Trest pro aktéry metanolové kauzy může být i o deset let nižší

Zlín - Státní zástupce Roman Kafka navrhl sedmi mužům obžalovaným v hlavní větvi metanolové kauzy tresty zhruba od pěti do jedenácti let za ohrožování zdraví závadnými potravinami. Původně jim zlínský krajský soud uložil tresty od osmi do 21 let za obecné ohrožení. Olomoucký vrchní soud ale po jejich odvolání rozsudek zrušil a věc vrátil do Zlína. Krajský soud tak má znovu právní kvalifikaci i tresty zvážit. Rozsudek padne pravděpodobně ve středu.

Podle olomouckého vrchního soudu není kvalifikace skutku jako úmyslné obecné ohrožení přiléhavá, do úvahy tak připadá nejspíše ohrožování zdraví závadnými potravinami, jak už dříve navrhoval státní zástupce Roman Kafka. Z tohoto trestného činu, kde je nejvyšší trestní sazba dvanáct let, bylo také šest ze sedmi mužů obžalováno. Sedmý, Martin Jirout z Trutnovska, je obžalován z obecného ohrožení. Jirout údajně distribuoval otrávený alkohol na Jičínsko a na Ostravsko. Jeho jednání je podle Kafky na hraně úmyslného obecného ohrožení. Jiroutovi i tak navrhl nižší trest než loni, a to kolem 11 let a čtyř měsíců.

Čtěte více o státní zástupci Romanu Kafkovi.

Dvěma mužům ze Zlína, Alexandru Jordánovi a Martinu Cekotovi, Kafka nyní navrhl trest kolem 8,5 roku. Pro Aleše Svobodu žádá pětiletý trest. Jordán údajně převzal od hlavního distributora otrávené směsi Jiřího Vaculy otrávenou směs, z níž Svoboda vyrobil alkohol, jenž dodal podle obžaloby provozovateli večerky na zlínském sídlišti Jižní Svahy Cekotovi. Tři lidé po vypití tohoto alkoholu zemřeli. Trest 8,5 roku státní zástupce žádá i pro jednatele firmy Vapa Drink Viktora Koláčka z Týna nad Bečvou a pro podnikatele z Bystřice pod Hostýnem Libora Vanderku. Koláček údajně převzal dva tisíce litrů směsi, ze které vyrobil závadný alkohol. Většinu odebral Robert Sedlařík, majitel firmy Verdana, která byla výhradním distributorem Likérky Drak.

Původní tresty pro aktéry hlavní větve

Zlínský soud loni v květnu uložil Viktoru Koláčkovi trest 21 let, Liboru Vanderkovi 20,5 roku, Martinu Jiroutovi 16 let, Martinu Cekotovi 13,5 roku, Alexandru Jordánovi 13 let, Aleši Svobodovi 12 let a Robertu Sedlaříkovi osm let vězení. Teď bude o trestech rozhodovat znovu.

Podle obžaloby Jiroutovi hrozí 12 až 20 let i výjimečný trest, pěti dalším distributorům a prodejcům z hlavní větve kauzy 5 až 12 let a poslednímu 2 roky až 8 let vězení. Obhájci se snaží zpochybnit některé důkazy, navrhují podmíněné tresty nebo i osvobozující rozsudky. 

Hlavním míchačům směsi, Tomáši Křepelovi a Rudolfu Fianovi, vrchní soud potvrdil pravomocně za obecné ohrožení doživotní trest, patnáctiletý trest přijal hlavní distributor otrávené směsi Jiří Vacula.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Firma odváží 70 tun nelegálního odpadu z Brna zpět do Německa

Najatá firma začala z nelegální skládky v brněnských Horních Heršpicích odvážet část odpadu zpět do Německa. Půjde o 35 tun karbonového prachu, který je naložený ve velkoobjemových vacích. Ve čtvrtek odjely dva kamiony, bude se pokračovat v pátek, kdy by měly další dva kamiony odvézt zbylou část z uvedených 35 tun. Větší část uloženého odpadu, asi 282 tun, v Horních Heršpicích zatím zůstane, řekla mluvčí České inspekce životního prostředí (ČIŽP) Miriam Loužecká.
před 7 hhodinami

Na Orlickoústecku se srazil vlak s nákladním autem

V Hrušové na Orlickoústecku se ve čtvrtek ráno srazil osobní vlak s nákladním automobilem, zranění jsou čtyři lidé, z toho tři ve vlaku, řekla mluvčí hasičů z Pardubického kraje Lucie Pipiš. Zraněného řidiče z kamionu přepravil vrtulník do Fakultní nemocnice v Hradci Králové. Po 13:00 byl provoz obnoven bez omezení.
09:52Aktualizovánopřed 9 hhodinami

Na Svitavsku se otevřel nový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce

Na Svitavsku se otevřel téměř dvanáctikilometrový úsek dálnice D35 z Janova do Opatovce. Na ostatní dálniční části nenavazuje, protože jsou rozestavěné nebo se připravují. Stavba trvala od května 2023 a stála skoro tři miliardy korun. Podle generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic Radka Mátla i tak pojme část tranzitní dopravy. Výhodou je, že řidiči na něm nemusí zatím mít dálniční známku.
před 10 hhodinami

Provoz na D1 na Vysočině byl po hromadné nehodě plně obnoven

Provoz na dálnici D1 na Vysočině ve směru na Brno na stém kilometru zastavila ve čtvrtek před 8:30 asi na hodinu a půl hromadná dopravní nehoda devíti osobních aut, nákladního auta a dodávkového auta s přívěsem. Od desáté hodiny bylo místo průjezdné jedním pruhem, před půl dvanáctou už byl provoz plně obnoven. Mluvčí záchranné služby Kraje Vysočina Petr Janáček sdělil, že se lehce zranilo šest osob. Tři z nich byly podle policie převezeny do nemocnice.
09:18Aktualizovánopřed 11 hhodinami

Brněnský Drákula má rád nejen krev, ale i vtipy

Městské divadlo Brno uvedlo v české premiéře komedii Drákula. Původní dílo od amerických autorů přepracoval režisér Stanislav Slovák tak, aby odkazovalo na aktuální společenské dění.
před 13 hhodinami

Místo vězeňských cel byty. Žatec je chce nabídnout i vojákům

V Žatci začala přestavba někdejší věznice na bytový dům. Město v něm chce nabídnout nové bydlení lidem z potřebných profesí, tedy učitelům, zdravotníkům i vojákům. Právě v Žatci sídlí elitní 4. brigáda rychlého nasazení. V armádě bylo na začátku letošního roku zhruba 24 tisíc profesionálních vojáků. Podle připravované nové koncepce by se do pěti let měl jejich počet zvýšit na více než 37 tisíc. Přilákat by je měly i benefity, jako je náborový příspěvek, dostupná zdravotní péče nebo dětské tábory.
před 16 hhodinami

Obce tlačí vyšší daní vlastníky k péči o chátrající nemovitosti

Některé obce se snaží působit na majitele objektů, které zatěžují společný prostor, zvýšením daně z nemovitostí. Cílem bylo přimět je k lepší péči o zanedbané budovy. S rozdílnými výsledky to zkusili v Kroměříži, ve Znojmě či v Žatci.
před 17 hhodinami

Trať mezi Berounem a Karlštejnem se dočkala modernizace

Na trati mezi Berounem a Karlštejnem skončila modernizace části koridoru z Prahy do Plzně. Práce na zhruba desetikilometrovém úseku trvaly přibližně dva roky a stály bezmála tři miliardy korun. Jezdilo se zde jen po jedné koleji a omezenou rychlostí. Stavbaři kompletně vyměnili železniční spodek i svršek, zmodernizovali nedaleký přejezd i nástupiště na zastávce Srbsko. Nároky se přitom ukázaly vyšší, než se zdálo podle projektu. Většina hlučných prací přitom probíhala v noci, což představovalo zátěž pro místní obyvatele. Navzdory komplikacím se rekonstrukci podařilo dokončit o osm měsíců dřív. Až zde bude v příštím roce uveden do provozu zabezpečovací systém ETCS, dočkají se cestující ve zmodernizovaném úseku rychlosti až kolem 140 kilometrů za hodinu.
včera v 20:48
Načítání...