Měření ultrajemného prachu: Praha dvakrát špinavější než Kodaň či Berlín

Praha – I když je podle oficiálních údajů Českého hydrometeorologického ústavu ovzduší v Praze velmi čisté a obvykle se razantně nezhoršuje ani v obdobích, kdy jiné části Česka sužuje smog, výzkum Kåre Press-Kristensena z Dánské ekologické rady ukázal, že je to především proto, že se v českých městech neměří tzv. ultrajemné prachové částice. Jejich koncentrace v Praze je podle měření mnohem vyšší než v jiných evropských velkoměstech. V blízkosti frekventovaných komunikací v Berlíně či Kodani naměřil hodnoty zhruba poloviční než například na Evropské.

Praha je jedním z nejvíce znečištěných měst střední a západní Evropy. Ovzduší je plné ultrajemných prachových částic, jejichž koncentraci však čeští meteorologové zatím neměří. Kåre Press-Kristensen ji měřil na sedmi místech a zjistil výrazně vyšší hodnoty než v jiných evropských velkoměstech, v minulosti zjišťoval prachovou koncentraci například v Berlíně, Kodani či Milánu.

Co může způsobit polétavý prach?

I krátkodobé vdechování prachu zvyšuje počet zánětlivých onemocnění plic a působí negativně na cévní systém. Dlouhodobé působení prachu potom zhoršuje plicní funkce, zvyšuje počet chronických onemocnění plic a snižuje délku života. Na částice se váže také rakovinotvorný benzoapyren.

Jako prachové částice či polétavý prach se obvykle označují částice s průměrem menším než 10 mikrometrů (jeden mikrometr je miliontina metru). Jemné částečky o průměru do 2,5 mikrometru jsou schopny pronikat hluboko do dýchacího systému, a jsou proto pro zdraví lidí nebezpečnější. „Jsou zhruba pětsetkrát až tisíckrát menší než průměr lidského vlasu. Vznikají ve spalovacích motorech automobilů a jejich významným zdrojem ve městech jsou vozidla s dieselovými motory. Pronikají hluboko do dýchacího systému, v plicních sklípcích se dostávají do krve, kde poškozují stěny cév a vedou k vážným onemocněním, jako jsou infarkt a mozková mrtvice,“ popsal Miroslav Šuta z Centra pro životní prostředí a zdraví. 

Z pražských lokalit, kde dánský výzkumník měřil znečištění, na tom bylo nejhůře část odjezdové plochy autobusového nádraží na Florenci. V krychlovém centimetru vzduchu zaznamenal přes 110 tisíc ultrajemných prachových částic částic. Za bezpečnou hranici považuje Press-Kistensen 30 tisíc prachových částic v centimetru krychlovém. Nižší hodnotu v Praze ovšem naměřil pouze v parku v Šárce v místě vzdáleném asi 100 metrů od Evropské ulice. Hodnoty, které Press-Kristensen představil, naměřil toto pondělí. Na dvou místech měřil také v neděli, kdy byla koncentrace ultrajemného prachu podstatně nižší.

Hodnoty nad 30 tisíc částic na metr krychlový zaznamenal Kristensen i v dalších evropských městech, kde jejich koncentraci měřil, ovšem ve srovnání s obdobnými pražskými místy byly o čtvrtinu až polovinu nižší. Rozhodující je podle Miroslava Šuty z nevládního Centra pro životní prostředí a zdraví, které zorganizovalo Kristensenovo měření, kolik místem projíždí aut s dieselovým motorem, popř. autobusů a dodávek.

Množství ultrajemných prachových částic v Praze:

  • ÚAN Florenc, odjezdy, okrajová část: 110 500 na centimetr krychlových
  • Evropská na zastávce Horoměřická: 68 600 (v neděli 13 300)
  • ÚAN Florenc, příjezdy: 47 650
  • Wilsonova u hlavního nádraží: 46 250
  • zastávka Florenc: 38 550
  • ÚAN Florenc, odjezdy, centrální část: 33 500
  • zeleň v Šárce 100 metrů od Evropské: 8 950 (v neděli 3 600)

Jiná města:

  • Milán, Viale Bianca Maria – silniční okruh: 35 150
  • Kodaň, zastávka Österbrohuset: 30 400
  • Berlín, silnice za hlavním nádraží: 27 950

Podle výzkumníka jsou hodnoty částic jemného prachu v Praze důkazem problematické dopravní koncepce ve městě. „Překvapilo mě, že moderní město jako Praha stále nemá nízkoemisní zóny, které mají mnohé významné evropské metropole v Dánsku, Německu nebo Švédsku a které omezují vjezd vozidlům s nejvyššími emisemi. Situaci je možné významně zlepšit také zaváděním dieselových filtrů,“ uvedl Press-Kristensen. Cestu ke zlepšení podle něj představuje také rozšíření cyklistické dopravy.

Pracovník Dánské ekologické rady měřil koncetraci ultrajemných prachových částic také v Brně. Tamní výsledky představí v pátek, ovšem podle dosavadních vyjádření je i ovzduší v jihomoravské metropoli značně znečištěné.

Český hydrometeorologický ústav zatím obvykle měří pouze pevné prachové částice PM10 o průměru do desti mikrometrů. Pro ultrajemné částice není stanoven ani imisní limit, podle Miroslava Šuty však během dvou let Evropská komise pravidelné měření ultrajemného prachu zavede. „Členské státy se na něj ale netváří příliš přívětivě, protože překračují současné limity,“ poznamenal Šuta.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 3 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 4 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 16 hhodinami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 16 hhodinami

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 17 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...