Kunovický výrobce letadel Aircraft Industries čelí návrhu na insolvenci. Jen Aeru Vodochody dluží firma zhruba čtyřicet milionů korun. Všem věřitelům dluží společnost celkem čtyři sta milionů korun.
Věřitelé poslali na kunovického výrobce letadel návrh na insolvenci
Návrh na insolvenci kunovického výrobce letadel podala firma Aero Vodochody Aerospace, která je největším dodavatelem společnost. Managementy obou firem se sešly v polovině dubna, aby jednaly o splátkovém kalendáři. Jednání ale nebylo úspěšné. „Situace se řeší. Obavy jsou na místě v podobném případě vždy,“ uvedl předseda podnikových odborů a člen dozorčí rady společnosti Josef Mikula. Zhruba 350 zaměstnanců je od loňského prosince na nucené dovolené. Společnost jim platí 60 procent mzdy. Generální ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková vyjádření k situaci slíbila odpoledne.
Aircraft Industries se potýká s problémy kvůli nedostatku zakázek
Aircraft Industries doplácí na problémy v Rusku, kam posílá většinu svých strojů. Letadla z Kunovic ale na ruském trhu výrazně podražila kvůli propadu hodnoty rublu vůči dolaru. Propad prodeje kunovické společnosti je výrazný. V roce 2013 prodala dvacet letadel, a to převážně do Ruska. Loni podle Josefa Mikuly společnost prodala pouze čtyři letadla a letos pouhá dvě. Podle internetových stránek Aircraft Industries loni mířila tři letadla do Bangladéše a jedno do Alžírska a letos dvě do Ruska.
Firma chce prodávat letadla do západní Evropy, Číny a Indie
„Rozjednány jsou další kontrakty a situace by se měla zlepšovat. Firma usiluje o průnik na další trhy, například do Indie,“ dodává předseda odborů. Nedávno podepsala memorandum o dodávkách 20 letadel do Číny, ještě letos by jich tam měla prodat pět. Podmínkou je ale schválení certifikátů letadla L-410 čínským úřadem civilního letectví. Nové zákazníky společnost hledá také v západní Evropě s pomocí bývalého majitele cestovní kanceláře a senátora Václava Fischera, který nyní podniká v Německu.
Část ledatel by se měla vyrábět v Rusku
V Rusku se mluví o tom, že by se výroba L-410 mohla přenést do této země, odkud jsou i majitelé Aircraft Industries, průmyslový holding UGMK. Část letounů by se měla vyrábět už napřesrok. Šéf uralského koncernu řekl, že stroje vyráběné v Rusku by měly být určeny pro trh v Rusku a v sousedních státech. Výrobu letadel na jihovýchodě Moravy to ovšem podle kunovické firmy nijak neovlivní, bude pokrývat hlavně trhy v Asii, Africe a v Americe.
S problémy se bývalý Let Kunovice potkal už v roce 2000, kdy na firmu brněnský soud prohlásil konkurs. Společnost tehdy patřila americkému výrobci zemědělských letadel. Její dluh se pohyboval v řádu desítek milionů korun. S dalším konkurzem se výrobce letadel, už v českých rukou a pod jménem Letecké závody, potkal na jaře 2004. Návrh podala Česká správa sociálního zabezpečení a úřad práce. Dluh na povinných odvodech úřady vyčíslily na 88 milionů korun.