New York – Myspace, jeden z průkopníků sociálních sítí, přišel během jednoho roku skoro o polovinu uživatelů. Neustál totiž nástup Facebooku a od té doby se potýká s problémy jak s vizí, tak s financemi. Loňský rok zakončil se ztrátou a teď vsadil vše na jednu kartu - vzdal soupeření s Facebookem a chce se stát jen místem pro zábavu šitou na míru.
Myspace vzdává boj s Facebookem, zaměří se na zábavu
Hvězdy světové popmusic - Arctic Monkeys, Lilli Allen a řada dalších - vděčí za svůj úspěch i kdysi největší sociální síti Myspace. Tento web tehdy ukázal světu kouzlo sociálních sítí a Ruppert Murdoch za něj zaplatil přes půl miliardy dolarů po dvou letech fungování.
David Salomon, DJ uskupení Crossryders
„Přesídlili jsme na Facebook a tím pádem Myspace začal skomírat. Tipoval bych, že to mohlo být před dvěma či třemi lety.“
Myspace od začátku používaly bezejmenné ale i slavné kapely. Většina z nich ale dnes dává přednost Faceboku nebo videoserveru Youtube. Mít profil na Myspace byla ještě nedávno pro „trendy“ kapelu a fanouška povinnost. Z Myspace se tak rychle stalo vlivné hudební vydavatelství a místo, kde se dají rychle domluvit koncerty po celém světě. Dlouho to ale nevydrželo.
Právě Facebook sesadil v roce 2008 Myspace z trůnu největší sociální sítě a jeho růst se dosud, narozdíl od Myspace, ještě nezastavil. Facebook totiž umožnil svým fanouškům jednoduše překládat své prostředí do všech jazyků a díky tomu se nezasekl jen na několika trzích jako právě Myspace. „Firma se v dnešní době internetu musí přizpůsobovat. Kde byly značky jako Facebook, Google před pěti lety a kde budou za pět let, když se nepřizpůsobí,“ říká ředitel OgilvyInteractive Tomáš Jindříšek.
Myspace změní strategii a zaměří se na zábavu
Po několika pokusech o změnu přiznal šéf Myspace Mike Jones porážku od Facebooku a rozhodl se pro radikální řez: „Nový Myspace je hlavně o zábavě. Nemá cenu honit Facebook, ale chceme být úspěšní v zábavě. Chceme vytvořit místo, kde dostane každý uživatel video, muziku nebo televizi přesně na míru podle jeho požadavků.“
O tom, jestli firmě nová strategie vyjde, rozhodnou na internetu uživatelé. Těch síti Myspace jen během letošního ledna a února ubylo deset milionů. Růžová není ani ekonomická situace firmy. Loni totiž skončila se ztrátou vyšší než sto milionů dolarů a propouštěla stovky lidí.