Praha – V Praze začala platit nová pravidla, která křiklavé poutače omezují. Podle magistrátu jich má být míň a mají být vkusnější. Jinde v regionech ovšem skončily podobné snahy fiaskem.
Křiklavá reklama by měla zmizet z historického centra Prahy
Reklama na masážní salón v historickém Štorchově domě na Václavském náměstí překračuje snad všechna pravidla. Je příliš velká a moc křiklavá. Před chodícím maskotem navíc kolemjdoucí neuteče. Pokud podnik ukřičenou výlohu nezmění, hrozí mu nově pokuta. Obří vývěsní štíty mají nahradit decentní nápisy, plast zase přírodní materiály – dřevo a kov. Zmizet mají i svítící bannery a fosforeskující polepy.
Vyhláška taky zakazuje umísťovat název firmy na střechu. Výjimka ale existuje, a to když je nápis součástí návrhu architekta budovy, jako třeba na obchodním domě Baťa. Jestli se pravidla dodržují, budou památkáři kontrolovat v terénu. Přísnější budou památkáři na Starém Městě, benevolentnější kolem něj. Křiklavá reklama mnohé zákazníky spíš odradí.
Karlovy Vary hledají způsob, jak regulovat obsah reklamních nápisů v centru lázní déle než deset let. Kvůli všudypřítomným ruským nápisům se tu turisté cítí spíš jako v Petrohradu. Zakázat používání ruských tabulí v centru ale město nemůže. „Takovou vyhlášku by ministerstvo vnitra velice pravděpodobně zrušilo,“ říká mluvčí karlovarského magistrátu Jan Kopál.
V Brně je zase plachta s reklamou přes celou fasádu takřka v centru. Město přitom reguluje poutače na památkách vyhláškou. Ale ani hrozba až dvoumilionové pokuty nezafungovala.