Správa železnic vyšetřuje příčinu nedělních poruch vedení u České Třebové

3 minuty
Události v regionech: Porucha v České Třebové blokovala koridor
Zdroj: ČT24

Vyšetřovatelé Správy železnic (SŽ) hledají příčinu dvou nedělních poruch trakčního vedení na koridoru u České Třebové. Vlaky se v neděli na koridoru z Prahy na Moravu kvůli dvěma mimořádným událostem zastavily dohromady asi na pět a půl hodiny. Železniční uzel v České Třebové čeká podle mluvčího Správy železnic Dušana Gavendy rozsáhlá modernizace včetně trakčního vedení za víc než devatenáct miliard korun. Správa hledá jejího zhotovitele.

„V obou nedělních případech sice došlo k události na dosud nezrekonstruovaném úseku, i ten ale prochází pravidelnou kontrolou a údržbou trolejí, lan, bočních držáků i jejich uchycení. V místě mimořádností se uskutečnila v letošním roce,“ uvedl Gavenda.

Při první nehodě mezi Českou a Dlouhou Třebovou se za jízdy poškodil sběrač proudu lokomotivy rychlíku a trakční vedení nad všemi kolejemi. Následně se podle mluvčího poškodil také sběrač lokomotivy nákladního vlaku. Příčinu na straně vlaku nebo vedení má potvrdit komisionální prohlídka lokomotiv. Po ní také bude možno upřesnit výši škod.

„Ve druhém případě došlo večer na staniční koleji v České Třebové k přepálení troleje nad stojící soupravou,“ popsal Gavenda. I v tomto případě příčinu určí komisionální prohlídka vlaku.

Cestující si stěžovali na nedostatek informací

Dvojí porucha na trakčním vedení prodloužila lidem cestu až o pět a půl hodiny. „Já jsem čekal před Českou Třebovou. Jeli jsme z Ostravy šest hodin, takže jsem rád, že jsem tu a dojel jsem,“ popsal cestující Štěpán Hájek.

Problém měli především lidé, kteří potřebovali přestoupit na další spoje. Ty na ně často nepočkaly a zajištěna nebyla ani náhradní doprava. Například Vendula Šírová, která jela také z Ostravy, se do cíle dostala až po sedmnácti hodinách. „Pendolino mělo být v Mariánských Lázních v devět večer a dorazila jsem druhý den v osm ráno,“ popsala.

Někteří cestující si stěžovali na nedostatek informací. „Bylo by vhodné sjednotit manuál pro všechny dopravce, aby při těchto mimořádných událostech věděli, jak informovat cestující. Ti mají nárok na informace podle práv cestujících v železniční dopravě. Některá místa jsou bez signálu, cestující se nemohou dovolat ani se nedostanou na internet,“ upozornil ve vysílání ČT24 prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.

Podle něj by informace měl předávat vlakový personál. Zmínil příklad Švýcarska, kde personál informuje do patnácti minut a pak každých deset minut. „Průběžně říkají, jak se situace vyvíjí, pak informují cestující o následných spojích,“ popsal.

Poškození vedení může mít různé příčiny

Poškození vedení může mít podle mluvčího Správy železnic různé příčiny. „Pokaždé se snažíme obnovení provozu i ve spolupráci s dopravci vyřešit co nejrychleji. Ve frekventovaném uzlu to pochopitelně znamená komplikace pro více vlaků,“ poznamenal Gavenda. V roce 2022 Správa železnic zastavila provoz na železnici kvůli odstraňování závad celkem na sto třicet hodin, letos je to podle mluvčího zatím třiadevadesát hodin.

V České Třebové je to už třetí nehoda za poslední půlrok. Na konci června to byly spadlé troleje, před dvěma týdny vykolejený motorový vlak. „Budeme hledat způsob, jak s některými akcemi, třeba právě s obnovou trakčního vedení, začít o něco dřív, protože je pravda, že to trakční vedení si zasloužilo rekonstrukci,“ poznamenal ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

V České Třebové se uskutečnila poslední větší rekonstrukce včetně elektrifikace v 50. letech minulého století. Desítky kilometrů dosud používaných trolejí pocházejí z té doby. Po dokončení rekonstrukce by tam podle Gavendy vlaky měly zrychlit, zároveň by se měl snížit hluk ze železničního provozu.

Stržené trakční vedení v pondělí dopoledne zastavilo provoz vlaků v Lysé nad Labem na Nymbursku. Provoz v úsecích Lysá nad Labem – Kostomlaty nad Labem a Čelákovice – Milovice byl obnoven s částečným omezením po poledni. České dráhy na webu uvedly jako důvod problému stržené trakční vedení ve stanici Lysá nad Labem vlakem jiného dopravce. Podle serveru Zdopravy.cz bylo vedení poškozené při průjezdu nákladního vlaku společnosti Metrans. Poškozen byl podle serveru sběrač lokomotivy i trakční vedení.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Stát spustí ve zkušebním provozu dalších deset vysokorychlostních vah

Stát rozšiřuje síť vysokorychlostních vah na dálnicích. Deset nových spustí ve zkušebním provozu začátkem července. Do konce roku jich plánuje 31. Postavení jedné váhy vyjde zhruba na šedesát milionů korun. Ve chvíli, kdy váhu přejede řidič s příliš velkým nákladem, čidla pošlou informaci Ředitelství silnic a dálnic. Pracovníci ověří, zda byla opravdu porušena pravidla, a pokud ano, předají vše obci s rozšířenou působností, která má na starost výběr pokut. Za každou tunu nad limit hrozí provozovatelům přetížených kamionů pokuta devět tisíc korun. Kromě samotných vah začnou za necelý měsíc přetížené náklaďáky kontrolovat také silniční inspektoři – nově bez dohledu policie.
před 7 hhodinami

Po bouřích jsou bez proudu stovky domácností

Po silných bouřkách zůstává bez proudu zhruba už jen pět set domácností hlavně v Rychnově nad Kněžnou a v Ústí nad Orlicí. České televizi to sdělila mluvčí ČEZ Soňa Holingerová. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) upozornil, že ve čtvrtek padaly na Moravě a ve Slezsku až sedmicentimetrové kroupy.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

D10 je po nehodě opět průjezdná

Dálnici D10 na 23,5 kilometru ve směru na Turnov u Předměřic nad Jizerou odpoledne uzavřela dopravní nehoda, kolem 21. hodiny se provoz podařilo obnovit. Podle prvotních informací o nehodě měli policisté nahlášeno osm aut, pozdější odhadovaný počet byl sedm a při dokumentování nehody bylo číslo upřesněno na pět. Zranění utrpělo pět lidí, z toho dva těžké, u dalších tří lidí jsou zranění středně těžká.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

ETCS při projetí návěstidla v Letovicích fungovalo, uvedla inspekce

V době, kdy ve čtvrtek večer projel spěšný vlak od Brna v Letovicích návěstidlo, před nímž měl zastavit, zabezpečovací systém ETCS fungoval, řekl generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera. Je podle něj zřejmé, že při obsluze systému selhal člověk. Není ale jisté, který a jakým způsobem. Vladimír Říha z Centra techniky a diagnostiky Správy železnic České televizi řekl, že strojvedoucí zřejmě zvolil funkci potlačení ETCS.
včeraAktualizovánopřed 21 hhodinami

Umění ve městě na jihu Čech se znovu napojilo na přírodu i historii

V Českých Budějovicích začal sochařský festival Umění ve městě. Umělecká díla vystavuje ve veřejném prostoru, a to i v dalších městech na jihu Čech.
včera v 14:12

Východu Moravy hrozí v sobotu silné bouře s kroupami a přívalovými dešti

V sobotu odpoledne a večer hrozí silné bouřky na východě Moravy podél hranic se Slovenskem. Provázet je může přívalový déšť, menší kroupy a vítr o rychlosti až 70 kilometrů v hodině. Výstrahu vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ).
včera v 11:27

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
včera v 06:22

Moravu a Slezsko zasáhly silné bouřky

Bouřky a krupobití zasáhly odpoledne a večer východ Česka. Pásmo velmi silných bouřek postupovalo od jižní přes střední Moravu až k severu. Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ) během večera varoval například před výrazným bouřkovým systémem na Zlínsku nebo před velkými kroupami na Vsetínsku a Ostravsku. Podle zpravodajů ČT byly bouřky nejsilnější okolo osmé hodiny. Hasiči mezi 18:00 a 22:00 řešili přes dvě stě událostí spojených s počasím.
5. 6. 2025Aktualizováno5. 6. 2025
Načítání...