Prodaná nevěsta je pro mnohé součástí české národní identity. Právě proto si tuto Smetanovu operu vybrali studenti katedry alternativního a loutkového divadla pražské DAMU, aby připomněli, jak bylo její uvádění na první české scéně za posledních dvě stě let propojené s klíčovými okamžiky naší země. A jakou roli přitom sehrála angažovanost herců.
Zaprodaná nevěsta? Studenti DAMU slavnou operu protáhli dějinami
Prodaná nevěsta na prknech Prozatímního, Stavovského a Národního divadla a v letech 1868 až 2018 – zní celý název inscenace, který je vlastně zároveň shrnutím základní myšlenky tohoto nastudování.
Studentské zpracování Smetanovy komické opery začíná lidovou veselicí s diváky na jevišti, po níž následuje slavnostní poklepání na základní kámen Národního divadla. Samotný děj Prodané nevěsty rozdělují dějinné události, jako je vznik republiky či nástup nacistické a komunistické totality.
„Když se podíváte na repertoár Národního divadla, zjistíte, že se Prodaná nevěsta vytahovala ve chvílích nějaké národního poprasku, skandálu nebo krize. Jako kdyby se do ní národ utíkal schovat,“ upozorňuje Boris Jedinák, který se spolu s Petrem Erbesem ujal dramaturgie a režie.
Výrazným tématem je politická angažovanost herců a jejich přizpůsobivost dané době. „Situace se vlastně v čase opakují a nás zajímalo, jakým způsobem budeme takové situaci jednou čelit my a co tou situací bude,“ doplnil druhý ze spolutvůrců.
Prodanou nevěstu studenti třetího ročníku „alterny“ po svém publiku představí při premiéře 20. dubna na domovské scéně DAMU – v divadle Disk.