Letos chce prodávat na Zelném trhu v Brně sedmdesát obchodníků. Někteří mají zájem o víc stánků a náměstí je už před sezonou ze dvou třetin obsazené. Naopak druhé patro nové kryté tržnice je prázdné. Prodejci tam zaplatí za nájem víc peněz a chybí jim možnost reklamy.
Stánky na brněnském Zelném trhu jsou téměř obsazené. Do kryté tržnice se obchodníci tolik nehrnou
O sto třicet stánků na brněnském Zelném trhu mají trhovci zájem. I když většina s prodejem čeká, až se oteplí, dvě třetiny prodejních míst už jsou obsazené. A hlásí se další zájemci. Za pronájem zemědělci denně zaplatí 45 korun za metr čtvereční. Prodejci alkoholu dvaapůlkrát tolik.
Ne všem se v kryté tržnici daří
Pronájem v kryté tržnici je mnohonásobně dražší. Roste s velikostí kóje i s počtem spotřebičů. Startuje na deseti tisících korun měsíčně. Zákazníci tam například narazí na stánek s koblihami. Čerstvě upečené je pekařka vozí ze suterénu. Vyprodáno mívají už odpoledne. Jean Paul's Bistro se do suterénu budovy nastěhovalo teprve před Vánoci. „Daří se nám čím dál líp, lidí chodí stále víc, postupně se o tom dozvídají,“ řekla Elisabetta Tancini.
Ne všichni prodejci byli v tržnici tak úspěšní, někteří museli z finančních důvodů odejít. Druhé patro tržnice zůstává zavřené. Podle mluvčího Tržnice Brno Jana Šmikmátora jsou prostory vyhrazené pro jednodenní prodejce. Neprodává v nich ale nikdo. Ještě loni tam přitom byla například cukrárna Radomíry Pallové. Zavřela ji po dvou měsících. „Je možné, že si špatně udělali nějakou úvodní kalkulaci nebo čekali větší zájem,“ řekl mluvčí Tržnice Brno.
Reklama by prý zaplevelovala veřejný prostor
„Mluvčí tržnice o nás říká, že jsme odešli kvůli vlastní neschopnosti, ale to není pravda. Neměli jsme možnost reklamy, ve druhém patře o nás nikdo nevěděl,“ řekla majitelka cukrárny Radomíra Pallová.
Tržnice se reklamním cedulím brání. „Zapleveluje to veřejný prostor,“ vysvětlil mluvčí tržnice. Budova tak zůstává sice čistě bílá, co je uvnitř, se ale nikdo při procházení okolo nedozví.