Brno - Trestní oznámení na svou zubní lékařku podal pacient, který zjistil, že si u pojišťovny nechala proplatit úkony, které neprovedla. Má i důkaz - podle záznamů mu zubařka vyvrtala pět kazů v době, kdy byl v zahraničí. Podle lékařky šlo ale o omyl zdravotní sestry. Případ není jediným podvodem, se kterým se zdravotní pojišťovny setkávají. Výjimečný je ale tím, že na nesrovnalosti upozornil sám pacient.
Brněnská zubařka si nechala proplácet fiktivní zákroky
Pro Michala Kincla je návštěva zubního lékaře rutinou, má totiž citlivé zuby. Počet zákroků, které lékařka u jeho pojišťovny vykázala, ho přesto šokoval - sedm kazů za rok. Michal si pamatuje na dva. Na nesrovnalost přišel, když si od zdravotní pojišťovny vyžádal přehled lékařské péče, která mu byla v minulosti poskytnuta.
„Na celé situaci je pikantní především to, že v období první poloviny roku 2011 jsem se nacházel v zahraničí na studijním pobytu, a nemohl jsem tedy být přítomen vykonání lékařského zákroku,“ říká Michal Kincl. Jenže zubařka si nevykázala jen opravu pěti zkažených zubů. Na konci roku 2011 vyúčtovala ještě další dvě prohlídky. V té době už ale Michal Kincl navštěvoval jinou zubní lékařku. Na tu bývalou proto podal trestní oznámení.
Jitka Farná z brněnských Husovic se hájí - nebyl v tom úmysl, ale nedůslednost zdravotní sestry. „Může dojít k tomu, že je více pacientů stejného jména, a sestřička, která je nezná, může vytáhnout jinou kartu,“ tvrdí. To se ale Michalu Kinclovi příliš nezdá. „Nevím, kolik osob s jménem Kincl dochází do ordinace paní doktorky Farné, nicméně z vlastní zkušenosti vím, že Kinclů v téhle republice není tolik,“ dodává.
Lékařů, kteří si přivydělávají fiktivními zákroky, jsou podle zdravotních pojišťoven stovky. Jen minimum případů ale končí trestním oznámením. Pojišťovny se většinou spokojí s odečtem už zaplacené částky z příští platby. „Takové dokazování je velmi složité, protože i úmysl je potřeba prokázat. Platí starořímská zásada: v pochybnostech ve prospěch pachatele,“ vysvětluje advokát Ludvík Ševčík.
Počty lidí, kteří využívají možnosti zdarma nahlédnout do výpisu lékařských zákroků, rostou. Každý na to má právo jednou ročně. Registrovaní klienti mohou své výpisy sledovat na internetu kdykoliv. „V případě, že se na nás obrátí klient, který poukáže na chyby ve svém výpisu, požádáme další pacienty téhož lékaře o kontrolu svých výpisů a následně provedeme fyzickou revizi přímo v ordinaci,“ popisuje praxi ředitel VoZP v Brně Pavel Stejskal.
A právě takovou kontrolu může v příštích týdnech očekávat i bývalá zubařka Michala Kincla. Ten je podle zástupců pojišťoven spíš výjimkou. Hlavně lidé z menších obcí mají prý strach, že by doktora, na kterého si stěžují, mohli ještě potřebovat. A tak raději mlčí.