Zemřel herec a mim Boris Hybner

Ve věku 74 let zemřel herec a výrazná tvář české pantomimy Boris Hybner. Podle některých médií podlehl infarktu. Smutnou událost potvrdil jménem rodiny mluvčí Národního divadla Tomáš Staněk. Hybner byl znám nejen příznivcům divadla, ale i široké veřejnosti z televizních seriálů či skečů a filmových rolí. V posledních letech působil také jako vysokoškolský pedagog.

Vyškovský rodák Hybner po maturitě pracoval v chemičce v Litvínově. Pokračoval pak ve studiích na zemědělské škole či pedagogickém institutu v tehdejším Gottwaldově, kde založil kabaret Reflektor. Své první veřejné vystoupení, v souboru zakladatele československé školy klasické a moderní pantomimy Ladislava Fialky, zažil v Divadle Na zábradlí v roce 1964.

Hybner poté působil v Alhambře a Laterně magice, s kolegou Ctiborem Turbou založil Pantomimu Alfreda Jarryho. Jejich debut Harakiri se v roce 1968 stal revolucí, když na scénu přivedl černý humor.

 Od té doby se věnoval komedii, například v televizním seriálu o zlatém věku americké grotesky Gagman v režii Juraje Herze, ke kterému napsal scénář a za který získal Bronzovou růži z Montreux. V rozvíjení odkazu němé grotesky pokračoval se souborem Gag, který založil v roce 1976, a v roce 1990 zřídil soukromé divadlo Studio Gag.  

Hybner působil také jako pedagog na Hudební fakultě AMU, od roku 2008 zde byl profesorem na katedře pantomimy. O dva roky později obdržel cenu Thálie za celoživotní dílo v oboru pantomimy. 

V posledních letech se často objevoval v menších rolích ve filmech. Hrál například ve snímcích Pelíšky, Pupendo, U mě dobrý, Rafťáci, Wilsonov, v pohádkách Peklo s princeznou, Čert ví proč či v televizním seriálu Přístav. 

Natáčení filmu Klauni
Zdroj: ČT24/Falcon

Spolupracoval také na snímku Klauni (2013) režiséra Viktora Tauše. Pro film napsal a režíroval všechny klaunské výstupy a jeho vzpomínky byly inspirací pro scénář Petra Jarchovského.

„Byl to všestranný umělec, který má pokračování ve své dceři, výborné herečce (Vandě Hybnerové). Naprosto zaslouženě dostal cenu Thálie,“ řekl agentuře ČTK prezident Herecké asociace Jiří Hromada. „Pro ostatní znamenal přesně to, co Herecká asociace má za prioritu - lidskost a profesionalitu,“ doplnil.

Borise Hybnera si připomene i Česká televize. V neděli 3. dubna v 17:55 odvysílá na prvním programu Všechnopárty z roku 2006, kde byl hostem Karla Šípa. Na programu ČTart začne v neděli od 21:05 Concerto Grosso Ztroskotání Titanicu v pantomimické grotesce Borise Hybnera, ve 22:05 pak pořad Krásný ztráty z roku 2003, kde se mim Boris Hybner a zakladatel protialkoholní léčby lékař Jaroslav Skála setkali v baru u Michala Prokopa. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
před 8 hhodinami

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
před 8 hhodinami

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
před 15 hhodinami

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
včera v 16:30
Načítání...