Brněnský primátor Vokřál bude jednat s ministrem Ťokem o nádraží. Chce ho přesvědčit o podzemní dráze

2 minuty
Primátor Vokřál bude jednat s ministrem Ťokem o nádraží v Brně
Zdroj: ČT24

Primátor Brna Petr Vokřál (ANO) bude znovu jednat s ministrem dopravy Danem Ťokem (ANO) o přestavbě železničního uzlu. Chce ho upozornit na rizika vládou projednané varianty nového nádraží. Ta nepočítá se souběžnou výstavbou tunelu pro podzemní železnici, tedy takzvaného diametru. Mimo jiné by kvůli vládou schválené trase musela jít k zemi jedna z památkově chráněných budov – Masná burza.

Vláda minulý týden vzala na vědomí variantu odsunu hlavního vlakového nádraží u řeky, ve které ale stavba podzemní dráhy, takzvaného diametru, zatím není. Na případné vybudování podzemní dráhy by měla v budoucnu teprve vzniknout studie. Petr Vokřál řekl, že chce ministra dopravy přesvědčit, aby názor změnil. Chce také apelovat na to, aby stát respektoval dřívější stanovisko města. „Já si myslím, že tady je prostor pro jednání o tom přesvědčit ty příslušné složky ministerstva dopravy, v čem jsou výhody a nevýhody,“ řekl Petr Vokřál.

Stavbu by mohli zabrzdit památkáři

Primátor Brna bude argumentovat tím, že trať ve variantě vybrané ministerstvem má vést památkově chráněným areálem Masné burzy. „Je to poněkud rizikové při znalosti průběhu řízení. Mohlo by to výrazně prodloužit realizaci,“ řekl Petr Vokřál. Podle něj by se tak v konečném důsledku městem preferovaná varianta s diametrem – podzemní dráhou mohla ukázat i jako levnější. „Pokud by se totiž trať nepodařila vést přes Masnou burzu, tak jsou to potom komplikace, kudy a jak ji vést,“ dodal.

Současné nádraží v Brně kapacitně nestačí. Politici a odborníci zvažovali, zda nové nádraží vznikne v centru pod Petrovem nedaleko současného, nebo se o necelý kilometr odsune k řece. Brno i kraj se rozhodly pro odsun, město ho ale podmínilo právě i stavbou diametru. „Ten kolejový diametr je především výhodou pro lidi z regionu, pro to, aby se rozvezli po celém městě,“ řekl náměstek primátora Petr Hladík (KDU-ČSL). Centrální komise ministerstva dopravy doporučila také odsun, avšak bez podmínky současné stavby podzemní dráhy.

Kdo stáhl podmínku na podzemní dráhu?

S ministrem Ťokem chce jednat i primátorův náměstek Matěj Hollan (Žít Brno), který požadoval nádraží v centru pod Petrovem, ale nakonec podpořil i odsun s podmínkou diametru. Podle něj totiž Dan Ťok prohlásil v médiích, že Brno požadavek na podzemní dráhu stáhlo. „Požádám ministra dopravy o schůzku a budu chtít, aby vysvětlil, kdo za město Brno stáhl tuto podmínku,“ řekl Matěj Hollan. V centrální komisi ministerstva dopravy byl totiž jen primátor Petr Vokřál.

Podle Matěje Hollana je varianta vybraná ministerstvem problematická pro budoucí zapojení diametru, navíc by podle něj mohla stavbu prodražit. „Hrozí také, že se na stavbu podzemní dráhy bude desítky let čekat a doprava v Brně bez diametru zkolabuje,“ dodal Matěj Hollan. Minulý týden navrhoval, ať brněnští radní vyzvou vládu, aby postup ministerstva dopravy odmítla a zvolila variantu odsunu nádraží i s podmínkou vybudování diametru.

Výsledky všech jednání a schůzek potom v září proberou i zastupitelé města. „Budeme na zářijovém zastupitelstvu požadovat nějakou formu oficiálního požadavku směrem k vládě, aby ten diametr byl zařazený do té realizace,“ řekl radní města Brna Tomáš Koláčný (Piráti). V září už bude hotová také podrobná analýza financování, kterou má na pokyn premiéra Andreje Babiše vypracovat ministr dopravy Dan Ťok. Stavět by se mohlo začít v horizontu dvou až pěti let.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Stavba první části středočeské D3 má územní rozhodnutí

První část dálnice D3 ve Středočeském kraji získala územní rozhodnutí pro stavbu. Zatím je ale nepravomocné a už teď je jisté, že proti němu bude podáno nejméně jedno odvolání. Ředitelství silnic a dálnic s protesty počítá, a to i na dalších úsecích. Přesto pokračuje s přípravami a chce do tří let stavět.
před 8 hhodinami

V Praze hořel pneuservis s veterány, škoda je 200 milionů

V pražských Strašnicích v ulici Třebohostická hořel v noci z pátku na sobotu pneuservis. Hasiči nejprve uvedli, že plameny podle předběžného odhadu napáchaly škodu osmdesát milionů korun, kolem poledne pak číslo více než zdvojnásobili na dvě stě milionů. V prostorech byly automobilové veterány. Na místě nebyl nikdo zraněn. Příčinou požáru byla technická závada na elektroinstalaci, uvedl později policejní mluvčí Richard Hrdina.
včeraAktualizovánopřed 8 hhodinami

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
před 21 hhodinami

Městskou policistku srazilo v Ústí nad Labem už podruhé auto

Strážnici městské policie z Ústí nad Labem, kterou letos v lednu na přechodu pro chodce těžce zranil řidič a z místa ujel, srazilo další auto. Tentokrát to byl řidič v centru města, kterého hlídka kontrolovala. Řidič nerespektoval pokyny a ženu, kterou nejdříve verbálně napadal, posléze i zranil. Policie ho krátce poté dopadla a bude analyzovat kamerové záznamy, které vypoví, jak k celé události došlo a co případně následovalo. Z první srážky měla strážnice zlomenou holenní kost.
5. 12. 2025

Zkušebních 150 kilometrů v hodině na D3 má první výsledky

Přesně dva měsíce uplynuly od zavedení rychlosti až 150 kilometrů v hodině na jihočeské dálnici D3 – pilotního projektu ministerstva dopravy s proměnným dopravním značením, které je možné upravovat podle aktuálních podmínek. Překračování limitu asi o patnáct až dvacet kilometrů za hodinu policisté zjišťují u několika řidičů denně. Vážnou nehodu dosud řešili jednu.
5. 12. 2025

V litoměřické nemocnici za den oživovali čtyři novorozence, případ šetří policie

Porodnice v Litoměřicích prošetřuje resuscitaci čtyř novorozenců v Centru porodní asistence (CPA) během 24 hodin. Dvě miminka zemřela. Lékařka je mimo službu. Případem se na základě informací v médiích zabývá policie.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Stanice metra C Pankrác se otevře 19. prosince

Stanice pražského metra C Pankrác se po zhruba jedenáctiměsíční rekonstrukci otevře pro cestující v pátek 19. prosince ve 14:00. Uvedl to v pátek dopravní podnik a primátorův náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib (Piráti). Podle něj bude stanice, kterou kvůli opravám vlaky od 6. ledna letošního roku jen projíždí, otevřena oproti původnímu harmonogramu o sedmnáct dní dříve. Naopak otevření stanice metra B Českomoravská se opozdí.
5. 12. 2025

V Pardubicích otevřeli severovýchodní obchvat města

Severovýchodní obchvat Pardubic je po třech letech stavebních prací zprovozněný, v pátek dopoledne po něm projela první auta. Práce skončily s několikaměsíčním zpožděním. Uvedli to zástupci Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD). Silnice měří 4,2 kilometru a její součástí je největší lanový most v Česku.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025
Načítání...