Karlovy Vary - Mezinárodní letiště v Karlových Varech čelí krizi. Počet cestujících v porovnání s loňským rokem klesl už o 50 procent. Jde hlavně o turisty z Ruska, na kterých je letiště závislé. Kvůli tomu se počítá i se ztrátou v hospodaření až 7,5 milionu korun.
Karlovarskému letišti ubylo od loňska 50 % cestujících
Hlavním důvodem úbytku cestujících je ekonomická situace v Rusku. Hlavně propad rublu, kdy se Rusům cena pobytu u nás oproti loňskému roku prakticky zdvojnásobila. Ještě loni v létě do Karlových Varů létalo každý týden až 8 pravidelných linek. Teď je jich polovina, tři z Moskvy a jedna z Petrohradu. Například dnes odpoledne při odletu odbavili jen 42 cestujících. Vloni byl úbytek pasažérů 19 %, teď už je to více než polovina.
Letiště tak přichází o peníze za poplatky a o polovinu klesly i tržby obchodů a stánků v letištní hale. Podle zřizovatele, tedy Karlovarského kraje, krach zatím nehrozí, stále jsou rezervy z minulých zisků. Ten loňský byl něco málo přes 7 milionů korun. Kvůli úsporám se ale snížily náklady na opravy a pozastavily některé plánované projekty, například na rozšíření terminálu nebo prodloužení ranveje.
Počty cestujících na karlovarském letišti od roku 2012 a srovnání s dalšími regionálními letišti najdete v tomto článku:
Podle marketingového ředitele karlovarského letiště Radka Zábranského na nepříznivý vývoj společnost reagovala již loni v červnu přijetím okamžitých úspor. „Tato opatření zahrnovala zejména přehodnocení plánu nákladů, zejména u oprav a údržby a ostatních služeb, a pozastavení vybraných investičních aktivit,“ uvedl Zábranský.
Loňská redukce nákladů se podle Zábranského nedotkla zaměstnanců. „Nedošlo ani ke snižování jejich počtu, úvazků či platů, ani ke snížení objemu prostředků určených na odměny či omezení sociálního programu společnosti,“ uvedl. Letos už se ale úvazky zaměstnanců musely snížit a padly už i první výpovědi. V březnu skončí pět z 58 zaměstnanců letiště. Mzdové náklady tak klesnou o 19 procent a celkové náklady letiště se podle předpokladu sníží o 14 procent na 48,45 milionu korun, doplnil Zábranský.
Ve Varech končí Aeroflot - další problém
Další ránou je pak zrušení linek ruského Aeroflotu. Ten oficiálně od dubna přestane do Karlových Varů létat. Přesné důvody ale letiště nezná. „My jsme žádné zdůvodnění neobdrželi, můžeme se pouze domnívat o jiných důvodech - samozřejmě je to pokles cestujících a pak také jsme zaznamenali spekulace o tom, že to je konkurenční boj mezi společností Transaero, která začíná létat do Prahy od konce března letošního roku,“ uvedl Václav Černý, ředitel Letiště Karlovy Vary. Na otázku, jestli by společnost Transaero mohla Aeroflot v Karlových Varech nahradit, Václav Černý uvedl: „Možné by to jistě bylo, my se o to snažíme, už jsme s Transaerem vešli v jednání, nicméně kdy ta jednání budou a jak dopadnou, to je otázkou.“
„Finanční plán v této chvíli předpokládá na rok 2015 minus 7,5 milionu, naštěstí všechny tyto zdroje máme kryté odloženým a nerozděleným ziskem z minulých let. To znamená, že situace na Letišti Karlovy Vary je v této chvíli po finanční stránce zabezpečena v horizontu dvou let,“ konstatoval Jakub Pánik (ČSSD), náměstek hejtmana Karlovarského kraje.
Finanční plán letiště počítá s pokračujícím poklesem poptávky, který bude dramaticky výraznější než předloni, uvedl marketingový ředitel letiště Radek Zábranský. „Pro rok 2015 společnost Letiště Karlovy Vary, s. r. o., předpokládá dosažení tržeb cca 41 milionů korun, což znamená pokles zhruba o 35 procent ve srovnání s výsledky, kterých bylo dosaženo v roce 2014,“ dodal. Předloni letiště vykázalo tržby zhruba 71,5 milionu korun.
Nejvýraznější pokles skoro o polovinu očekává letos letiště v tržbách za letištní taxy a v podílu z tržeb bezcelních obchodů. V těchto položkách jsou tržby přímo úměrné počtu cestujících, uvedl Zábranský.
Letiště i Karlovy Vary doplatily na orientaci na Rusy
Úbytek ruské klientely je problém i pro hoteliéry, trh s nemovitostmi a další podnikatele. Karlovarský kraj s nimi chce jednat. Je jasné, že letiště i Karlovy Vary jako lázně doplatily na to, že se zaměřily právě jen na Rusy. Teď je potřeba hledat turisty i z jiných destinací.
Letiště se už několik let marně snaží přilákat další letecké společnosti a orientovat se na západ. Mluvilo se o lince do Frankfurtu nad Mohanem, Düsseldorfu nebo nedalekého Hofu v Bavorsku. Podle vedení letiště je ale potřeba, aby to podpořili i cestovní kanceláře a hoteliéři. A to se zatím nedaří.
Náměstek hejtmana Jakub Pánik (ČSSD) v této souvislosti uvedl, že díky nové destinační agentuře a spolupráci s městem Karlovy Vary a s poskytovateli volnočasových a hotelových služeb v kraji se teď hledají linky, které by mohly být zajímavé pro kraj, přinesou klientelu jak na letiště, tak do Karlovarského kraje. „A i Karlovarský kraj po dohodě je ochoten na tyto linky určitě přispět a podpořit je,“ dodal Jakub Pánik.