Karlovarský kraj má všechny nové motoráky, nahradily hlavně elektrické vlaky

Cheb – Velký krok k moderní železnici má za sebou Karlovarský kraj. Na 85 procentech spojů v regionu se cestující setkají s vlaky, které byly vyrobeny v posledních letech nebo alespoň prošly zásadní rekonstrukcí. České dráhy přišpěly k obměně motorovými jednotkami Regioshark – ze série určené pro Karlovarský kraj dnes převzaly poslední. Má to ale svoji daň, motoráky jezdí především po hlavních elektrizovaných tratích – již léta (dříve pronajaté z Německa) zajíždějí z Chebu do Mariánských Lázní, nově i do Karlových Varů.

Osm dvoučlánkových motorových jednotek, které ČD pro provoz v Karlovarském kraji zakoupily, se sice nemusí zdát jako vysoký počet, dopravce s nimi ale chce obsloužit množství tratí. Podle krajského ředitele drah Vladimíra Omelky budou jezdit z Chebu do Aše i Lubů, z Karlových Varů do Johanngeorgenstadtu (tam ale jen na jednom páru vlaků), ale také na hlavních tratích Cheb – Mariánské Lázně a Cheb – Karlovy Vary. Motoráky tak budou jezdit pod trolejemi. Dráhy jsou však přesvědčeny, že je to v případě nevelkého regionu výhodnější, než kdyby objednaly nové motoráky i elektrické soupravy, jak to udělaly například ve větším Ústeckém kraji. „Mají univerzální použití, a tak je můžeme nasadit na tratě, kde mohou jezdit až stodvacetikilometrovou rychlostí, tak na malé regionální tratě,“ charakterizoval Vladimír Omelka jednotky Regioshark.

Kromě Regiosharků jezdí v kraji také rekonstruované jednotky Regionova a také jejich poněkud odlišný klimatizovaný „bratranec“, kterého pro trať z Mariánských Lázní do Karlových Varů zakoupila společnost GW Train Regio a také motorové soupravy Regioshuttle a Desiro německého dopravce Vogtlandbahn.

Náměstek hejtmana Petr Navrátil:

„Obměna většiny kolejových vozidel Českých drah na tratích v našem regionu je pro cestující velmi příjemným signálem o zvyšující se kvalitě přepravy. Komfortní cestování a zároveň zkrácení přepravních časů by v budoucnu mohlo příznivě ovlivnit počty lidí, kteří zatím dopravu po železnici využívají.“

Elektrické vlaky jezdí v kraji především jako rychlíky, v regionální dopravě jde o jednu soupravu (lokomotiva s klasickými vozy z 80. let) na páru nejvytíženějších spojů v pracovní dny. Zřejmě se to nezmění. Dráhy nákupem Regiosharků naplnily podmínku modernizace vozového parku, pod kterou jim Karlovarský kraj před čtyřmi lety přidělil desetiletou smlouvu na zajištění základní dopravní obsluhy.

Že osm Regiosharků v kraji zůstane a při nejbližší příležitosti je ČD nepřestěhují jinam, kde se budou chtít pochlubit novými vlaky, zajišťuje nejenom smlouva na zajištění dopravy, ale také způsob, kterým byl nákup financován. Karlovarský kraj drahám zprostředkoval evropskou dotaci z Regionálního operačního programu Severozápad – pokryla 40 procent z celkové ceny 510 milionů korun. Vlaky by v kraji měly zůstat i po roce 2019, kdy vyprší smlouva s ČD. „O tom, jestli ji prodloužíme nebo vozy v případě výběrového řízení přejdou na jiného dopravce, teprve jednáme,“ řekl náměstek karlovarského hejtmana Petr Navrátil (ČSSD).

Motorová jednotka ČD řady 844
Zdroj: Petr Eret/ČTK

Soupravy, které dráhy označují jako Regioshark, vyrábí polská strojírna PESA Bydgoszcz jako řadu 223M Link, ve výrobním programu je také jednočlánková a tříčlánková verze. ČD byly první společností, která typ Link objednala, následovala ji například německá společnost Regentalbahn, která provozuje dopravu v česko-bavorském pohraničí. Největší objednávku (na 470 kusů) ale posléze učinil německý národní dopravce DB. Ve verzi pro ČD mají jednotky 120 míst k sezení (z toho devět v první třídě), maximální rychlost 120 km/h a jsou vybaveny wi-fi zesilovačem. Dráhy objednaly celkem 31 jednotek, kromě Karlovarského kraje jezdí také v Ústeckém, Plzeňském a Zlínském kraji.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Na Štědrý den se objeví sněhové přeháňky

V Česku se na Štědrý den objeví sněhové přeháňky, občasné sněžení očekávají meteorologové zejména v jižní polovině území a na horách. Nejvíce sněhu by do Štědrého večera mělo napadnout hlavně na Šumavě, v Pošumaví a Novohradských horách, lokálně kolem pěti centimetrů, výjimečně až deset centimetrů. Souvislejší sněhovou pokrývku očekávají meteorologové také v Jeseníkách a okolí. Zbývající sváteční dny budou slunečnější a také mrazivé.
07:56Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Piety i mše uctily oběti předloňské střelby na filozofické fakultě

Lidé v Česku si v neděli připomněli památku obětí předloňské střelby na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy (FF UK). Už dopoledne uctili jejich památku například někteří senátoři v čele s předsedou horní komory Milošem Vystrčilem (ODS). Po poledni si památku obětí připomněl i premiér Andrej Babiš (ANO). Konaly se i další akce, které připravily spolky Spojeni nadějí a Uši pro duši s podporou fakulty a univerzity. Při tragédii zemřelo čtrnáct lidí z řad studentů a pedagogů.
včeraAktualizovánopřed 11 hhodinami

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven

Provoz vlaků v Praze byl po omezení kvůli krádeži kabelů plně obnoven po 14:40, uvedla Správa železnic. Vlaky kvůli krádeži na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží nabíraly hodiny zpoždění. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout. Omezení provozu trvalo více než devět hodin.
včeraAktualizovánopřed 12 hhodinami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
včera v 09:13

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
včera v 09:05

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
včera v 08:00

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
20. 12. 2025

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
20. 12. 2025
Načítání...