Termín dokončení prací na modernizaci dálnice D46 za 461 milionů korun se podle zjištění České televize prodloužil kvůli vodě v podloží. Původně mělo být hotovo už na konci srpna. Řidiči tak u Vyškova nadále musejí počítat s komplikacemi.
Modernizace D46 u Vyškova bude hotová o dva měsíce později
Řidiči si musejí vystačit s polovinou takzvané hanácké dálnice D46 u Vyškova už několik měsíců. Oproti předpokladům dělníci stavbu neopustili ani s posledním srpnovým dnem.
Důvod komplikací v rovinaté a vysušené krajině je nečekaný – voda v podloží. „Už ta pravá polovina se nám zpozdila zhruba o dvacet sedm dnů. Museli jsme sanovat podloží, které bylo velmi zvodnělé, byly tam obrovské problémy. To stejné nás čeká na levé polovině,“ vysvětlil šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Aktuálně se nejvíc pracuje mezi Vyškovem a Pustiměří, kde dělníci pokládají jednu z vrstev. V příštím a přespříštím týdnu na ni přijde beton. „Očekávali jsme lepší prostředí, diagnostika neodpovídala skutečnosti,“ poznamenal Mátl.
U liniových staveb se to stává
Podle vedoucího Ústavu pozemních komunikací Fakulty stavební Vysokého učení technického v Brně Dušana Stehlíka podobnému scénáři při stavbách dálnic obvykle zabránit nelze. Bylo tomu třeba tak i na dálnici D1. „Ať už je to vodní pramen nebo zasypaná vodoteč. Průzkum je dělaný pomocí sond, které jsou vytipovány geotechnikem. Je to liniová stavba, vždycky se nemusí trefit, to by jich muselo být neskutečné množství,“ popsal.
Celkově je potřeba dálnici ze sedmdesátých let vylepšit o bezpečnější prvky a zvýšit tak rychlost až na 130 kilometrů za hodinu. V části je také nutné položit odolnější beton. Je to totiž zároveň záložní přistávací dráha pro stíhačky. Už teď slouží protihluková stěna u Pustiměře, kde ruch z dálnice překračoval limity. Hotovo by mělo podle Ředitelství silnic a dálnic být pravděpodobně na konci října.
V posledních měsících se v omezení na D46 stalo už několik vážných nehod.