Praha - Hlavní ranvej ruzyňského letiště dostává v těchto dnech nový kabát. Nejvytíženější přistávací plocha v Česku se ale bude opravovat po částech. Opravy začaly letos a pokračovat budou v dalších dvou letech. Část provozu se proto musela přesunout na vedlejší dráhu a nad hustě obydlenou částí hlavního města je tak poměrně rušno.
Ranvej ruzyňského letiště dostává nový kabát
Příští rok oslaví hlavní dráha ruzyňského letiště padesátiny. Od státu k nim dostala jako dárek generální opravu, a to první v historii. „Docházelo už k mnoha poruchám, praskání desek, k horšímu odvodnění,“ popsal stav dráhy Jiří Kraus, výkonný ředitel pro rozvoj a správu majetku letiště. Dělníci už podle plánu vybourali zhruba čtvrtinu dráhy, tedy necelý kilometr, a teď na ni speciální metodou nanášejí nový cementobetonový povrch.
Nákladní auta odtud po demolici odvezla 70 tisíc tun starého betonu a stejné množství nového sem teď musejí míchačky dovézt. Novou betonovou směs pak v rekordní šířce 15 metrů pokládá na dráhu stroj, kterému se říká finišer. Na ploše se musí nechat hmota asi měsíc uzrát.
Oprava vyjde zřejmě levněji
Celá oprava měla vyjít během tří let asi na miliardu korun. Ale už tendr na letošní etapu ukázal, že může být rekonstrukce výrazně levnější. „Zřejmě na základě krize ve stavebnictví dosahujeme při výběrových řízeních nižších částek, než jsme předpokládali,“ řekl Kraus.
Neopravovaný úsek hlavní dráhy se teď využívá pro vzlety letadel. Přílety míří na vedlejší ranvej. Nad střechami domů na Praze 6 tak teď burácejí desítky strojů. Nejméně měsíc a půl to lidé v této části Prahy budou muset ještě vydržet. První část oprav by měla skončit 8. srpna letošního roku.