Modernizace léta opomíjených železničních tratí v Libereckém kraji bude pokračovat i v letošním roce. Loni Správa železniční dopravní cesty v regionu investovala přes tři miliardy korun. Letos se opravy dočkají tratě a nádraží v České Lípě, Frýdlantu nebo Raspenavě.
Tratě na Liberecku se dočkají oprav i letos – Frýdlant a Česká Lípa budou mít nová nádraží
„V Raspenavě a ve Frýdlantu projdou stanice kompletní modernizací, budou tam nová nástupiště s bezbariérovým přístupem,“ popsal rozsah plánovaných prací Pavel Blažek – jednatel společnosti Korid LK, která je koordinátorem dopravy v Libereckém kraji. Náklady se odhadují na zhruba 450 milionů korun.
Modernizace čeká i tratě z Frýdlantu do Mníšku a z Raspenavy do Bílého Potoka. Tam se mají vyměnit zabezpečovací zařízení – zároveň pojedou vlaky do Mníšku vyšší rychlostí. „Celá ta akce by měla přinést zvýšení stability železniční dopravy na trati z Liberce do Frýdlantu,“ dodal Blažek.
Ještě vyšší částku bude stát modernizace nádraží v České Lípě, která začala už loni. Nádraží se po skončení oprav posune asi o 250 metrů blíže k městu a zvýší se i komfort pro cestující. Namísto nefunkční lávky bude mít nádraží také podchod, na který 12 miliony přispěje českolipská radnice.
„Celá akce přijde zhruba na miliardu, dalších 1,8 miliardy korun by se v příštích dvou letech mělo investovat i do modernizace železniční trati a stanic z České Lípy na Liberec,“ uvedl při loňské návštěvě Liberce generální ředitel SŽDC Pavel Surý.
Rekonstrukce čeká podle něj trať z České Lípy na Litoměřice, ale i další úsek trati z Turnova na Hradec Králové. Vlaky by tam pak mohly jezdit až stokilometrovou rychlostí. „Aby pro cestující byla železniční doprava komfortní a konkurenceschopná,“ dodal Surý.
Liberecký kraj má dobře rozvinutou železniční síť, která je ale většinou jednokolejná a není elektrifikovaná. Navíc je zastaralá a podle odhadů by potřebovala modernizaci za 21 miliard korun. V minulosti se však do ní investovalo jen málo. Rekordní byl rok 2015, kdy SŽDC vložila do modernizace, oprav a rekonstrukcí železničních tratí v kraji 3,1 miliardy korun. Je to víc než za posledních deset let dohromady. Hlavním důvodem ale byla snaha dočerpat co nejvíce peněz z končícího Operačního programu Doprava I.