Jihlava bude mít nový dopravní terminál za 1,8 miliardy

Městské vlakové nádraží v Jihlavě se do dvou let promění v centrální dopravní terminál. Lidem umožní přestup mezi vlaky, linkovými autobusy a MHD, vznikne parkoviště a nové silniční propojení s Havlíčkovou ulicí. Větší část nákladů ponese Správa železnic (SŽ), která za modernizaci stanice dá 1,754 miliardy korun bez daně.

„Stavba je už stavbou jednadvacátého století,“ řekl generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Správa přestaví kolejiště i nástupiště a vybuduje novou dvoupodlažní halu pro cestující. Na projektu se podílí město, které upraví prostor před nádražím, kde budou zastávky pro autobusy, MHD i parkoviště pro téměř sedmdesát aut.

„Pokud chceme veřejnou dopravu dát do takové pozice, že opustíme dopravu individuální, tak musí na sebe navazovat,“ uvedl Svoboda. Připomněl i to, že zahajovaný projekt pamatuje také na budoucí napojení terminálu na chystanou vysokorychlostní trať (VRT), která podle plánu povede kolem Jihlavy. Evropská unie na nynější přestavbu nádraží poskytne SŽ dotaci do 1,265 miliardy korun.

Příprava na komfortní spojení s Prahou a Vídní

Hlavní vlakové nádraží je v Jihlavě podstatně dál od centra než městská stanice, která se začíná přestavovat. Moderní dopravní terminál a zlepšení železničního spojení posune Jihlavu dopředu, věří jihlavský primátor Petr Ryška (ODS). „A potom, až se sem udělá závlek VRTky, tak to spojení ať už do Prahy, do Brna nebo třeba i do Vídně, bude krásné a bude to komfortní pro obyvatele Jihlavy,“ uvedl.

Celkový podíl města na proměně nádraží bude okolo 450 milionů korun včetně DPH, i radnice na ni dostane peníze z EU. Zakázku na stavební práce za 348 milionů korun od města dostalo společenství firem IMOS, Geosan a Metrostav DIZ.

Správa železnic svou část stavby zadala firmě Skanska. „Podstatnou část stavby máme zpracovanou jako 3D model, poprvé v České republice budeme přímo na staveništi používat technologii rozšířené reality, což nám usnadní koordinaci prací,“ popsal projektový manažer Ondřej Zedník.

Železniční stanice Jihlava - město
Zdroj: ČTK/Luboš Pavlíček

Historická výpravní budova půjde k zemi

Kvůli modernizaci nádraží bude zbouraná výpravní budova, která byla dokončená v roce 1887. O tři roky později bylo přistavěné druhé patro. V 60. letech minulého století byla otlučena původní fasáda. „Tím bohužel došlo k degradaci této budovy,“ řekl Richard Cila, který se zabývá historií železnice. Proto podle něj nebylo možné zařadit tuto budovu mezi chráněné památky, o což se snažil.

Osobní vlaky ve stanici Jihlava-město kvůli přestavbě nebudou zastavovat od prosince, kdy začne platit nový jízdní řád Českých drah. Stavební práce budou dokončené v polovině roku 2026.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů nabírají zpoždění až devadesát minut

Zpoždění až devadesát minut nabírají od rána vlaky v Praze kvůli krádeži kabelů na trati v úseku Vršovice – Hlavní nádraží. Jezdí se tam nyní jen po jedné koleji. Opravy zřejmě potrvají asi do 15 hodin, oznámil mluvčí Správy železnic pro mimořádnosti Martin Kavka. Omezení se dotklo podle webu dopravce České dráhy desítek vlaků, lokálních spojů i rychlíků. Některé regionální spoje musely dráhy odřeknout.
10:15Aktualizovánopřed 9 mminutami

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 1 hhodinou

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 16 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025
Načítání...