Slavíme pohanské nebo křesťanské svátky?

O Vánocích toho už bylo napsáno tolik, že každá nová řádka může být pokládána za nošení dříví do lesa. A přece se zdá, že svátky Narození Páně nejsou chápány správně, že se na jejich jednoduchost, čistotu a krásu navršila spousta balastu. Nejen komerčního, což je nejčastější výtka pro odklon od jejich duchovního poselství, ale i pseudovědeckých smyšlenek o jejich pohanském původu. „Když mi nějaký učený člověk řekne, že 25. prosince se ve skutečnosti klaním astronomickému Slunci, pak mu řeknu, že nic takového nedělám. Praktikuji zvláštní osobní náboženství, jehož radosti ani v nejmenším nejsou astronomické,“ napsal na toto téma už v roce 1909 Gilbert Keith Chesterton.

Podpory vědeckých kruhů se Chestertonovu spontánnímu vyznání dostalo až po uplynutí více než sta let. Třebaže i uvnitř církve stále ještě převládá historicko-religionistická hypotéza, že Vánoce mají kořeny v předkřesťanských oslavách zimního slunovratu, papyrolog Rakouské národní knihovny Hans Forster nedávno zjistil, že 25. prosinec nemá žádnou pohanskou paralelu. Po prozkoumání dokumentů o situaci římské církve ve čtvrtém století po Kristu (do něhož se klade počátek vánočních oslav) dospěl k závěru, že nešlo o inkorporaci tehdy rozšířené pohanské slavnosti Slunce do katolického kalendáře, ale o zcela nové zavedení Vánoc na základě dlouhé diskuse o správném datu narození Ježíše Krista. Církev v té době polemizovala s pohansky chápaným slavením narozenin; zavedením pevného data 25. prosince se vyslovila také proti pohyblivému svátku podle židovského měsíčního kalendáře (osmidenní židovský svátek Chanuka připadá dle našeho kalendáře na období od konce listopadu do konce prosince). Forster připomněl společné prvky s židovskou Chanukou, jako je symbolika světla a praxe dárků, poukázal však na to, že nemají původ ve 4. století, ale jsou vzájemným připodobněním až z 19. století.

Jak Forster při přednášce o vzniku vánočních svátků na Katolické akademii v Mnichově uvedl, žádná zachovaná kázání ze čtvrtého a pátého století 25. prosinec neproblematizují, nýbrž jej pokládají za historicky korektní. Takovým dokladem, že se o autentičnosti křesťanských Vánoc ve 4. století nepochybovalo, jsou kázání sv. Augustina zaměřená proti tzv. donatistům, tj. sektě, která po pronásledování křesťanů císařem Diokleciánem odmítala návrat “padlých“ věřících zpět do církve. Donatisté nevynechali žádnou příležitost k tomu, aby obvinili římskou církev, že se přizpůsobuje pohanskému státu. Zachovaná Augustinova kázání však neobsahují ani jednu zmínku o tom, že by donatisté odmítali Vánoce jako náhradu pohanského kultu. Pokud by něco takového existovalo, Augustin by se o tom nepochybně zmínil. Kromě Augustina svědčí o ryze vnitrocírkevních důvodech vzniku Vánoc také Maxim z Trevíru, jenž v 5. století označil ustanovení svátku Narození Páně za zdařilé, neboť pohanské saturnálie předcházely vánočním svátkům a slavení Nového roku začínalo až po Vánocích.

Rychlému rozšíření svátku Narození Páně předcházela mimořádně rozsáhlá stavební činnost císařovny Heleny ve Svaté zemi, jež přitahovala křesťanské poutníky. Ti chtěli oslavovat významné události dějin spásy na správných místech (Nazaret, Betlém) ve správný čas a také tyto svátky propagovali ve svých zemích. Tak rozšíření svátku Narození Páně v pevném termínu 25. prosince obsáhlo během staletí celou církev. Původ pochybností o pravosti Vánoc se datuje až k 12. století, kdy jistý syrský mnich (z opozice proti Římu) přišel s tezí o závislosti Vánoc na pohanském slunovratu. Protestantští reformátoři si vzali Vánoce za záminku, aby obvinili církev ze 4. století ze zrady pravé víry a odloučili se od ní. Od této reformační kritiky se odvíjely i další pochybnosti o pravosti Vánoc; kalvinisté v duchu svého přepjatého puritanismu dokonce Vánoce úplně zrušili.

Spory o prehistorii data svátku narození křesťanského Spasitele jsou jistě jen podružnou okolností dějinně přelomové události. Božské dítě, které se narodilo židovské dívce před více než dvěma tisíciletími i nesčetněkrát adorovaného muže, jenž z dítěte vyrostl, si připomeňme třemi charakteristikami z pera geniálního fyzika, astronoma a matematika Isaaca Newtona:
„Nezaložil náboženskou školu, vědecký ústav ani seminář, ale všechny školy vzdělaných národů se nemohou pochlubit tolika žáky jako On.“
„Nezařídil lékařskou ordinaci, ale uzdravuje více chorých duší než tisíce lékařů nemocných těl.“
„Nevelel žádné armádě, nedobyl železem ani píď půdy, a přece žádný vojevůdce neměl tolik dobrovolníků jako On.“

To hlavní, s čím „nejkrásnější mezi syny lidskými“ (jak jej nazval Newton) mezi nás symbolicky přichází, se ale týká rodin. Žádné období roku není tak příhodné, aby se rodina navzájem sblížila, srostla, jako doba vánoční. Moravský kněz Mons. Ladislav Simajchl (1922 – 2010) nám poradil, jak strávit Štědrý den: „Na to není žádný recept zapotřebí. Každá rodina má své vlastní pěkné tradice. Jen to je důležité, aby si maminka nenechala moc práce na poslední chvíli a nebyla pak nervózní a uhoněná. Je důležité, aby tatínek byl jednou opravdu jen a jen tatínkem pro své děti, aby celá rodina byla pohromadě a doma. Bývá mi vždycky líto těch lidí, kteří jezdí Štědrý den prožít kdesi do hor, na lyže. Sebelepší zalyžování je možné ještě stokrát za zimu, je dost času si na ně zajet třeba na Štěpána. O rodinnou pospolitost Štědrého dne se nechají ošidit asi jen ti chudáci, kteří teplo domova nezažili.“

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Názory

Nikdy jsme nebyli blíž příměří, míní Vondráček. Podle Sokola u Rusů vůle není

Předseda zahraničního výboru sněmovny Radek Vondráček (ANO) a předseda výboru pro evropské záležitosti Petr Sokol (ODS) debatovali v Událostech, komentářích o jednáních o míru na Ukrajině. Podle Vondráčka Rusko vyjednává z pozice síly a svých maximálních požadavků. Sokol poznamenal, že Rusko může zastavit válečné operace kdykoli, kdyby chtělo. Oba diskutující také vyjádřili svůj názor na Visegrádskou skupinu (V4). Moderovala Barbora Kroužková.
včera v 16:53

Nejsme v dobré době, Evropa se naštěstí dokázala semknout, myslí si Pánek

Po světě je poměrně dost velkých konfliktů, které mohou podle ředitele Člověka v tísni Šimona Pánka ovlivnit celkovou situaci, a není dobré je podcenit. Nemyslí si ale, že se blíží světový konflikt. Prudká eskalace napětí mezi Izraelem a Hamásem neodsunula do pozadí ruskou agresi na Ukrajině, míní Pánek, který byl hostem Interview ČT24.
20. 10. 2023

Zbytečně kriminalizujeme uživatele psychoaktivních látek, říká Mravčík. Frydrych se obává dopadů nové legislativy

Prohibice psychoaktivních látek zbytečně kriminalizuje uživatele, řekl v Událostech, komentářích vědecký poradce Národního koordinátora pro protidrogovou politiku Viktor Mravčík. Cílem nové právní úpravy pro tyto látky je podle něj vytvořit jasný, regulovaný a legální prostor. Zavádíme tady novou závislostní kategorii, které dáváme komerční rozměr, varuje ředitel Národní protidrogové centrály Jakub Frydrych.
9. 8. 2023

Česká armáda potřebuje další modernizaci, ne povinnou vojnu, shodli se poslanci

Českou armádu posílí americké vrtulníky, první z nich již ze Spojených států dovezl transportní letoun. „Je to technologicky obrovský krok vpřed,“ řekl v pořadu Události, komentáře bývalý náčelník generálního štábu a vedoucí katedry bezpečnostních studií CEVRO Institutu Jiří Šedivý. S potřebou modernizace souhlasí také předseda sněmovního výboru pro bezpečnost Pavel Žáček (ODS) a místopředseda výboru Pavel Růžička (ANO). Shodli se i na tom, že pro Českou republiku by naopak nebylo vhodné zavedení základní vojenské služby. O té hovořila také poslankyně a členka zahraničního výboru Eva Decroix (ODS) v Interview ČT24.
28. 7. 2023

Pozor na fauly v rozpočtu, říká Kalousek. Schodek 295 miliard se nepodaří udržet, míní Pilný

Schválený schodek letošního rozpočtu ve výši 295 miliard korun je podle bývalých ministrů financí Miroslava Kalouska (TOP 09) a Ivana Pilného těžko dosažitelný. V pololetí dosahoval deficit hodnoty 215,4 miliardy korun. Kalousek doufá, že se kabinet Petra Fialy (ODS) ještě o něco pokusí. Pilný je ale skeptický, vláda podle něj nepřináší řešení. Exministři o státním rozpočtu diskutovali v 90' ČT24.
4. 7. 2023

Dějiny se mají připomínat pomocí osudů a hodnot, ne v monstrózním hávu betonových pomníků, říká Kroupa

Konec druhé světové války by si měli lidé připomínat hlavně příběhy lidí, jejichž hlavní životní hodnotou byla svoboda, říká novinář a ředitel společnosti Post Bellum Mikuláš Kroupa. V kontextu války na Ukrajině podle něj oslavy výročí porážky nacistů i dnes připomínají, že svět může velice snadno zešílet a svět musí hledat cesty, jak tomu zabránit. O konci druhé světové války, válečných zločinech na Ukrajině a sovětských výkladech dějin hovořil v Interview ČT24.
8. 5. 2023

Společnost se radikalizuje. Česko je na tom však lépe než řada jiných zemí, míní bezpečnostní expert Mareš

Rusko podporuje aktivitu dezinformační scény v Česku, vyplývá to ze zprávy o extremismu za loňský rok, kterou schválila vláda. Dezinformace mají podle ní za cíl oslabovat stabilitu země. Bezpečnostní expert Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Miroslav Mareš v Událostech, komentářích řekl, že radikalizace společnosti je velká, Česko je však stále na tom lépe než řada jiných zemí. Podle právníka a účastníka protivládních demonstrací Ondřeje Dostála se některé případy za extremismus jenom označují.
4. 5. 2023

Nastal čas na plošné škrty, shodli se ekonomka Nerudová a exministr Kočárník

Srazit schodek státního rozpočtu o sedmdesát miliard korun považuje ekonomka Danuše Nerudová za málo ambiciózní cíl. Řekla to v Událostech, komentářích. Vládní koalice se po středečním více než šestihodinovém jednání přiblížila dohodě o úsporném balíčku na rok 2024. Ve čtvrtek to potvrdil premiér Petr Fiala (ODS). Konkrétní opatření ale neprozradil. Bývalý ministr financí Ivan Kočárník se domnívá, že je potřeba udělat plošné škrty. Ekonom Jan Švejnar vidí možnosti v zeštíhlení státní správy, daních z nemovitostí nebo progresivní dani.
28. 4. 2023
Načítání...