Praha - V Česku se konají dvě velké přehlídky animované tvorby – AniFest v Teplicích a Anifilm, který vznikl kvůli neshodám organizačního týmu AniFestu před dvěma lety v Třeboni. Jak si ale dnes vede český animovaný film? Neživoří už jen v odlesku slávy Bratří v triku?
Vzniknou někdy čeští Simpsonovi?
„Jsme v digitálním věku a přístupnost k animaci je větší. Filmů tady vzniká hodně, ale neznamená to, že jsou všechny stoprocentně kvalitní,“ domnívá se výtvarník a režisér Jiří Barta, který má na kontě celovečerní animovaný příběh Na půdě anebo Kdo má dneska narozeniny?. Animovaný film se učí na školách a zájem mladých tvůrců o něj nijak zvlášť neupadá, jen se uplatňuje mnohem více v krátkometrážní než celovečerní tvorbě.
„Překvapivě se ukazuje, že handicapem není technologie, protože dnešní svět je už možná přesycen 3D. Je to víc o hledání partnerů v zahraničí, o práci se scénářem, o zajímavém výtvarnu,“ tvrdí producent Martin Vandas ze společnosti Maur Film.
„To byla vždycky výhoda českého animovaného filmu, že se nějakým způsobem odlišoval od ostatních,“ dodává producent Michal Podhradský z Animation People, čím tuzemské snímky dokázaly zaujmout i za hranicemi. Jenže doba Jiřího Trnky, Břetislava Pojara, Jiřího Brdečky nebo Zdeňka Milera už je pryč.
„Řekl bych, že česká animace je dost zdevastovaná,“ obává se Gene Deitch, americký režisér a scenárista animovaných filmů žijící v Praze. „Ve světě si nese dobré jméno jen studio Bratři v triku a spousta lidí ani netuší, že skončilo. Krátký film a jeho čeští animátoři byli průkopníky animované tvorby, ale dnes stojí zcela mimo světový úspěch animovaného filmu,“ nešetří současnou tuzemskou animovanou kinematografii.
„Za posledních deset let se podařilo uvést každý rok jeden celovečerní film, to znamená, že celovečerní animovaný film nezahynul,“ namítá Martin Vandas. „Dalo to šanci na mezinárodní scéně ukázat, že tady ještě něco, čemu se říká česká animace, přežívá,“ doufá.
Jenže animace má velký prostor i v krátkých filmech a jejich prezentace trochu pokulhává. „Chybí trh, uplatnění, kde by je lidé mohli vidět,“ souhlasí Podhradský. Největší a prakticky jedinou příležitostí jsou festivaly animovaných snímků.
V televizi se s českou animovanou tvorbou divák setká hlavně ve večerníčku. A přitom právě animovaný je jeden z největších televizních fenoménů – seriál Simpsonovi. „Nikdo by si dříve nemyslel, že je něco takového možné,“ říká Gene Deitch. „Je to špatně namalované, ale má to skvělý příběh. A to je v animované tvorbě nejzásadnější.“