Vojtěch Hynais patří do tzv. generace Národního divadla, tedy generace umělců, jež se podílela na malířské a sochařské výzdobě Zlaté kapličky. Vytvořil pro ni nejenom monumentální hlavní oponu, ale například i alegorie ročních období pro dámský budoár. Zatímco obrazy Jara, Léta a Podzimu jsou v neobaroknějším stylu, v Zimě, kterou namaloval o dvacet let později, reflektuje moderní umělecké směry, a to jak symbolismus, tak secesi.
Vojtěch Hynais: Zima
Zimu na Hynaisově obraze představuje dívka s rusými vlasy, oděná do zeleného šatu, jež se jako fantom vznáší nad sněhem. Promrzající dívka přitom není jen výplodem Hynaisovy fantazie, modelku nechal skutečně stát v mrazu ve Stromovce. Proč Hynais vytvořil poslední, čtvrtý obraz až v roce 1901, prozradí kurátorka Kristýna Brožová.
Kristýna Brožová je absolventkou bakalářského studia dějin umění na Filozofické fakultě UK v Praze, v současné době je studentkou navazujícího magisterského programu. Od roku 2010 externě spolupracuje s Národní galerií v Praze jako kurátorka pro edukační činnost.
Vojtěch Hynais (1854–1925) byl významný český malíř, grafik a autor současné opony Národního divadla, jejíž návrh vypracoval v Paříži, kde dlouhou dobu pobýval. Modelem mu stála francouzská malířka Suzanne Valadonová.
Od roku 1893 Hynais působil na pražské Akademii výtvarných umění. Do českého výtvarného umění přinesl plenérovou malbu s výraznými atmosférickými prvky a vjemy. V portrétní tvorbě zastával především principy naturalismu.
Seriál Národní galerie nikdy nezavírá pokračuje opět v neděli 10. června. Společně s kurátorkou Markétou Ježkovou se podíváme na dílo Antonína Chittussiho nazvané Z údolí Doubravky. Všechny předešlé díly naleznete zde.