Stavaři se vrátili na D1

Velká Bíteš (Žďársko) – Společnost OHL ŽS se vrátila ke stavebním pracím na dálnici D1 a dnes v osm ráno opět začala opravovat úsek mezi Lhotkou a Velkou Bíteší. Oprava se před časem zastavila, protože dálnice byla poškozena více, než se předpokládalo, a společnost požadovala proplacení víceprací. Ministr dopravy Zdeněk Žák o víkendu firmu vyzval k obnovení oprav a pohrozil vypovězením smlouvy. Zástupci ministerstva dopravy, státního fondu dopravy a Ředitelství silnic a dálnic dnes úsek zkontrolovali.

David Čermák, šéf ŘSD:

„Naštvanost na mé straně dosáhla vrcholu, ale jsem rád, že zhotovitel nakonec přistoupil k řešení problému. Stavba se rozběhne v plném proudu.“

Podle Čermáka bude potřeba krajnici skutečně zpevnit. „Vícepráce musí být realizovány v každém případě, zhotoviteli nebude proplaceno nic virtuálního,“ dodal Čermák, podle kterého se zhotovitel nebyl schopen popasovat s novým zněním obchodních podmínek.

Technický ředitel OHL ŽS Jan Komárek oznámil, že dělníci začali v 08:00 v úseku, kde byla stavba zastavena, provádět asanační práce. Podle něj se práce rozjely poté, co se firma shodla na technickém řešení s investorem, jímž je Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). „Na dalších modernizovaných úsecích D1 jsou stejné problémy, staví se tam, vyjednává se tam a platí pro ně stejně tvrdá opatření jako pro tento inkriminovaný úsek,“ uvedl v pondělí ministr.

„Stroje na sjezdu Lhotka začaly s čištěním rigolů, kolový bagr čistí drenážní šachty. Začíná také sanace opěry po sneseném nadjezdu číslo 222,“ uvedl vedoucí projektu Jiří Krátký z OHL SŽ. Práce jsou podle něj zpožděny o několik týdnů. „Hledáme způsob, jak je urychlit tak, aby nebyl ohrožen definitivní termín dokončení stavby, který je podle harmonogramu koncem října 2014,“ dodal Krátký.

Ministr dopravy Zdeněk Žák
Zdroj: ČT24

Podle dohody musí být od pondělí náklady na vícepráce schváleny dopředu, nikoli zpětně, jako to bylo dosud. Každá vícepráce musí být zdůvodněna a vyúčtována a každý, kdo ji schválí, za ni ponese osobní odpovědnost. Zjištění viníci víceprací budou muset být hnáni k pracovněprávní a trestní odpovědnosti. Z každé vícepráce také přijmou investoři systémový závěr, aby se neopakovala. U chyb projektů bude stát vyžadovat náhradu škody po projektantech.

Lukáš Hampl, první náměstek ministra dopravy:

„Může se objevit chyba projektu, nicméně historie nám říká, že vícepráce byly ve velkém rozsahu zneužívaný fenomén, jehož opakování nekompromisně zabráníme.“

O opravě dálnice D1 rozhodlo ministerstvo dopravy předloni v červnu. Nejvytíženější tuzemská dopravní tepna je zhruba deset let za svou životností. Celá modernizace mezi Mirošovicemi na 21. kilometru a Kývalkou na 182. kilometru by podle aktuálních odhadů ministerstva mohla stát asi 14 miliard korun, počítá se s využitím peněz z Evropské unie.