Frýdek-Místek – Obyvatelé Frýdku-Místku jezdí už čtyři roky po městě hromadnou dopravou zdarma. Zpočátku jezdily bezplatné zelené autobusy pouze po Frýdku-Místku, dnes je doprava rozšířena i do okolních obcí, vzdálených až 30 kilometrů. Tato výhoda skončí s výstavbou nového obchvatu, který začne růst příští rok. Krajský úřad také prosazuje sjednocené tarify po celém území.
MHD zdarma funguje ve Frýdku-Místku čtyři roky. Jak dlouho ještě?
Magistrát Frýdku-Místku hodnotí zavedení cestování hromadnou dopravou zdarma jako velmi úspěšné. Využívá ho čím dál tím více lidí. Obyvatelé si jen musí koupit čipovou kartu a doložit, že nemají vůči městu dluhy. Ti, kteří tak neučiní, platí jednotnou cenu jízdného deset korun. Dopravu zdarma slíbili před komunálními volbami v roce 2010 lídři tamní ČSSD. Argumentovali neúnosnou dopravní situací a stále odkládanou stavbou obchvatu. Od března následujícího roku ji zavedli.
„Autobusy jsou teď rozhodně vytíženější. Před zavedením dopravy zdarma jsme evidovali zhruba 4 miliony přepravených cestujících, v současné době jich je asi o 3 miliony více,“ uvedla mluvčí magistrátu Jana Matějíková.
Kraj chce sjednotit tarify na celém území
Na bezplatnou dopravu autobusy město Frýdek-Místek doplácí asi deset milionů. Přispívalo na ni i předtím, protože nemá vlastní dopravní podnik. Další peníze poskytují obce, do kterých zelené autobusy jezdí, a také Moravskoslezský kraj. „Kraj na optimalizaci dopravy ve Frýdku-Místku finančně netratí. Ukazuje se, že úspory by za rok mohly dosáhnout i milionu korun,“ uvedla mluvčí hejtmanství Petra Špornová.
Speciální čipová karta ale cestujícím neumožňuje využívat jednotnou jízdenku v kraji. Problém chce kraj ve spolupráci s městem řešit. „Moravskoslezský kraj prosazuje zavedení integrovaného dopravního systému na celém území, znamená to také sjednocené tarify,“ zdůraznila Špornová.
Pokud se město rozhodne autobusy zdarma zrušit a ponechat současný počet spojů i trasy jednotlivých linek, zaplatil by dopravci o 20 milionů více než před rokem 2011.
MHD zdarma v Česku a v Evropě
Bezplatná městská doprava funguje od roku 2008 v Hořovicích na Berounsku. Od března roku 2011 se začali bezplatně přepravovat obyvatelé Třeboně v jižních Čechách a ve Frýdku-Místku. Například ve Valašském Meziříčí lidé jezdili zdarma na zkoušku v roce 2009. Část zastupitelstva to chtěla prosadit od letošního roku, ale návrh neprošel. Zvažovalo to také Brno a další města. Dopravu zdarma zkoušlo v roce 2011 vedení Ostravy, a to v souvislosti s upozorněním na smog. Po 22 dnech smogu akci zrušilo kvůli nedostatku peněz.
Belgické město Hasselt zahájilo bezplatnou městskou hromadnou dopravu 1. července 1997 a stalo se tak jedním z prvních na světě. Městská hromadná doprava se zdarma uplatňuje především v menších městech. Estonský Tallinn je prvním hlavním městem s bezplatnou městskou hromadnou dopravou. Obyvatelé Tallinnu musejí při vstupu do autobusů, tramvají a trolejbusů jen označit zelenou kartu, kterou si pořídí za 2 eura. Samotná doprava je nestojí nic. Nejvíce měst, ve kterých funguje bezplatná hromadná doprava, je ve Francii, Anglii nebo Švédsku.