Svět podle Zdeňka Velíška (261)

Evropa a my v ní: 2013/2014Naše země je už pěkně dlouho „v přerodu“. Prakticky od kampaně k prezidentským volbám. Tedy přes rok. Je to hodně dlouhá doba strávená „na křižovatce“. A co se evropské politiky týká, pořád ještě jsme nikam nevykročili. Ale už teď by měla politická garnitura, která utvoří příští vládu, vzít na vědomí, že svět kolem nás a hlavně náš kontinent nepřestal být v pohybu.

Rozpad eurozóny je zažehnán
Evropská unie prodělala během letošního roku celkem významný vývoj. Jen v kostce: Odvrátila – už téměř úplně – nebezpečí rozpadu eurozóny a bankrotu jeho zadlužených členských zemí. A učinila dvě opatření, která by měla zamezit opakování podobných krizí: dohodla se o zavedení jednotného bankovního dohledu a na prosincovém summitu už také konečně o ustavení bankovní unie. Po loni dohodnutém fiskálním paktu jsou to další systémové kroky k naplnění maastrichtské dohody o hospodářské a měnové unii.

Trocha historie v této chvíli neuškodí: Maastrichtská smlouva o hospodářské a měnové unii byla podepsána hodně dávno: v r. 1992(!). Do konce století pak vznikla unie měnová (zavedením eura), ale teprve teď(!) se na obzoru rýsuje realizace té druhé části maastrichtských dohod: unie hospodářská. Její nezbytnost prokázala krize, z níž se Evropa vzpamatovává za cenu, kterou si mohla ušetřit, kdyby s hospodářskou unií nebyla čekala dvě desetiletí. Za tu dobu se navíc EU rozrostla na osmadvacet velice různorodých států, a za těchto nových podmínek je jakýkoli krok k integraci mnohem nesnadnější než v momentě, kdy pouhých dvanáct států podepisovalo Maastrichtskou dohodu. Na druhé straně je za těchto mnohem složitějších podmínek každý učiněný krok o to větším úspěchem. Světově unikátním úspěchem, protože evropský sjednocovací proces nemá nikde jinde obdoby. Nesklízí ale poslední dobou žádný velký obdiv u veřejnosti  zemí, které se ho účastní.

Maastrichtská mmlouva o založení EU
Zdroj: Marcel van Hoorn/ISIFA/EPA

Za všechno nemůže evropské sjednocování
Nezvládnutá, stále stejně vysoká nezaměstnanost a klesající konkurenceschopnost evropských ekonomik na globalizovaném trhu vyvolávají v národních komunitách stále četnější projevy antievropanství. Tento trend, který je oproti předchozímu roku znepokojivou charakteristikou roku 2013, je třeba zastavit. Kdyby už EU měla dozvuky krize za sebou a prokazatelně se vracela k prosperitě, začaly by antievropské a xenofobní projevy možná rychle slábnout. Ale k tomu je ještě daleko, takže evropským lídrům a proevropským politikům v členských státech nezbývá než dělat svou práci: přesvědčovat veřejnost (zejména teď před evropskými volbami), že za stagnaci ekonomické a sociální úrovně Evropy nemůže její sjednocování, ale spíš fakt, že evropský ekonomický a civilizační model dosáhl zřejmě svého historického vrcholu a nezvládá situaci, ve které mu globalizace vytváří nové a mocné konkurenty. Politici by měli umět přesvědčit, že sjednocování a v jeho rámci integrace, je naopak jedinou zbraní, která z Evropy může udělat sílu schopnou té konkurenci čelit.

Dnes už mohou obraz Evropy vylepšit konstatováním, že na přelomu let 2013-2014 už EU nestojí na křižovatce, na kterou ji postavila světová finanční krize a hned nato evropská dluhová krize. EU už zase dělá – aspoň v záležitostech eurozóny – první nadějné kroky na cestě, kterou jí vytýčila Maastrichtská smlouva. (Viz jejich výčet ve druhém odstavci).

Bohuslav Sobotka s koaliční smlouvou
Zdroj: ČTK/Roman Vondrouš

Na pozvolný rozjezd evropského vlaku by měla nějak reagovat evropská politika České republiky. Ale to se stále ještě neděje. Koaliční smlouva, která se zřejmě stane základem chování příští české vlády v EU, věnuje postoji ČR k problematice evropské integrace (tedy konkrétněji: postoji ČR ke společné měně a k opatřením na upevnění eurozóny) pouze tyto čtyři řádky: „Budeme efektivně využívat ekonomických možností členství v EU a budeme připravovat ČR ke vstupu do eurozóny, včetně posouzení připojení k příslušným institucionálním krokům (smlouva o stabilitě, koordinaci a správě v hospodářské a měnové unii, bankovní unie)“. (Citováno z textu koaliční smlouvy uveřejněného v iDNES.cz). Z této jediné věty se podle mě nedá zřetelně vyčíst, že nová vláda nějak výrazně změní postoj, který k evropské integraci měla ta předchozí. A ten byl značně zdrženlivý se sklonem k britskému odmítání integrace. Obávám se, že těm vládám členských zemí Unie, které – stejně jako kdysi ta česká – na evropský projekt vsadily, ale na rozdíl od ní na sebe berou rizika jeho realizace, se takový přístup bude zdát oportunistický.

Do eurozóny vstupuje právě teď Lotyšsko a zvyšuje tím počet zemí platících eurem na osmnáct. Teď už z osmadvaceti, protože k devíti členským státům zůstávajícím mimo eurozónu přibylo Chorvatsko. Čtyři z nich euro nepřijímají z nutnosti, ne z váhavosti. Rumunsko, Bulharsko, Litva a nově Chorvatsko nesplňují předpoklady na výměnu vlastní měny za evropskou. (Litva přitom zřejmě přijme euro už v r. 2015).

Vlajka EU nad Pražským hradem
Zdroj: ČT24/ISIFA

Zvláštní případ: Česko
Česko je specifický případ: za premiéra Petra Nečase a prezidenta Václava Klause se spíš dalo označit za zemí, která – jak říká francouzské úsloví „vláčí nohy za sebou“, jinak řečeno: českým vládám se nechce do eurozóny, ani netouží po větší kompaktnosti evropského celku. Česká republika byla přitom státem, který poměrně dobře – lépe, než řada jiných s delším členstvím v EU – přečkala jak světovou finanční krizi, tak také evropskou dluhovou krizi: Chapeau! Klobouk dolů! Ale tím spíš bych očekával, že když se nástupce Václava Klause v prezidentském úřadě národu i Evropě představil jako eurofederalista (i když také jako odpůrce „eurostátu“), začne se rezervovaná pozice České republiky vůči reformním krokům EU nějak viditelněji měnit, že ČR se začne posunovat z periferie EU k jejímu jádru. Zatím se to neděje a ani v prezidentově vánočním bilancování volebních slibů krom symbolického umístění evropské vlajky na Hradě zmíněn žádný posun ČR směrem k jádru EU nebyl. Přitom Česká republika a česká veřejnost nemohou ve vlastním zájmu zůstávat indiferentní k faktu, že Evropská unie (zejména však eurozóna) se dál mění, dál se posunuje k institucionální kompaktnosti a k takovému stupni soudržnosti, který evropským zemím a jejich národům dává lepší vyhlídky na zachování demokracie, prosperity, sociální spravedlnosti a kulturní úrovně, než jakou jim poskytuje izolovanost jedněch od druhých nebo dokonce nepřátelství jedněch vůči druhým, tak jak to bývalo po staletí v historii Evropy.

Nejde jen o materiální prosperitu, ale také o civilizační hodnoty. To si přece sami uvědomujeme! Tím silněji, čím citelněji se vytrácejí z české současnosti. Evropská legislativa je dnes možná jejich lepším garantem než naše děravé zákony. (Tady bych se opravil a připomněl prezidentovu zmínku o evropských souvislostech potřeby českého služebního zákona ve vánočním projevu.) Ale i když zůstaneme jen u ekonomických kritérií, měli bychom si připomenout, že akcie se kupují, když jsou „dole“. Když se rozhodneme pro aktivní účast na evropském integračním procesu teprve tehdy, až ty současné integrační kroky, podnikané těmi druhými, promění eurozónu v lépe fungující, lépe prosperující ale také kompaktnější celek, nemusíme se už setkat s ochotou přibírat na palubu ty, kteří si chtěli „počkat“, až společný podnik začne být rentabilní. Krom toho se může stát, že splnit podmínky přijetí do silného evropského jádra bude v té době vyžadovat podobně zdlouhavý proces, jako byla přístupová jednání do EU. Mezi dnešními lídry EU jsou i tací, co by model pevného jádra a odstrkované periférie Evropy uvítali a stále se ho pokoušejí vracet na jednací stůl. Není tedy prozřetelné omezovat českou politiku vůči současným reformním krokům EU na pouhé „posuzování“ těch kroků tak, jak o tom mluví koaliční smlouva.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Názory

Nikdy jsme nebyli blíž příměří, míní Vondráček. Podle Sokola u Rusů vůle není

Předseda zahraničního výboru sněmovny Radek Vondráček (ANO) a předseda výboru pro evropské záležitosti Petr Sokol (ODS) debatovali v Událostech, komentářích o jednáních o míru na Ukrajině. Podle Vondráčka Rusko vyjednává z pozice síly a svých maximálních požadavků. Sokol poznamenal, že Rusko může zastavit válečné operace kdykoli, kdyby chtělo. Oba diskutující také vyjádřili svůj názor na Visegrádskou skupinu (V4). Moderovala Barbora Kroužková.
před 20 hhodinami

Nejsme v dobré době, Evropa se naštěstí dokázala semknout, myslí si Pánek

Po světě je poměrně dost velkých konfliktů, které mohou podle ředitele Člověka v tísni Šimona Pánka ovlivnit celkovou situaci, a není dobré je podcenit. Nemyslí si ale, že se blíží světový konflikt. Prudká eskalace napětí mezi Izraelem a Hamásem neodsunula do pozadí ruskou agresi na Ukrajině, míní Pánek, který byl hostem Interview ČT24.
20. 10. 2023

Zbytečně kriminalizujeme uživatele psychoaktivních látek, říká Mravčík. Frydrych se obává dopadů nové legislativy

Prohibice psychoaktivních látek zbytečně kriminalizuje uživatele, řekl v Událostech, komentářích vědecký poradce Národního koordinátora pro protidrogovou politiku Viktor Mravčík. Cílem nové právní úpravy pro tyto látky je podle něj vytvořit jasný, regulovaný a legální prostor. Zavádíme tady novou závislostní kategorii, které dáváme komerční rozměr, varuje ředitel Národní protidrogové centrály Jakub Frydrych.
9. 8. 2023

Česká armáda potřebuje další modernizaci, ne povinnou vojnu, shodli se poslanci

Českou armádu posílí americké vrtulníky, první z nich již ze Spojených států dovezl transportní letoun. „Je to technologicky obrovský krok vpřed,“ řekl v pořadu Události, komentáře bývalý náčelník generálního štábu a vedoucí katedry bezpečnostních studií CEVRO Institutu Jiří Šedivý. S potřebou modernizace souhlasí také předseda sněmovního výboru pro bezpečnost Pavel Žáček (ODS) a místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO). Shodli se i na tom, že pro Českou republiku by naopak nebylo vhodné zavedení základní vojenské služby. O té hovořila také poslankyně a členka zahraničního výboru Eva Decroix (ODS) v Interview ČT24.
28. 7. 2023

Pozor na fauly v rozpočtu, říká Kalousek. Schodek 295 miliard se nepodaří udržet, míní Pilný

Schválený schodek letošního rozpočtu ve výši 295 miliard korun je podle bývalých ministrů financí Miroslava Kalouska (TOP 09) a Ivana Pilného těžko dosažitelný. V pololetí dosahoval deficit hodnoty 215,4 miliardy korun. Kalousek doufá, že se kabinet Petra Fialy (ODS) ještě o něco pokusí. Pilný je ale skeptický, vláda podle něj nepřináší řešení. Exministři o státním rozpočtu diskutovali v 90' ČT24.
4. 7. 2023

Dějiny se mají připomínat pomocí osudů a hodnot, ne v monstrózním hávu betonových pomníků, říká Kroupa

Konec druhé světové války by si měli lidé připomínat hlavně příběhy lidí, jejichž hlavní životní hodnotou byla svoboda, říká novinář a ředitel společnosti Post Bellum Mikuláš Kroupa. V kontextu války na Ukrajině podle něj oslavy výročí porážky nacistů i dnes připomínají, že svět může velice snadno zešílet a svět musí hledat cesty, jak tomu zabránit. O konci druhé světové války, válečných zločinech na Ukrajině a sovětských výkladech dějin hovořil v Interview ČT24.
8. 5. 2023

Společnost se radikalizuje. Česko je na tom však lépe než řada jiných zemí, míní bezpečnostní expert Mareš

Rusko podporuje aktivitu dezinformační scény v Česku, vyplývá to ze zprávy o extremismu za loňský rok, kterou schválila vláda. Dezinformace mají podle ní za cíl oslabovat stabilitu země. Bezpečnostní expert Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Miroslav Mareš v Událostech, komentářích řekl, že radikalizace společnosti je velká, Česko je však stále na tom lépe než řada jiných zemí. Podle právníka a účastníka protivládních demonstrací Ondřeje Dostála se některé případy za extremismus jenom označují.
4. 5. 2023

Nastal čas na plošné škrty, shodli se ekonomka Nerudová a exministr Kočárník

Srazit schodek státního rozpočtu o sedmdesát miliard korun považuje ekonomka Danuše Nerudová za málo ambiciózní cíl. Řekla to v Událostech, komentářích. Vládní koalice se po středečním více než šestihodinovém jednání přiblížila dohodě o úsporném balíčku na rok 2024. Ve čtvrtek to potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Konkrétní opatření ale neprozradil. Bývalý ministr financí Ivan Kočárník se domnívá, že je potřeba udělat plošné škrty. Ekonom Jan Švejnar vidí možnosti v zeštíhlení státní správy, daních z nemovitostí nebo progresivní dani.
28. 4. 2023
Načítání...