Vyšetřovatelé Správy železnic (SŽ) hledají příčinu dvou nedělních poruch trakčního vedení na koridoru u České Třebové. Vlaky se v neděli na koridoru z Prahy na Moravu kvůli dvěma mimořádným událostem zastavily dohromady asi na pět a půl hodiny. Železniční uzel v České Třebové čeká podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy rozsáhlá modernizace včetně trakčního vedení za víc než devatenáct miliard korun. Správa hledá jejího zhotovitele.
Správa železnic vyšetřuje příčinu nedělních poruch vedení u České Třebové
„V obou nedělních případech sice došlo k události na dosud nezrekonstruovaném úseku, i ten ale prochází pravidelnou kontrolou a údržbou trolejí, lan, bočních držáků i jejich uchycení. V místě mimořádností se uskutečnila v letošním roce,“ uvedl Gavenda.
Při první nehodě mezi Českou a Dlouhou Třebovou se za jízdy poškodil sběrač proudu lokomotivy rychlíku a trakční vedení nad všemi kolejemi. Následně se podle mluvčího poškodil také sběrač lokomotivy nákladního vlaku. Příčinu na straně vlaku nebo vedení má potvrdit komisionální prohlídka lokomotiv. Po ní také bude možno upřesnit výši škod.
„Ve druhém případě došlo večer na staniční koleji v České Třebové k přepálení troleje nad stojící soupravou,“ popsal Gavenda. I v tomto případě příčinu určí komisionální prohlídka vlaku.
Cestující si stěžovali na nedostatek informací
Dvojí porucha na trakčním vedení prodloužila lidem cestu až o pět a půl hodiny. „Já jsem čekal před Českou Třebovou. Jeli jsme z Ostravy šest hodin, takže jsem rád, že jsem tu a dojel jsem,“ popsal cestující Štěpán Hájek.
Problém měli především lidé, kteří potřebovali přestoupit na další spoje. Ty na ně často nepočkaly a zajištěna nebyla ani náhradní doprava. Například Vendula Šírová, která jela také z Ostravy, se do cíle dostala až po sedmnácti hodinách. „Pendolino mělo být v Mariánských Lázních v devět večer a dorazila jsem druhý den v osm ráno,“ popsala.
Někteří cestující si stěžovali na nedostatek informací. „Bylo by vhodné sjednotit manuál pro všechny dopravce, aby při těchto mimořádných událostech věděli, jak informovat cestující. Ti mají nárok na informace podle práv cestujících v železniční dopravě. Některá místa jsou bez signálu, cestující se nemohou dovolat ani se nedostanou na internet,“ upozornil ve vysílání ČT24 prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.
Podle něj by informace měl předávat vlakový personál. Zmínil příklad Švýcarska, kde personál informuje do patnácti minut a pak každých deset minut. „Průběžně říkají, jak se situace vyvíjí, pak informují cestující o následných spojích,“ popsal.
Poškození vedení může mít různé příčiny
Poškození vedení může mít podle mluvčího Správy železnic různé příčiny. „Pokaždé se snažíme obnovení provozu i ve spolupráci s dopravci vyřešit co nejrychleji. Ve frekventovaném uzlu to pochopitelně znamená komplikace pro více vlaků,“ poznamenal Gavenda. V roce 2022 Správa železnic zastavila provoz na železnici kvůli odstraňování závad celkem na sto třicet hodin, letos je to podle mluvčího zatím třiadevadesát hodin.
V České Třebové je to už třetí nehoda za poslední půlrok. Na konci června to byly spadlé troleje, před dvěma týdny vykolejený motorový vlak. „Budeme hledat způsob, jak s některými akcemi, třeba právě s obnovou trakčního vedení, začít o něco dřív, protože je pravda, že to trakční vedení si zasloužilo rekonstrukci,“ poznamenal ministr dopravy Martin Kupka (ODS).
V České Třebové se uskutečnila poslední větší rekonstrukce včetně elektrifikace v 50. letech minulého století. Desítky kilometrů dosud používaných trolejí pocházejí z té doby. Po dokončení rekonstrukce by tam podle Gavendy vlaky měly zrychlit, zároveň by se měl snížit hluk ze železničního provozu.
Stržené trakční vedení v pondělí dopoledne zastavilo provoz vlaků v Lysé nad Labem na Nymbursku. Provoz v úsecích Lysá nad Labem – Kostomlaty nad Labem a Čelákovice – Milovice byl obnoven s částečným omezením po poledni. České dráhy na webu uvedly jako důvod problému stržené trakční vedení ve stanici Lysá nad Labem vlakem jiného dopravce. Podle serveru Zdopravy.cz bylo vedení poškozené při průjezdu nákladního vlaku společnosti Metrans. Poškozen byl podle serveru sběrač lokomotivy i trakční vedení.