Bulhaři chovají k Rusům a Rusku v důsledku svých dějin (i jejich výkladu) ne-li vřelé, přinejmenším tradičně přátelské city. Neporušila je moc ani politika socialisticko-komunistická před rokem 1989 a nejsou obecně poznamenány negativními konotacemi jako v zemích českých - Rusko totiž v Bulharsku neznamená automaticky Sověti. Proto je i přes úsilí o větší ekonomickou a energetickou nezávislost na Ruské federaci stále ve hře proruská (a v bulharském pojetí jí se skoro rovnající praslovanská) rétorika.
Bulharská zásadovost vůči Rusku
Paradoxně je rusofilství úzce spojeno s bulharským nacionalismem – ovšem jen z vnějšího pohledu. Bulhaři nezapomínají, že za svou novodobou nezávislost vděčí výsledku Rusko-turecké války (1877–78), která ukončila pětisetleté období, po které byli součástí Osmanské říše. To se přeneslo i do dob pozdějších - po celé 20. století nikdy proti Rusům a potažmo SSSR nebojovali. Ani za 2. světové, kdy se po neúspěšném pokusu o neutralitu stali německými spojenci, válku svému velkému bratrovi nevyhlásili. Hrálo v tom vždy svou roli také jednotící pravoslaví, ale jistě i absence společných hranic či sporných území.
Dnešní soužití reziduí proruských politických tendencí se snahou o nezávislou, rozumnou, demokratickou, lidská práva dodržující politikou a jejich neustálá konkurence je jedním z hlavních znaků bulharské vnitřní politiky. Vysvětluje také mnohé ohledně oficiálního postoje země ke krizi na Ukrajině 11 let po vstupu Bulharska do NATO a osm roků po začlenění do EU.
Kdo komu fandí
Spory na toto téma jsou dány celkovou nestabilitou vnitřní politiky země. Kromě dvou velkých a nejsilnějších politických subjektů – GERB (Občané za evropský vývoj Bulharska) a BSP (Bulharská socialistická strana) - je tu několik slabších, ale nepřehlédnutelných stran, které mají v každých volbách naději na vstup do parlamentu. Snaží se tedy získávat další voliče, jsou hodně slyšet a bývají jazýčkem na vahách vládnutí. V dosavadním průběhu ukrajinské krize se různě měnily i jemné odstíny ve vyjádření a názorech (dokonce některých programech!) politických stran. Zejména těch, které se bály v loňskách parlamentních volbách ztráty svých Rusku stranících voličů.
Nejradikálnější – nejkategoričtěji odsuzující jednání Ruska vůči Ukrajině – jsou prezident a vládnoucí GERB. DPS (Sdružení za práva a svobody, zastupující menšiny a převážně tu největší, tureckou) je sice podporuje, ale vždy s poznámkou, že je třeba udržet v rovnováze obranu lidských práv a členství v EU a NATO na jedné a národní zájmy na straně druhé - ať už to znamená cokoli, protože podrobněji se o tom tyto strany nevyjadřují.
Socialisté (BSP) a jejich političtí partneři se snaží nakrmit vlka a zachránit kozu - tedy nezadat si ani na jedné straně. Jejich rétorika balancuje někde mezi Kremlem a Bruselem. Nejhlasitěji a jednoznačně za podporu Ruska je nacionalistická Ataka, podle jejíhož vedení je nesouhlas s jeho politikou zradou bulharských národních zájmů.
Silným a zneužívaným (hlavně levicí a nacionalisty) tématem je situace a osud etnických Bulharů na Krymu. Konkrétní materiální pomoc ani nabídka přestěhování do Bulharska z oficiálních míst zatím nepadla. Opozice neustále předhazuje nebezpečí ruské mobilizace právě etnických menšin pro boje s Ukrajinou, k ní však prý zatím nedochází.
Sankce EU
Ať jsou bulharští politici radikální či nikoli, sankce jsou pro ně náročnější téma. Země je na Rusku závislá především energeticky - což v dnešní době může znamenat v jistých situacích více než politická přízeň. K tomu se plánování, logistické a legislativní kroky, investice, které byly podniknuty k zajištění stavby plynovodu South Stream, který měl vést Černým mořem z Ruska do Bulharska a dále do Evropy, ukázaly zbytečnými. Stavba byla zastavena v půlce roku 2014, kdy Evropská komise prohlásila smlouvy Bulharska, Srbska, Maďarska, Chorvatska, Slovinska a Rakouska s Gazpromem za odporující předpisům EU.
K zastavení projektu vyzval již předtím na jaře Evropský parlament v souvislosti se sankcemi proti Ruské federaci. Očekávané příjmy z tranzitních poplatků se možná definitivně rozplynuly v prosinci 2014, kdy Putin oznámil, že plán opouští a jedná o variantě plynovodu s Tureckem tak, aby se vyhnul Bulharsku. Od té doby se sice spekuluje, zda je to definitivní, vláda se však již připojuje k snahám obnovit projekt Nabucco na dodávky plynu z Ázerbájdžánu přes Turecko do Evropy a nabízí bulharské území pro tranzit z Řecka na sever. Ozývají se různé hlasy, mimo jiné i německé kancléřky Angely Merkelové, že by South Stream přes bulharské území neměl být zcela odepsán, zatím se však nic nezměnilo.
Je nutné upřesnit, že projekt South Stream se chystal dlouho, stejně jako každá taková investice. Vznikl dávno před krizí na Ukrajině a ekonomickými sankcemi s ní spojenými. Začalo to původně smlouvou mezi ruským Gazpromem a italskou společností Eni v letech 2006-7 v Itálii. První bulharský podpis smlouvy je už z roku 2008. Samotná stavba začala v roce 2012. Když tedy stanovisko EU přišlo až v roce 2014 a až po začátku realizace, tj. při již podepsaných finančních i dalších závazcích, s nimiž malá ekonomika jako je ta bulharská mohla ve svých plánech počítat, nemůže být situace nijak jednoduchá.
Ekonomika krvácí
Bulharsko kvůli ekonomické krizi Ruska tratí i jinak. Znehodnocení rublu činí zboží bulharských firem, dodávajících na ruský trh a účtujících v eurech, příliš drahé a je důvodem k nižším odběrům nebo odkládání plateb. Zboží, které se do nebo z Ruska přepravuje trajekty přes Černé moře a Bulharské území, velmi ubylo. Za poslední roky se snížil obchod s Ruskem o 15 %. Levný rubl a krachy mnohých ruských cestovek jsou důvodem k prudkému poklesu počtu prodaných zájezdů ruským turistům na rok 2015. Příkladů by byla celá řada…
Ruský nátlak není jen ekonomický - zklamání a hněv vyjadřují jejich vládní činitelé „citovým“ vydíráním a útoky. Putin dokonce Bulharsku doporučil, aby po EU požadovala náhradu ušlého zisku z projektu South Stream - malou kompenzaci za to, že bylo zbaveno možnosti chovat se jako svrchovaný stát. Bulharského ministra zahraničí (během posledních 5 let již třetího ve věku pod 40 let!) a jeho kolegy z vlády to jen tak nerozhodí. Vytrvale odpovídají, že si Bulharsko nepřeje krachující a zničené Rusko, že s ním chce mít dobré politické vztahy a aktivní ekonomickou spolupráci, ale že podpoří i další sankce proti němu, bude-li k nim ruská politika i nadále zavdávat důvod. Svědčí o tom bulharsko-ruské bilaterální schůzky na úrovni ministrů. A to je shrnutí dnešní bulharské pozice vůči Rusku ohledně Ukrajinské krize - držení se zásad a spojenectví, ovšem bez velkých frází a agresivity.
Racionální a korektní
Bulharsko nemá moc na vybranou, v EU ani v NATO není jeho hlas nijak silný a chce-li být jejich členem, musí se držet společné politiky. Kdo má v zemi navrch, je také důležité - pro pravicovou vládu je současná pozice samozřejmější, zatímco ty předešlé s tím měly problém (od vypuknutí ukrajinské krize byly dvě úřednické a jedna levicová.) Pro image země je také podstatné, že důsledně korektní je i postoj stávajícího prezidenta, který se od svého zvolení projevuje jako zásadová hlava státu, pracující pro dobro a prestiž své země.
Dodejme ještě, že nedávný průzkum ukázal, že ačkoli Bulhaři stále chovají přátelské city k Rusku, prudce klesá počet těch, kteří jsou ochotni v něm vidět vzor, stoupá počet občanů, kteří považují EU a NATO za výrazně lepší alternativu. V té souvislosti mě napadá, že dobří přátelé jsou ti, kteří umí být kritičtí a zásadoví. Aby se to ovšem nemíjelo účinkem, musí si to uvědomit i druhá strana. Zatím však Bulharsku opravdu prospívá, že nemá s Ruskem společnou hranici.