Studénka - Hasiči se po středeční havárii pendolina museli ke zraněným složitě probojovat pomocí hydraulických nástrojů. Srážka rozjetého vlaku se stojícím kamionem měla na jeho přední část devastační následky. Balíky plechů, které kamion vezl, skončily v kabině strojvůdce a rozmačkaly řídící pult. Po křesle, na kterém předtím seděl, zbyla díra v podlaze. Strojvůdce měl asi dvě vteřiny, aby opustil místo. Následky střetu trochu zmírnilo čelní sklo, které k překvapení expertů zůstalo v celku.
Vyprošťování trvalo 70 minut. Plechy z kamionu „zrušily“ kabinu strojvůdce
Vůbec první dorazil na místo nehody ve Studénce vrtulník záchranné služby. Ten navigoval hasiče na místo, kde byla pomoc nejnutnější. Deset minut po vyhlášení poplachu dorazili jako první hasiči z Bílovce, kteří společně s ostravskými kolegy vyprostili tři zaklíněné pasažéry.
Návěs kamionu posloužil jako pracovní plošina
Vyprošťování řídil velitel bíloveckých hasičů Martin Turke. „Paradoxně nám nejvíce pomohlo, že tam zůstala část návěsu. Udělali jsme si z ní plošinu, na které jsme pracovali,“ líčil Martin Turke, který ve Studénce zasahoval také před sedmi lety, když těsně před rychlík Comenius spadl silniční most.
Z rozbitého pendolina vytáhli ven jako prvního těžce raněného strojvedoucího. „Vzhledem k jeho pozici to nešlo jinak než vnitřkem vlaku. Nejprve jsme museli kompletně uvolnit části trosek kolem něj, poté jsme ho vytáhli na páteřní desku a předali přes okno dalším záchranářům,“ popisoval Turke.
Podobný zásah zažil hasič ve Studénce podruhé
Než se hasičům podařilo vytáhnout z pendolina všechny raněné, uběhlo sedmdesát minut. Stejně tak dlouho tlačily na poslední dva raněné cestující sedačky, které je uvěznily. Záchranáři museli použít i rozbrušovací pily a hydraulické nástroje. „Nemohli jsme sedačky utrhnout, ale nějak je šetrně odklonit, aniž bychom raněným způsobili další bolest,“ uvedl hasič.
Následky srážky výrazně zhoršil obsah návěsu kamionu, který zůstal pendolinu v cestě. „Palety s hliníkovými plechy vletěly dovnitř kabiny, pracoviště strojvůdce kompletně zrušily. Celá technologie vlaku se posunula dozadu, kde seděli cestující,“ líčil Turke. Průchod vlakem tak byl obtížný i pro hasiče. Celodenní práce komplikovaly vysoké teploty. Když vyprostili posledního cestujícího, byli tak vysíleni, že se museli střídat po dvaceti minutách.
Speciální kontejner umožnil použít více hydraulických nástrojů
Ve Studénce zasahovalo kolem devadesáti hasičů z šesti jednotek se čtrnácti zásahovými vozidly. Hasiči ze stanice v Ostravě-Zábřehu přivezli také speciální kontejner, který se používá u hromadných nehod, kdy je potřeba nasadit více hydraulických nástrojů. Ve Studénce ho použili podruhé. Roku 2008 se uplatnil také po srážce tramvají ve Vřesině u Ostravy, při které zemřeli tři lidé.
Po středeční havárii s kamionem zemřeli tři muži z prvního vagónu. Jednoho našli záchranáři už mrtvého, druhý jim skonal pod rukama. Další čtyři těžce raněné dopravili do nemocnice. Nad ránem jeden z nich zemřel. Strojvůdce a další dva lidé jsou ve velmi vážném stavu v péči lékařů Fakultní nemocnice Ostrava.