Liberec - Přirozená konkurence na autobusové lince mezi Libercem a Prahou je ohrožená. Jeden ze dvou dopravců totiž uvažuje, že linky buď úplně zruší, nebo omezí. Prodělává prý milion korun ročně. Cestující se teď právem obávají zdražení jízdného a třeba vozíčkáři by dokonce přišli o jediné autobusové spojení.
Zanikne konkurence na lince Liberec – Praha?
Ročně stojí linka do Prahy a zpět liberecký dopravní podnik sedmnáct milionů korun. Na tržbách ale vydělá jen šestnáct milionů. Možná řešení jsou podle představenstva dvě - buď úplné zrušení linky, nebo výrazné omezení provozu. „Byly časy, kdy milion nebyl tak hodně, ale v tuto chvíli bohužel je. Musíme se rozhodovat podle ekonomických kritérií,“ vysvětluje předseda představenstva Dopravního podniku města Liberec a Jablonec a liberecký radní Roman Šotola.
Dopravní podnik provozuje linku Liberec - Praha tři roky. Předtím jezdily do Prahy jen autobusy Student Agency, a to za rovnou stokorunu. Díky konkurenci se cena jízdného snížila. Teď jezdí oba dopravci za shodných osmdesát pět korun. Změn se teď obávají hlavně vozíčkáři, pro které jsou autobusy dopravního podniku často jedinou možností, jak se do hlavního města dostat. „Máme syna, který je na vozíku od narození. Do té doby, než začal dopravní podnik jezdit na této lince, tak byl odkázán na nás nebo jezdil v zimě a průvanu mezi balíky,“ popisuje situaci otec vozíčkáře Jiří Němeček. „Týdně jezdí v průměru na této lince šest až osm vozíčkářů,“ dodává mluvčí dopravního podniku Martina Podšívá.
Do žlutých autobusů Student Agency se elektrické vozíky vůbec nevejdou. Šanci mají jen postižení se skládacími vozíky, které ale musejí zůstat v zavazadlovém prostoru. „Vozík je uložen během jízdy v zavazadlovém prostoru. My tím tak naplňujeme přesně literu zákona,“ uzavírá mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.
Změny na lince Praha - Liberec bude řešit říjnové představenstvo dopravního podniku. Konečný verdikt prý bude záležet hlavně na postoji většinového vlastníka akciovky, kterým je město Liberec. Liberec totiž doplácí na městskou hromadnou dopravu asi dvě stě milionů korun ročně. Platit ztrátu dálkové linky však nadále odmítá.