Výstava Berlinde De Bruyckere - balzám na tělo, nikoli na duši

Na světové umělecké scéně touto dobou velmi ceněná sochařka Berlinde De Bruyckere vyplnila svojí soubornou výstavou Balzamovač všechna tři podlaží proslulého výstavního domu Kunsthaus Bregenz. Zdánlivě odpuzující ale současně i přitažlivé téma rozkladu těla, ať již lidského či zvířecího, je již mnoho let vyzkoušeným magnetem pro mezinárodní publikum. Tomu také svědčí návštěvnost výstavy v kouzelném místě na Bodamském jezeře.

Berlinde De Bruyckere, narozená v roce 1964 v Gentu, zaujala svými kresbami už ve svých osmnácti letech, kdy vyrážela dech na řadě prezentací zejména ve Spojených státech. Její (po zásluze) raketová cesta k mezinárodnímu uznání a slávě vedla přes velké prezentace v Montrealu, Istanbulu, Melbourne, Bernu, Grazu, rodném Gentu, v desítkách drobnějších galerií a výstavních prostor a vyvrcholila v roce 2013 v belgickém pavilonu benátského bienále.

Čím byla veřejnost a odborné publikum tak strženo? Autorka je zaujata v podstatě zásadním tématem – metamorfózou člověka či zvířete v časových úsecích na pomezí života a smrti, rozkladu funkčního těla v ještě sledovatelné charakteristické rysy a přitom počínající zjevné stopy konce, kdy přichází nový, nekončící řád rozpadu, hnití, zmaru, kdy se objevují konstrukční prvky těla – kostra, zbytky kůže, pevné části - a odchází původně živé struktury.

Neobvyklost a ojedinělost toho autorčina bádání, které přineslo určitou neodolatelnou estetizaci konce bytí, se stala poptávanou výplní v nabízené škále takřka nekonečných výtvarných sdělení současnosti. Navíc autorka zasazuje takto pojaté objekty do dějů mytologických, formulovaných od starého Řecka, určujících a pojmenovávajících prazákladní pochody lidské mysli a mezilidských vztahů.

Jakkoli se to zdá komplikované, de Bruyckere našla všeobecně přijímanou sdělnou polohu, která ač na straně jedné logicky odpuzuje, na straně druhé nutí k hlubokému zamyšlení nad principy existence a jejího nejen vývoje, ale i konců a všeobecného zmaru, v přírodě okolo nás neustále přítomného. Výtečně zvládnuté použití umělé pryskyřice, látek, kovu, dřeva, zvířecích kůží, samozřejmě odpovídajících barev, je pro vyznění jejích děl samozřejmostí. Připomíná to dokonalost velkých filmových dekorací ve sci-fi filmech.

Berlinde De Bruyckere / Balzamovač
Zdroj: ČT24/Dům umění Bregenz

Na výstavě v Bregenzu může divák zhlédnout zmíněnou benátskou instalaci, osmnáctimetrovou monumentální instalaci Krüppelholz, kde na původní, velmi pozměněné struktuře padlého stromu, obalené všemi autorkou sériově používanými tvůrčími atributy, medituje o lidské zranitelnosti. Také další díla, v budově jedné z nejdokonalejších výstavních prostor Evropy, pracují s tématy blízkými – až patologická témata odpočívajících mrtvých těl, poraněných objektů nebo starých použitých látek jsou balena do mytologických vyprávění a procesů.

Šedé betonové, místy vyhlazené a leštěné zdi velkých sálů, vytvářejí pozadí v nečekaně stejné barevnosti, až by se mohlo uvěřit, že jde o součást stejného estetického sdělení, plánovanou předem. Divák je pohlcen převažující barevnou kompozicí, kde mrtvolná šedá potahuje vlastně všechny předkládané objekty i děje. Určitá zvrácená estetika zmaru a konce života, zachycující postupnou ztrátu barevnosti, zde jasně dominuje. Divák je manipulován až na hranu své psychické výdrže.

Navíc je tato výstava jen větší částí společné prezentace. Ta pokračuje daleko drsnějším výjevem v nedaleké součásti dvojměstí Bregenz-Dornbirn, kde v bývalé montážní hale zrušené strojírny v dnešním kulturním komplexu Inatura - Erlebnis Naturschau cituje de Bruyckere motivy z polních tažení první světové války, kdy rovinatá belgická krajina byla pokrytá stovkami koňských zdechlin, kde se kosti bojovníků mísily s pozůstatky nedobrovolných účastníků válečného běsnění. Zavěšené (umělé) zdechliny, zbytky velkých zvířat, dominují prázdné, opotřebované hale. Zde opravdu pocit zmaru a smutku kulminuje bez vedlejších podložených konstruktů.

Výstava do 5. července kvalitně připomíná autorku, která se stala nedílnou součástí dnešního špičkového výtvarného dění. Odpusťme jí určité zneužití formy a zamysleme se nad nabízenými tématy. Jsou trvalá a stálá a dotýkají se každého žijícího.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Nevyléčitelně nemocným pomáhá Sanitka splněných snů. Vznikl o ní dokument

Dokument Do posledního snu vypráví příběhy nevyléčitelně nemocných lidí, kteří si v posledních okamžicích života plní své sny díky Sanitce splněných snů. Autorka dokumentu, redaktorka ČT Lea Surovcová přiblížila v 90′ ČT24 zrod filmu. Jednu ze zakladatelek projektu Petru Homolovou potkala asi před dvěma lety a ta ji následně propojila i s jedním z hlavních hrdinů filmu Ondřejem Míčkem. Petra Homolová byla také hostem 90′ ČT24.
20. 12. 2025

Na česká pódia v roce 2026 zamíří MGK, Nick Cave nebo Marilyn Manson

Hudební hvězdy plánují své koncerty i několik let dopředu. Už je tak jasné, kdo z těch zahraničních má v roce 2026 v kalendáři jako svou zastávku také Česko.
20. 12. 2025

Oscar následuje diváky, od roku 2029 se přesouvá na YouTube

Na internetu a zdarma má být od roku 2029 k vidění ceremoniál cen Oscar. Prestižní filmové ocenění tak po desítkách let opouští televizní obrazovky a přesouvá se výhradně na největší on-line videoplatformu YouTube. Ostatně podobně jako spousta diváků, kteří si už zvykli sledovat filmy prostřednictvím streamovacích služeb spíš než v televizi nebo v kinech.
19. 12. 2025

Stávka v Louvre je u konce, muzeum se zcela otevřelo návštěvníkům

Pařížské muzeum Louvre se v pátek zcela otevřelo návštěvníkům poté, co odboráři ukončili stávku za lepší pracovní podmínky pro zaměstnance a větší výdaje na jejich bezpečnost, píše agentura AFP. Stávka, do které se zapojilo nejméně tři sta zaměstnanců, trvala od pondělí.
19. 12. 2025
Načítání...