Velká Bíteš (Žďársko) – Společnost OHL ŽS se vrátila ke stavebním pracím na dálnici D1 a dnes v osm ráno opět začala opravovat úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Oprava se před časem zastavila, protože dálnice byla poškozena více, než se předpokládalo, a společnost požadovala proplacení víceprací. Ministr dopravy Zdeněk Žák o víkendu firmu vyzval k obnovení oprav a pohrozil vypovězením smlouvy. Zástupci ministerstva dopravy, státního fondu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic dnes úsek zkontrolovali.
Stavaři se vrátili na D1
David Čermák, šéf ŘSD:
„Naštvanost na mé straně dosáhla vrcholu, ale jsem rád, že zhotovitel nakonec přistoupil k řešení problému. Stavba se rozběhne v plném proudu.“
Podle Čermáka bude potřeba krajnici skutečně zpevnit. „Vícepráce musí být realizovány v každém případě, zhotoviteli nebude proplaceno nic virtuálního,“ dodal Čermák, podle kterého se zhotovitel nebyl schopen popasovat s novým zněním obchodních podmínek.
Technický ředitel OHL ŽS Jan Komárek oznámil, že dělníci začali v 08:00 v úseku, kde byla stavba zastavena, provádět asanační práce. Podle něj se práce rozjely poté, co se firma shodla na technickém řešení s investorem, jímž je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Na dalších modernizovaných úsecích D1 jsou stejné problémy, staví se tam, vyjednává se tam a platí pro ně stejně tvrdá opatření jako pro tento inkriminovaný úsek,“ uvedl v pondělí ministr.
„Stroje na sjezdu Lhotka začaly s čištěním rigolů, kolový bagr čistí drenážní šachty. Začíná také sanace opěry po sneseném nadjezdu číslo 222,“ uvedl vedoucí projektu Jiří Krátký z OHL SŽ. Práce jsou podle něj zpožděny o několik týdnů. „Hledáme způsob, jak je urychlit tak, aby nebyl ohrožen definitivní termín dokončení stavby, který je podle harmonogramu koncem října 2014,“ dodal Krátký.
Podle dohody musí být od pondělí náklady na vícepráce schváleny dopředu, nikoli zpětně, jako to bylo dosud. Každá vícepráce musí být zdůvodněna a vyúčtována a každý, kdo ji schválí, za ni ponese osobní odpovědnost. Zjištění viníci víceprací budou muset být hnáni k pracovněprávní a trestní odpovědnosti. Z každé vícepráce také přijmou investoři systémový závěr, aby se neopakovala. U chyb projektů bude stát vyžadovat náhradu škody po projektantech.
Lukáš Hampl, první náměstek ministra dopravy:
„Může se objevit chyba projektu, nicméně historie nám říká, že vícepráce byly ve velkém rozsahu zneužívaný fenomén, jehož opakování nekompromisně zabráníme.“
O opravě dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svou životností. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle aktuálních odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.