Ve Stavovském divadle kříží kulturu a zábavu, nastudovali Ariadnu na Naxu

2 minuty
Události v kultuře: Richard Strauss - Ariadna na Naxu
Zdroj: ČT24

O střetu dvou světů, klasického dramatu a komedie dell'arte, tedy vysokého umění a nízké zábavy, se hraje ve Stavovském divadle. Ve Straussově opeře Ariadna na Naxu tam v režii Slávy Daubnerové účinkuje islandská pěvkyně Arnheiður Eiríksdóttirová, činoherní roli v představení nastudovala Dagmar Pecková.

„Je to o střetu kultury a zábavy. O střetu krásného umění a levného pozlátkového zábavního světa. Myslím, že ta opera jako taková naprosto vystihuje problém dnešní doby. Ubývá nám krásné klasické kultury a přibývá toho pozlátka, povrchního šmíráckého světa. Navíc všichni ti, kteří ho tvoří, si o sobě skutečně myslí, že jsou ti umělci, a to je na tom to nejstrašnější,“ míní Pecková.

„Ariadna na Naxu má v operním díle Richarda Strausse výjimečné postavení. Známe ho především jako autora vyznačujícího se až gigantickou instrumentací, bouřlivou dynamikou a dramatickými hlasy. Ariadna je tomu pravým opozitem. Její komorní orchestrální sazba, intimní atmosféra je absolutně ideální pro prostory Stavovského divadla. To ovšem vůbec neznamená, že by její interpretace byla jednodušší, ba právě naopak,“ poznamenal dirigent Robert Jindra.

Opera Ariadna na Naxu se do Prahy vrací po 45 letech. Novou scénografii vytvořila Lucie Škandíková, kostýmy navrhla Tereza Kopecká. Postavu Skladatelky ztvárňuje letošní držitelka Thálie Eiríksdóttirová, jako Taneční mistr se představí držitel této ceny v mužské kategorii Jaroslav Březina.

„Není malých rolí“

Roli Zerbinetty přijala čínská sopranistka Taj C'-i, která pravidelně působí zejména v Curyšské opeře. Jako Bakchus se představil dánský tenorista Magnus Vigilius, který už dříve v Praze zpíval například titulní roli Wagnerova Lohengrina nebo Borise v opeře Káťa Kabanová. Melancholickou Ariadnu ztvárnila švédská sopranistka Cornelia Beskowová, v roli Učitele hudby diváci uslyší Pavola Kubáně, člena souboru Národního divadla.

V roli Harlekýna se alternují barytonisté Lukáš Bařák a Roman Hoza. V dalších rolích se objeví Josef Moravec (Scaramuccio), Jan Hnyk (Truffaldino) nebo Michaela Zajmi (Dryáda). Mluvené role Hofmistra se ujala Pecková.

„Právě v tomto díle lze stoprocentně použít rčení není malých rolí,“ podotkl Jindra. Slovenská režisérka Daubnerová ve spolupráci s Národním divadlem již inscenovala miniopery Orango & Antiformalistický jarmark Dmitrije Šostakoviče, operu Romeo a Julie Charlese Gounoda, Výlety páně Broučkovy od Leoše Janáčka nebo operu Lolita Rodiona Ščedrina.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rozeznal, že příčinou války je poslušnost, říká autorka esejů o Haškovi

Osudy dobrého vojáka Švejka za světové války vyšly před více než sto lety a dodnes zůstávají zásadním románem české literatury. Spisovatelka Sylvie Richterová se zkoumání díla a osobnosti Jaroslava Haška věnuje dekády. Její eseje teď vyšly knižně pod titulem Humor jako zvláštní rozměr vědomí.
6. 6. 2025

Pražské planetárium se pochlubí největší promítací kopulí na světě

Po dvou letech se pro veřejnost 14. června znovu otevře pražské planetárium. Výsledkem rekonstrukce je první plně digitální LED planetárium v Evropě, a to s největší promítací kopulí na světě. Její rekonstrukce stála dvě stě milionů korun, dalších bezmála sto milionů město investovalo i do vylepšení zbývajících částí planetária. Díky tomu využijí i odpadní teplo, které diody vyzařují. Nově se navíc do kopule vejde o skoro sto diváků víc – dohromady 290.
6. 6. 2025

Batolata mají své první divadlo v Česku, na představení můžou i jinam

Nedaleko pražského Kačerova začalo fungovat první divadlo pro batolata v Česku. Prostor nazvaný KUK chce střídat inscenace pro nejmenší diváky s hernou. Pro děti ve věku 0+ hrají i jiné tuzemské scény, i když jejich repertoár necílí primárně na batolata. V kladenském divadle vedlo jedno takové představení dokonce ke sporům.
5. 6. 2025

Houslaři v Českém muzeu hudby se chtějí vyrovnat Stradivarimu

V Českém muzeu hudby se koná soutěž, při níž musí houslaři za jeden den dokončit nástroje podle modelu Antonia Stradivariho. Vědci dodnes nedokázali přesvědčivě vysvětlit, proč se novější housle tři sta let starým stradivárkám nedokáží kvalitou zvuku vyrovnat. Jeden vzácný nástroj má ve sbírkách i muzeum, u příležitosti mezinárodní soutěže jej vystavilo.
5. 6. 2025
Načítání...