Praha – Již dva roky mělo pražské vedení indicie, že přinejmenším část smluv na stavbu tunelového komplexu Blanka není v pořádku a může být neplatná, řekl v Hyde Parku ČT24 pražský primátor Tomáš Hudeček (TOP 09). První pochyby se objevily již v posudku, který dostala tehdejší koalice v roce 2011, o neplatnosti celé smlouvy hovořil podle Hudečka tehdejší radní Josef Nosek (ODS) počátkem letošního roku. Primátor je přesto přesvědčen, že nebylo možné začít jednat dříve než teď, kdy k takovému závěru došli i úředníci magistrátního kontrolního odboru.
Hudeček: Problémy smluv na Blanku vyplouvaly dva roky
Společnost Metrostav získala zakázku na stavbu komplexu tří tunelů pod Hradčany, Holešovicemi a Bubenčí v roce 2006, stavba začala v roce 2008 a smlouvu postupně rozšiřovaly další dodatky. Teď – kdy už měla být Blanka podle původních plánů dva roky hotová – přišel pražský magistrát s tím, že dodatky ani základní smlouva neplatí, protože je nikdy neprojednalo zastupitelstvo, jak nařizuje zákon o hlavním městě Praze. Podle primátora Hudečka ovšem takové náznaky mělo vedení města již dva roky. „My jsme první indicie, že ty smlouvy nejsou v pořádku, slyšeli už v opozici za smlouvy ODS-ČSSD, kdy právní kancelář White & Case jako první stanovila takové pochyby. To je rok 2011,“ řekl Hudeček v Hyde Parku ČT24. Právníci tehdy podle nynějšího primátora upozornili, že se nestaví podle zákona o veřejných zakázkách a také, že problém může být ještě rozsáhlejší. O neplatnosti celé smlouvy potom poprvé promluvil počátkem tohoto roku tehdejší náměstek primátora Josef Nosek.
Vše vyšlo najevo až kvůli přerušení stavby
Hudeček však současně odmítá, že by měl podíl na tom, že se tak dlouho nic nedělo. Právě neobjasněné otázky ohledně smluv na Blanku přispěly k rozpadu koalice jeho strany s ODS a vzniku menšinové Hudečkovy rady a teprve ta zadala magistrátnímu kontrolnímu odboru, aby se platností smluv zabýval. „My jsme to zadali kontrolnímu odboru Magistrátu hlavního města Prahy v červenci tohoto roku s tím, že dílčí zpráva byla hotová na konci září. Podle mého názoru to byla příliš poplašná zpráva na to, aby se to jakýmkoli způsobem dalo řešit. Tím pádem byly provedeny další a další analýzy,“ popsal Hudeček. Právní analýzy, které dnes město dostalo, jsou podle Hudečka oponentní k původní zprávě kontrolního odboru, avšak také naznačují, že vzhledem by smlouvy mohly být neplatné.
Současně přiznal, že s materiálem kontrolního odboru šel ven kvůli tomu, že se Metrostav rozhodl práce na Blance přerušit a jako jeden z důvodů uvedl, že město přestalo za stavbu platit. „Byl naprosto správný krok zdůvodnit, proč se neplatí,“ je přesvědčen pražský primátor.
Přes rozhodčí soud k analýzám dalších staveb
Teď musí Praha najít ze zapeklité situace cestu ven. Již odpoledne oznámili představitelé města, že o platnosti smlouvy zřejmě rozhodne arbitráž, Tomáš Hudeček upřesnil, že to nařizuje rozhodčí doložka ve sporné smlouvě. „Praha najde společnou cestu s Metrostavem, jak se z tohoto dostat, jak si vzájemně zaplatit dluh a následně dostavět stavbu. Cesta k tomu bude nejspíše přes rozhodčí soud,“ uvedl primátor s tím, že cesta „musí být zvolena“ do konce roku. Brusnický, Dejvický a Bubenečský tunel musí být podle něj hotové co nejdříve, stejně jako nikdo jiný však teď Hudeček nedokáže říct, kdy to bude. „Optimistická varianta, která podle mého názoru není reálná, je původní termín 30. 4. Pesimistická varianta je nikdy, ale to doufám, že se nestane. Je naším záměrem je otevřít to před volbami,“ naznačil.
Již krátce poté, co současné pražské vedení přišlo s tím, že by smlouvy na Blanku mohly být neplatné kvůli tomu, že je neprojednalo zastupitelstvo a některé dodatky podepsali pouze úředníci, oponovali jeho předchůdci mimo jiné tím, že by mohly být neplatné i mnohé další smlouvy uzavřené v Praze. Primátor Hudeček to ovšem nevyloučil a slíbil, že nechá prověřit i další velké stavby, které ve městě vznikly. Kvůli problematickým smlouvám by potom také mohla padnout trestní oznámení.