Brno – Téměř po dvou letech plánování a trojím výběru dodavatele začal brněnský dopravní podnik prodávat SMS jízdenky. Cestovat s nimi lze pouze v klasické MHD, nikoli tedy ve vlaku a jsou asi o desetinu dražší než papírové lístky. Možná i proto si za půl dne pořídily brněnskou SMS jízdenku téměř tři stovky cestujících – za měsíc přitom chce dopravní podnik prodávat na 80 tisíc takovýchto jízdenek.
Brno má SMS jízdenky, čekalo téměř dva roky
Kdo si chce v Brně prostřednictvím mobilního telefonu zakoupit jízdenku na tramvaj, autobus či trolejbus, má prozatím jen omezený výběr – jízdenku na 75 minut za 29 korun, nebo na 24 hodin za 99 korun. Podle mluvčí Dopravního podniku města Brna (DPMB) Lindy Hailichové je zatím provoz SMS jízdenek zkušební. „Podle zkušeností a poptávky můžeme po třech až šesti měsících nabídku jízdenek rozšířit,“ podotkla Hailichová. Cestující by potom mohli mít zájem například o ekvivalent základní papírové jízdenky, která se prodává za 20 korun a platí 15 minut.
SMS jízdenky v Brně
Přestupní jízdenka na 75 minut - 29 Kč - text BRNO
Celodenní jízdenka na 24 hodin - 99 Kč - text BRNOD
Číslo: 90206
Více informací nabízí informační leták.
Kdo si chce brněnskou SMS jízdenku pořídit, musí si k tomu v telefonu vytvořit podmínky. „Základní podmínkou pro nákup je aktivace služby Premium SMS u mobilního operátora a lze ji získat pouze se SIM kartou českých mobilních operátorů,“ upozornila mluvčí DPMB. Alternativou je potom nákup jízdenky prostřednictvím aplikace pro chytré telefony Sejf.
Dopravní podnik upozornil, že je nutné mít jízdenku v telefonu již při nástupu do dopravního prostředku. V opačném případě může revizor s cestujícím nakládat jako s černým pasažérem. „Jízdenku cestující obdrží zhruba za dvě minuty,“ vyčíslila přitom mluvčí firmy.
Cesta Brna k SMS jízdenkám, které jsou dnes běžné i v mnoha menších městech, trvala bezmála dva roky. Dopravní podnik je chtěl zavést již počátkem roku 2012, měl však problém při výběru dodavatele. První tendr zkoumal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který měl podezření, že podmínky výrazně zvýhodňovaly jednoho z účastníků. DPMB soutěž nakonec letos na jaře zrušil a vypsal novou, do které se však přihlásilo příliš málo účastníků a podnik musel zrušit i ji. Dodavatele se tak podařilo vybrat až ve třetím řízení. Firma Direct Pay si bude nechávat 14,7 procenta jízdného z SMS jízdenek. Službu bude zajišťovat dva roky. Dopravní podnik očekává, že měsíčně prodá 80 tisíc jízdenek do mobilů.