Silničáři, kteří staví severovýchodní obchvat Pardubic, začali pracovat na pozemcích, které vlastník zatím odmítá prodat. Pro stavbu potřebuje Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) získat od majitele pás dlouhý asi tři sta metrů, na který se bude napojovat největší lanový zavěšený most v Česku. ŘSD uvedlo, že má právní názor, který postup umožňuje.
Obchvat Pardubic se staví i na nevyvlastněných pozemcích. Prý je to právně čisté
„Už jsme v kritickém bodu. Pokud by pozemek stále nebyl k dispozici, tak už by začal brzdit celou stavbu,“ vysvětluje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl, že začali pracovat na pozemcích, které ještě nemají vyvlastněné. „K tomuto kroku dochází stavebně razantním způsobem, ale právně naprosto čistě,“ dodal s tím, že mají právní rozbor, který jim to umožňuje.
Zhruba tři sta metrů dlouhý a pětatřicet metrů široký pozemek se nachází blízko Dubiny a u kruhového objezdu u Lidlu, kde má severovýchodní obchvat začínat. Povede tudy silnice na nový lanový most přes Labe, který bude největším v Česku. Jde o poslední pozemek, který silničáři ještě nemají a ke kterému běží vyvlastňovací řízení.
„Vyvlastnění má zavádějící název. Neznamená to, že někomu odebereme jeho vlastnictví. My od vlastníka koupíme jeho pozemek za tržní cenu, kterou určí znalec,“ řekl Rýdl. Obchvat je stavbou, která je ve veřejném zájmu všech obyvatel města, poznamenal.
Procházka: Nejsem spekulant
Cenu, o kterou jde, Rýdl nekomentoval, protože není vše uzavřené. Jednání se podle mluvčího ŘSD nicméně vždy zadrhlo na výši částky, se kterou nebyl majitel spokojený. Pozemky patří bývalému pardubickému hokejistovi Stanislavu Procházkovi.
„Obcházejí moje práva, na která mám snad podle Ústavy nějaký nárok,“ uvedl pro ČT. „Pokud to bude právně napadnutelné, tak samozřejmě požádáme o zastavení stavby,“ pokračoval. Pro deník MF Dnes doplnil, že pozemky v dané lokalitě patří rodině dlouho a že není spekulant.
Vadí mu prý kromě ceny i další věci. Například to, že na další pozemky se po dostavbě silnice nedostane s většími stroji. V budoucnu by tam územní plán mohl povolit bytovou výstavbu. „Některé pozemky jsou odříznuté. Nebudu schopný se na ně dostat. Jedině přes pozemky jiných vlastníků, což je vždy problém,“ řekl Procházka.
Na pozemky vyjely buldozery
Na Procházkovy pozemky vjely buldozery a začaly skrývat ornici. „Následně začneme se sanací podloží a se samotným násypem zemního tělesa. Nedalo se tady pracovat, museli jsme udělat provizorní komunikaci, částečně nás to omezilo ve výstavbě. Je to třináct měsíců od doby, kdy jsme pozemky měli dostat,“ řekl vedoucí projektu Michal Cimbál z firmy Hochtief CZ.
Termín dokončení je kvůli zdržení s výkupem pozemku zatím stanovený na konec roku 2025, původní termín bylo jaro téhož roku. Další zpoždění už silničáři nechtějí. Severovýchodní obchvat je dlouho očekávaná stavba, která bude dlouhá 4,2 kilometru a spojí sídliště Cihelna s Dubinou. Práce na přeložce silnice I/36 začaly v prosinci 2022. Stát bude 1,4 miliardy korun.
Obchvat začne na silnici I/36 u kruhové křižovatky blízko supermarketu Globus, pokračovat bude Poděbradskou a Bohdanečskou ulicí. Povede pak volným terénem u slepého ramene Labe, překříží Hradeckou ulici a vyústí na kruhovém objezdu na Dubině.