Do června překlene Labe v Pardubicích nový most, který se stane největším zavěšeným mostem v České republice. Dělníci pomocí hydrauliky začali mostní stavbu vysouvat nad řeku. Most je součástí severovýchodního obchvatu a vše má být dokončené do podzimu příštího roku.
V Pardubicích se začíná klenout největší zavěšený most v Česku
„Postupujeme rychlostí půl metru za patnáct vteřin v jednom taktu, vysouváme 32 metrů. Musíme pracovat s milimetrovou přesností, jsou tady geodeti, konstrukce je zaměřována. Postupně se při výsuvu provádí horizontální a vertikální kontrola, nesmíme uhnout ani o milimetr,“ popsal Petr Škoda z firmy Doprastav.
Firma staví most tak, aby neomezila provoz na přilehlé cyklostezce ani na řece, kde jezdí sportovci na lodích. Stavební firma ho posouvá pomocí hydrauliky. Mostní část jede po ložiscích a teflonových deskách, aby hladce překonávala pomocné podpěry.
„Počítáme, že na druhou stranu se s celým mostem dostaneme v červnu. Pak nás čeká dostrojení mostu, další konstrukce, dobudování pylonu, přes něj povedou lana, na které bude zavěšená mostní konstrukce. Až bude most zavěšený, můžeme odstranit pomocné konstrukce,“ doplnil Škoda.
Dlouhý bude až 135 metrů
Zavěšený most je z předpjatého betonu, rozpětí přes slepé rameno Labe bude mít 122 metrů, přes řeku Labe to bude rekordních 135 metrů, to z něj činí největší zavěšený most v Česku. Podobný, ale menší je v Poděbradech.
Podle mostního experta Petra Vítka z firmy Hochtief bude stavba v krajině pěkně vypadat. „Důsledně jsme dbali na estetické vyznění mostu, protože tady má být minimálně sto let. Chtěli jsme, aby v krajině hezky vypadal, abychom tady nepostavili něco, za co se budeme stydět,“ sdělil Vítek.
Uvedl, že je to první zavěšený most, který se v republice staví metodou vysouvání. „Zavěšený most je pro lokalitu optimální. Jsou tady omezující podmínky, mezi cestou na břehu a vodním tokem nesmí být mostní podpora, to byl jeden z faktorů, proč jsme se pro zavěšený most rozhodli,“ řekl Vítek.
Práce se podle Škody i Vítka stihnou do podzimu příštího roku. Mostní expert Vítek řekl, že práce mají několik měsíců zpoždění, ale díky optimalizaci to nebude činit komplikace a nověji stanovený podzimní termín se dá stihnout. Původně mělo být hotovo na jaře 2025. „Zpoždění jsou jednotky měsíců, ale nebude to mít vliv na termín dokončení, což je podzim příštího roku. Některé věci se dají a budou dělat zároveň,“ přiblížil Vítek.
Stavbu také zdržel výkup pozemků, jde o posledních 300 metrů čtverečních v trase silnice, uvedl před časem ředitel ŘSD Radek Mátl. Protože se silničáři nedohodli na výkupu, začali vyvlastňovat. „Na stavbě severovýchodního obchvatu aktuálně dokončujeme vyvlastnění dvou listů vlastnictví,“ upřesnil mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Severovýchodní obchvat
Most vzniká jako součást severovýchodního obchvatu, na který Pardubice dlouho čekají. „Získáme tím daleko vyšší dopravní kapacitu přes oba břehy Labe, už se nemůžeme dočkat, na obchvat čekáme dlouho. Velmi úzce spolupracujeme se silničáři na výstavbě cyklostezky, která povede kolem obchvatu, aby se ideálně otevřela s jeho dokončením,“ uvedl náměstek primátora Jan Hrabal (ANO).
Příprava obchvatu trvala silničářům od roku 2006. Stavba úseku dlouhého 4,2 kilometru začala v prosinci 2022. Přeložka silnice I/36 začíná na Dubině u Lidlu, kde se napojí na okružní křižovatku, dál přetíná Labe a povede přes Hradeckou ulici až k okružní křižovatce u obchodu Globus. Náklady jsou téměř 1,5 miliardy korun.