Výstava Berlinde De Bruyckere - balzám na tělo, nikoli na duši

Na světové umělecké scéně touto dobou velmi ceněná sochařka Berlinde De Bruyckere vyplnila svojí soubornou výstavou Balzamovač všechna tři podlaží proslulého výstavního domu Kunsthaus Bregenz. Zdánlivě odpuzující ale současně i přitažlivé téma rozkladu těla, ať již lidského či zvířecího, je již mnoho let vyzkoušeným magnetem pro mezinárodní publikum. Tomu také svědčí návštěvnost výstavy v kouzelném místě na Bodamském jezeře.

Berlinde De Bruyckere, narozená v roce 1964 v Gentu, zaujala svými kresbami už ve svých osmnácti letech, kdy vyrážela dech na řadě prezentací zejména ve Spojených státech. Její (po zásluze) raketová cesta k mezinárodnímu uznání a slávě vedla přes velké prezentace v Montrealu, Istanbulu, Melbourne, Bernu, Grazu, rodném Gentu, v desítkách drobnějších galerií a výstavních prostor a vyvrcholila v roce 2013 v belgickém pavilonu benátského bienále.

Čím byla veřejnost a odborné publikum tak strženo? Autorka je zaujata v podstatě zásadním tématem – metamorfózou člověka či zvířete v časových úsecích na pomezí života a smrti, rozkladu funkčního těla v ještě sledovatelné charakteristické rysy a přitom počínající zjevné stopy konce, kdy přichází nový, nekončící řád rozpadu, hnití, zmaru, kdy se objevují konstrukční prvky těla – kostra, zbytky kůže, pevné části - a odchází původně živé struktury.

Neobvyklost a ojedinělost toho autorčina bádání, které přineslo určitou neodolatelnou estetizaci konce bytí, se stala poptávanou výplní v nabízené škále takřka nekonečných výtvarných sdělení současnosti. Navíc autorka zasazuje takto pojaté objekty do dějů mytologických, formulovaných od starého Řecka, určujících a pojmenovávajících prazákladní pochody lidské mysli a mezilidských vztahů.

Jakkoli se to zdá komplikované, de Bruyckere našla všeobecně přijímanou sdělnou polohu, která ač na straně jedné logicky odpuzuje, na straně druhé nutí k hlubokému zamyšlení nad principy existence a jejího nejen vývoje, ale i konců a všeobecného zmaru, v přírodě okolo nás neustále přítomného. Výtečně zvládnuté použití umělé pryskyřice, látek, kovu, dřeva, zvířecích kůží, samozřejmě odpovídajících barev, je pro vyznění jejích děl samozřejmostí. Připomíná to dokonalost velkých filmových dekorací ve sci-fi filmech.

Berlinde De Bruyckere / Balzamovač
Zdroj: ČT24/Dům umění Bregenz

Na výstavě v Bregenzu může divák zhlédnout zmíněnou benátskou instalaci, osmnáctimetrovou monumentální instalaci Krüppelholz, kde na původní, velmi pozměněné struktuře padlého stromu, obalené všemi autorkou sériově používanými tvůrčími atributy, medituje o lidské zranitelnosti. Také další díla, v budově jedné z nejdokonalejších výstavních prostor Evropy, pracují s tématy blízkými – až patologická témata odpočívajících mrtvých těl, poraněných objektů nebo starých použitých látek jsou balena do mytologických vyprávění a procesů.

Šedé betonové, místy vyhlazené a leštěné zdi velkých sálů, vytvářejí pozadí v nečekaně stejné barevnosti, až by se mohlo uvěřit, že jde o součást stejného estetického sdělení, plánovanou předem. Divák je pohlcen převažující barevnou kompozicí, kde mrtvolná šedá potahuje vlastně všechny předkládané objekty i děje. Určitá zvrácená estetika zmaru a konce života, zachycující postupnou ztrátu barevnosti, zde jasně dominuje. Divák je manipulován až na hranu své psychické výdrže.

Navíc je tato výstava jen větší částí společné prezentace. Ta pokračuje daleko drsnějším výjevem v nedaleké součásti dvojměstí Bregenz-Dornbirn, kde v bývalé montážní hale zrušené strojírny v dnešním kulturním komplexu Inatura - Erlebnis Naturschau cituje de Bruyckere motivy z polních tažení první světové války, kdy rovinatá belgická krajina byla pokrytá stovkami koňských zdechlin, kde se kosti bojovníků mísily s pozůstatky nedobrovolných účastníků válečného běsnění. Zavěšené (umělé) zdechliny, zbytky velkých zvířat, dominují prázdné, opotřebované hale. Zde opravdu pocit zmaru a smutku kulminuje bez vedlejších podložených konstruktů.

Výstava do 5. července kvalitně připomíná autorku, která se stala nedílnou součástí dnešního špičkového výtvarného dění. Odpusťme jí určité zneužití formy a zamysleme se nad nabízenými tématy. Jsou trvalá a stálá a dotýkají se každého žijícího.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 1 hhodinou

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 5 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 20 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025
Načítání...