Praha – Sedačky vyrobené z plastu nebo polstrované potažené koženkou by v pražských tramvajích a autobusech ocenilo nejvíce cestujících. Dopravní podnik to odvodil z ankety, kterou uspořádal na svém webu a současně nechal vyjádřit se návštěvníky svého muzea ve střešovické vozovně, kteří si také sedačky s různým povrchem mohli vyzkoušet. Dopravní podnik uvažuje o tom, že se vzdá dosud používaných polstrovaných sedaček potažených látkou a nahradí je jinými, které půjde snáze udržovat.
Na plastu a kožence chce sedět nejvíce pražských cestujících
Látkou potažené sedačky se začaly objevovat v pražských autobusech a potom i tramvajích a nakonec i metru od poloviny 90. let minulého století. Donedávna už se jen menšina cestujících mohla posadit na dříve běžná koženkové sedadla v autobusech a laminátová v tramvajích. Po nedávném přetažení textilních sedadel v autobusech koženkou ale teď dopravní podnik chystá velkou celkovou změnu.
Který typ sedaček by měl do nových vozidel objednat, si dopravní podnik nechal poradit od cestujících – na výběr dal několik typů plastových, dřevěných a koženkou potažených sedadel. Ankety se zúčastnilo přes 11 tisíc lidí, z nich 1 332 prostřednictvím lístků v muzeu dopravního podniku, kde byly jednotlivé sedačky vystaveny, zbytek na internetu. Největší část z nich by v tramvajích chtěla sedět na plastových sedačkách s povrchovou úpravou proti sklouznutí, v autobusech by ale lidé dali přednost polstrovaným sedadlům potaženým koženkou. „Výsledky ankety zohledníme při rozhodování o tom, kterými sedačkami budou nově pořizované dopravní prostředky vybavovány,“ podotkl generální ředitel DPP Jaroslav Ďuriš. Dopravní podnik chce k výsledkům ankety přihlédnout při budoucích výběrových řízeních a odpovídající typy sedaček uvést v zadávacím řízení.
Lidé v anketě také hodnotili pohodlnost nebo pocit bezpečnosti na různých sedačkách. Právě v kritériu pohodlí získaly druhý nejvyšší počet hlasů dnes běžné látkové sedačky, i zde nad nimi však vyhrála sedadla celokoženková. Mluvčí dopravního podniku ovšem upozornila, že ve velké části autobusů – 71 procentech vozového parku – už jsou sedadla potažená koženkou, často jde o přetažené původní látkové sedačky.
Na čem sedí cestující ve vozidlech DPP:
metro
- soupravy M1 i 81-71M: polstrované látkové sedačky
tramvaje
- vozy T3M a T3SUCS: laminátové sedačky
- vozy T6A5, rekonstrukce T3, 14T a část KT8D5.RN2P: látkové sedačky
- vozy 15T a část KT8D5.RN2P: dřevěné sedačky
autobusy
- nejstarší karosy B731: koženkové sedačky
- většina autobusů Karosa, SOR, popř. Ikarus: původně látkové, většinou přetažené koženkou
- midibusy Solaris Urbino 8,9 a BredaMenarinibus Zeus: plastové