, že Airbus zrušil Kataru další zakázku na padesátku strojů A321. „Airbus je potěšen, že je toto téma za námi a může se co nejrychleji zaměřit na zkreslená obvinění Qatar Airways ohledně bezpečnosti a letové způsobilosti strojů A350, které budeme i nadále bránit,“ stojí v prohlášení výrobce letadel.
„Výrobci nesmí využívat svou dominanci na trhu k šikanování svých dlouhodobých zákazníků,“ komentoval situaci ředitel Qatar Airways Akbar al Bakir. Zrušení kontraktu ale pobouřilo i zástupce leteckého průmyslu. Obávají se totiž, že by se tím mohl vytvořit precedent, který by v budoucnu mohly paradoxně využívat aerolinky proti výrobcům letadel.
„Může to představovat příležitost pro vedení leteckých společností, které mají objednané letouny a vlastně už je nechtějí. Budou hledat opomenutí na straně výrobce a ta by jim umožnila zrušit smlouvu stejně, jako Airbus zrušil tu svou,“ míní generální ředitel Mezinárodní asociace leteckých dopravců Willie Walsh.