Ztratila klíče aneb Čtyřprocentní umění v socialistickém Československu

Praha - Téměř každé sídliště nebo veřejné prostranství v Česku má svou sochu či plastiku, která vznikla za normalizace. V 70. a 80. letech jimi byla republika téměř zaplavená. Mezi kosmonauty a socialistickými buditeli se ale našla i řada výtvarných skvostů. Oboje dokumentuje výstava Vetřelci a volavky v pražském Centru současného umění DOX a také stejnojmenná publikace.

2 minuty
DOX vystavuje Vetřelce a volavky
Zdroj: ČT24

Výstava v DOX je koncipována jako ateliér sochaře. Nashromážděny jsou v něm modely, které vznikaly v letech 1968–1989 jako skici a návrhy pro realizaci soch ve veřejném prostoru v tehdejším Československu. Zakázky zajišťoval stavební zákon, jenž ukládal, aby každá státní stavba dala jedno až čtyři procenta z celkového rozpočtu na výzdobu.

„Čtyřprocentní umění“ pak tvořilo estetické dominanty ve veřejném prostoru vznikajících sídlišť, poliklinik, obchodních domů, výrobních podniků, administrativních a správních budov. „Zákon vznikl v roce 1965 a nejde ho spojovat s režimem. Podobně se zachovala většina západních států, které v tom i dále pokračují. Z našich sousedů ho má každý kromě Slovenska, kde ho ale zavádí,“ upozornil autor projektu Pavel Karous.

Uniformní vzhled některých sídlišť je předmětem kritiky obyvatel. Plných 900 kilogramů má hmotnost plastika z hořického pískovce, která byla dnes instalována pomocí jeřábu na sídlišti Lhotka, informovaly Televizní noviny diváky v roce 1984. Plastika sedící dívky je na sídlišti dodnes, byl to oblíbený motiv pro umění ve veřejném prostoru. Představoval pro umělce i komisi, která díla schvalovala, snesitelný kompromis - nenesl žádné ideologické poselství.

Socialistické umění ve veřejném prostoru
Zdroj: ČT24/DOX

„Pracovně jsme si ji nazvali 'ztratila klíče',“ prozradil Karous. Nevznikaly ale pochopitelně jen „neutrální“ díla. „Socha ve slohu socialistického realismu musela obsahovat například zaťatou pěst, ratolest, samopal, helmu, kladivo a srp,“ popisuje autor projektu. 

Takové ale vznikaly hlavně v padesátých letech. V době normalizace už na nich režim tolik nelpěl. A rozhodně neplatí, co socialistická socha, to brak. V záplavě stereotypních realizací vznikla také mimořádně kvalitní a odvážná díla, které předčila dobu svého vzniku. „Třeba Soukolí od Alexiuse Appla ve vestibulu metra Palmovka,“ uvedl příklad Karous. Ve výstavním ateliéru jsou zastoupena také díla Karla Malicha, Rudolfa Sikory, Stanislava Libenského, Karla Nepraše, Kurta Gebauera a dalších českých a slovenských sochařů.

Jen v Praze vyrostlo za komunistického režimu ve veřejném prostoru 1 500 soch nebo plastik. Po revoluci ale nastal útlum, za posledních 24 let Praha podpořila vznik 56 soch. „Bohužel umění ve veřejném prostoru příliš nevzniká, protože neexistuje finanční ani ideová podpora,“ vysvětluje Karous. Podle něj i podle kurátorky Radomíry Sedlákové je to škoda.

„Od antiky byla vždycky ve městě socha vítěze, patrona, boha, byla tam i kašna jako centrum hospodářského i společenského života. Nejde jen o pomníky osobností, ale i o konkrétní či abstraktní plastiky. Někdo to možná bral jako zbytečnost, ale prostě k městu patří nejen to, co je utilitární, ale i to, co dává něco navíc - prožitek a neobvyklost,“ domnívá se Sedláková.

Do ateliéru Vetřelci a volavky v DOX mohou lidé zajít od 20. listopadu do 20. ledna. Výstavu doplňuje publikace Vetřelci a volavky. Atlas výtvarného umění ve veřejném prostoru v Československu v období normalizace (1968–1989) z nakladatelství Arbor vitae.

Pavel Karous je také spoluautorem dokumentu Rozálie Kohoutové o normalizačních sochách a plastikách. Snímek z roku 2008 se jmenuje stejně jako výstava, tedy Vetřelci a volavky, a podívat se na něj můžete níže:

27 minut
Dokument: Vetřelci a volavky
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...