Obří antonov se vznese nad Mošnov. Poveze 80 tun pražců a výhybek

3 minuty
Obří letoun v Mošnově
Zdroj: ČT24

Na mošnovském letišti přistálo dosud vůbec největší letadlo světa, které se vyrábí sériově. Model Antonov 124 Ruslan by měl z Mošnova odvézt na 80 tun železničního materiálu. Zakázka míří do Indonésie.

Na Letiště Leoše Janáčka Ostrava přiletěl stroj již v neděli. Prostějovský výrobce potom jeho nákladový prostor zaplnil 25 betonovými pražci a železničními výhybkami. Podle redaktorky České televize Lucie Botorové by letadlo mělo odcestovat zpět již v pondělí. 

Pražce museli zaměstnanci spediční firmy pevně zafixovat k podlaze. „Bylo nutné je položit na podlahu z dřevěných trámů a připevnit páskou s pomocí dřevěných prokladů i závitových tyčí,“ zjistila Lucie Botorová. 

  • Čtyřmotorový letoun An-124 Ruslan je dlouhý téměř 70 metrů, vysoký přes 21 metrů a má rozpětí křídel 73,3 metru. 
  • Letoun byl původně postaven pro potřeby sovětské armády, pro strategickou přepravu jejích vojsk. Je držitelem řady světových rekordů, například v přepravě 170 tun do výšky deseti kilometrů či přeletem vzdálenosti o délce několika desítek tisíc kilometrů.
  • An-124 je hornokřídlý stroj s klasickými ocasními plochami s mnohokolovým podvozkem příďového typu. Trup je hermetizovaný, rozdělený na dvě paluby. Nákladní prostor má délku 36,5 m, šířku 6,4 m a výšku 4,4 m, objem převyšuje 1000 m³, nosnost 120 tun.
  • Stroj vznikl v Antonovově konstrukční kanceláři. První prototyp pilotoval V. Těrskij, a to už 26. prosince 1982 v Kyjevě. S tímto letounem bylo ustanoveno 21 světových rekordů.

Pražce cestují spíše po vodě

Náklad, který se ještě v pondělí vznese směrem do Indonésie, musel být upevněn velmi pečlivě. Jeho stabilitu, a tím pádem rovněž stabilitu letadla, by totiž mohlo ohrozit například přetížení při startu.

Podle zjištění ČT se jedná o vůbec první takto rozsáhlou přepravu železničních pražců a výhybek z České republiky, která se uskutečňuje vzdušnou cestou. Většinou se totiž takovýto náklad dopravuje po vodě.

V Ostravě je letoun antonov během uplynulých tří desítek let k vidění již několikáté. Lidé zde mohli stroj pozorovat například v roce 2013 při Dnech NATO – viz fotogalerie:

Ještě mohutnější příbuzný: Antonov 225 Mrija

Větším příbuzným „124“ je Antonov 225 Mrija, rovněž jde původně o sovětský, nyní ukrajinský strategický transportní letoun, tentokrát ale s maximální vzletovou hmotností 640 tun. Mrija je nejdelším a zároveň nejtěžším letounem, jaký kdy byl zkonstruován. Je poháněn šesti dvouproudovými motory a má také největší rozpětí křídel ze všech letounů v aktivní službě.

Byl navržen pro přepravu sovětského raketoplánu Buran a částí nosné rakety Eněrgija nebo Proton. Po zrušení vývoje raketoplánu nebylo pro Mriju využití, avšak po pěti letech se ji znovu podařilo nasadit do obchodního provozu. Dosud byl vyroben pouze jediný exemplář, druhý nebyl dokončen.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na severu Čech se může večer tvořit ledovka

Na severu Čech se může v sobotu večer při mrznoucím mrholení nebo dešti tvořit slabá ledovka. Vyplývá to z výstrahy, kterou vydal Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Hrozí úrazy a komplikace v dopravě. Během noci riziko mrznoucích srážek pomine.
před 1 hhodinou

Hasiči měli o Vánocích přes tisíc zásahů. V meziročním srovnání jde o mírný nadprůměr

Hasiči v Česku měli o Vánocích 1163 výjezdů, z toho 178 bylo k požárům. Podle počtu událostí tak byly letošní svátky mírně nadprůměrné, informovala mluvčí generálního ředitelství hasičů Klára Ochmanová. Nejvíce práce měli hasiči na Štědrý den, kdy bylo zásahů 515. Některé požáry během svátků způsobily mnohamilionové škody.
před 3 hhodinami

Na náměstí v Postoloprtech se potkávají Oldřich s Boženou

Postoloprty na Lounsku dokončují největší investici v historii města, kterou je rekonstrukce náměstí za 115 milionů korun. Její součástí je i obří vydlážděná mozaika. V celku si ji půjde nejlépe prohlédnout z výšky. Zobrazuje pověst o setkání Oldřicha a Boženy. Podle kroniky se tak stalo právě u Postoloprt, když byl kníže na lovu.
před 4 hhodinami

Modernizace železničního uzlu Česká Třebová má za sebou první rok

Nové koleje i nádražní objekty vyrostly během prvního roku modernizace železničního uzlu Česká Třebová. Investice za téměř dvacet miliard je plánována na šest let. Má přinést bezpečnější a rychlejší průjezd vlaků i pohodlnější cestování. Lidé pocítí dopad stavebních prací hlavně v druhé polovině oprav.
před 5 hhodinami

Z Bedřichova po konci vleků odcházejí i hoteloví hosté

Dlouholetý provozovatel, který měl v Bedřichově v Jizerských horách celkem pět vleků, už ve středisku podnikat nechce. Místní proto hledají cestu, jak v budoucnu provoz obnovit. Uzavření sjezdovek už dopadá na některé podnikatele.
před 6 hhodinami

Na přelomu roku se čeká sníh a teploty pod průměrem

Na přelomu roku do Česka přijde zima. Teploty i přes den budou jen mírně nad nulou, hlavně na horách bude sněžit a lze očekávat sněhové jazyky i závěje, uvedl Český hydrometeorologický ústav (ČHMÚ). Ani v prvním týdnu roku 2026 se ráz počasí příliš nezmění.
před 15 hhodinami

Lipno zamrzá, bruslit na něm je ale zatím hazard

Lipenské jezero postupně zamrzá. Místy má sice led tloušťku kolem čtyř až pěti centimetrů, zatím ale netvoří dostatečně souvislou plochu. Přesto na něj už někteří nedočkavci navzdory nebezpečí vstupují. Možnosti bruslení závisí na intenzitě mrazů. Ke zprovoznění bruslařské magistrály propojující Frymburk, Přední Výtoň a Lipno nad Vltavou musí mrznout deset až patnáct dnů.
před 15 hhodinami

Porodnost i letos klesne na další historické minimum

V Česku se narodilo nejméně dětí v historii. Podle průběžných dat zdravotníků letošek skoro s jistotou překoná loňské minimum. Někde hlásí téměř o pětinu méně novorozenců. Potomky teď přivádějí na svět hlavně ženy z populačně slabších 90. let. Jejich matky měly děti přibližně o pět let dřív. V kombinaci s dalšími faktory čekají odborníci nízkou porodnost i v příštích letech.
před 16 hhodinami
Načítání...