Ten, kdo chce ve stanici Nádraží Veleslavín v Praze přestoupit z metra na letištní autobus, musí kufry stále vynášet po schodech vlastními silami, nebo je svěřit do péče portýrů. Dopravní podnik sice sliboval, že na schodišti vybuduje alespoň pás na zavazadla, to se však nestalo. Situace se patrně změní po rekonstrukci sousedního nádraží, která nezačne dříve než za šest let.
Nahradit portýry, kteří nosí kufry z metra na Veleslavíně, by bylo drahé. Zůstanou
Loni o Velikonocích to vypadalo jako aprílový vtip. Krátce před zprovozněním nového úseku pražského metra A vyšlo najevo, že chybí eskalátor na výstupu z podzemního vestibulu stanice metra Nádraží Veleslavín. V místě, kde cestující – často s objemnými kufry – míří na nástupiště „letištního“ autobusu 119.
Poté, co metro začalo jezdit, se objevili u schodů portýři, kteří lidem pomáhají s těžkými zavazadly. Původně mělo jít o provizorní řešení, nyní se však ukazuje, že tam nosiči zůstanou. Možná i několik let.
Pražský dopravní podnik se rozhodl, že schody nijak vylepšovat nebude. Ostatně ani nosiči nejsou jeho iniciativou, platí je letiště. Podle ředitele podniku Jaroslava Ďuriše totiž městská společnost za situaci neodpovídá a změna by pro ni byla příliš drahá. „Zvažovali jsme provizorní variantu dopravníkovým pásem, i když to v Česku není zavedená praxe. I toto řešení vyjde na několik milionů,“ podotkl.
Odkázal přitom na Správu železniční dopravní cesty, která bude rekonstruovat sousední veleslavínské nádraží, odkud by měly v budoucnu jezdit na letiště vlaky. Právě tím vysvětluje dopravní podnik, proč k letištním autobusům nevedou jezdicí schody: Autobusové spojení je jen provizorium.
Bude to však podobné pražské provizorium jako most „rámusák“, který sloužil tramvajím mezi Holešovicemi a Trojou čtyřicet let, nebo dřevěná provizorní hasičská stanice, která stojí v Holešovicích již 74 let. Rekonstrukce železniční trati Praha–Kladno a stavba odbočky na letiště totiž není na spadnutí.
Začne nejdříve v roce 2022 a měla by stát zhruba 22 miliard korun. „Vypsali jsme výběrové řízení na zhotovení jedné části. Je to část z nádraží Veleslavín s odbočkou na pražské letiště,“ upřesnil současný stav mluvčí SŽDC Marek Illiaš.
Práce portýrů na Veleslavíně tak má před sebou ještě dlouhou budoucnost. Za rok fungování odnesli 70 tisíc kufrů, podle mluvčí Letiště Praha Mariky Janouškové jejich služeb využívá asi 40 procent lidí. „V průměru odneseme tak deset kufrů za hodinu,“ uvedl nosič zavazadel Tomáš Styblík. Zatímco Jaroslav Ďuriš označil službu za „aprílový žertík“ aeroholdingu, mluvčí Janoušková upozornila, že jsou cestující se službou spokojeni.
Železnice na letiště – dříve známá také jako rychlodráha – by měla být na rozdíl od současné kladenské trati dvoukolejná a elektrizovaná. SŽDC také znovu jedná s Prahou 6 o možnosti, že by trať vedla Dejvicemi a Veleslavínem tunelem. Zatím má přednost varianta s tratí v zářezu, kterou již schválilo ministerstvo dopravy.