Brno – Na jednokolejné trati mezi Brnem a Přerovem začala výluka, která potrvá až do konce pracovního týdne. Práce neprobíhají celý den, v ranní i večerní špičce vlaky jezdí. Od 8:30 do 13:30 je však nutné přestupovat do autobusů, výluka se týká regionálních i dálkových spojů – v případě rychlíků jde o linky Brno–Bohumín a Brno–Olomouc–Jeseník. První den výluky provázel kromě nutných přestupů také zmatek – cestující se po vystoupení z náhradního autobusu nedozvěděli, ze které koleje pojede jejich rychlík.
Místo vlaků Brno–Přerov pojedou celý týden autobusy
Výluka železniční dopravy na trati Brno–Přerov proběhne ve dvou fázích. První potrvá do středy, tehdy bude vyloučena celá trať, resp. úsek z Vyškova do Přerova. Ve čtvrtek a pátek už bude mít omezení menší rozsah, vlaky nebudou jezdit už pouze mezi Brnem, resp. Vyškovem, a Kojetínem.
Rychlíky do Bohumína teď mimořádně začínají v Hulíně, kde do nich přestupují lidé z náhradních autobusů. Po příjezdu na nádraží ovšem byla řada cestující rozčarována – SŽDC, která výluku vyhlásila, jim totiž na informačních tabulích rychlík (který přes Hulín obyvkle nejezdí) vůbec nezobrazila. Nedozvěděli se tedy, na které nástupiště se mají vydat.
Čtyři linky náhradních autobusů
V první fázi výluky jezdí náhradní autobusy na čtyřech linkách. Dvě nahrazují rychlíky Brno–Bohumín, jedna je expresní a jezdí od brněnského hlavního nádraží po dálnici do Hulína, kde bohumínské rychlíky mimořádně začínají a končí. Z Brna odjíždějí, resp. přijíždějí do Brna, ve stejný čas jako rychlíky. Druhá náhradní autobusová linka za rychlíky Brno–Bohumín je zastávková, spoje zastavují ve Vyškově a Kojetíně a končí v Hulíně. Kvůli dodatečným zastávkám odjíždějí z Brna o čtvrt hodiny dříve a také o čtvrt hodiny později přijíždějí.
Další náhradní linka jezdí místo rychlíků Brno–Olomouc–Jeseník v úseku Brno–Nezamyslice se zastávkami ve Vyškově a Ivanovicích. Poslední autobusová linka nahrazuje osobní vlaky, které ovšem nejezdí pouze v úseku Vyškov–Přerov. Autobusy jedou v celém tomto úseku, obsluhují všechny zastávky a končí u přerovského nádraží.
Náhradní autobusové linky Brno–Přerov
za rychlíky Brno–Přerov (–Bohumín)
- linka Ex: Brno hl. n.–Hulín bez zastávky (jezdí podle jízdního řádu vlaků)
- linka Z: Brno hl. n.–Hulín se zastávkami ve Vyškově a Kojetíně (odjezd/příjezd o čtvrt hodiny dříve/později)
za rychlíky Brno–Nezamyslice (–Olomouc–Jeseník)
- Brno hl. n.–Nezamyslice se zastávkami ve Vyškově a Ivanovicích (jezdí podle jízdního řádu vlaků)
za osobní vlaky
- Vyškov–Přerov obsluhující všechny zastávky (jezdí o pět minut dříve/později než vlaky)
Druhá fáze výluky, která začne ve čtvrtek, bude mít menší rozsah. Autobusy místo bohumínských rychlíků budou jezdit už pouze mezi Brnem a Kojetínem s tím, že na cestě zastaví ve Vyškově. Náhrada za osobní vlaky bude jezdit rovněž mezi Vyškovem a Kojetínem.
Výluky postihují jednokolejku často, druhá kolej přibude až za několik let
Během výluky bude Správa železniční dopravní cesty, které trať patří a která výluku vyhlásila, opravovat trakční vedení a udržovat okolí trati – odstraňovat křoviny nebo větve, které by mohly bránit v rozhledu. Jednokolejná trať podobné výluky kvůli nutné údržbě zažívá pravidelně. Její rozšíření o druhou kolej sice stát připravuje, práce by ale mohly začít nejdříve v roce 2016. Výsledkem má být významná rekonstrukce trati, která by potom měla být uzpůsobena provozu až 200kilometrovou rychlostí.
Trať, kterou naleznou cestující v jízdním řádu pod číslem 300, proslula loni, kdy se po vykolejení nákladního vlaku ukázalo, že na trati neprobíhá dostatečná údržba. Drážní inspekce poukázala na povolené šrouby spojující kolejnice a pražce, SŽDC později přiznala odpovědnost.