Ve stavbách Jana Blažeje Santiniho-Aichela se dá najít želva, světlo i hostinec 6. 12. 2023 | Zdroj: ČT24, ČTK, Barokní srdce Evropy, Spolek Putování za Santinim, NPÚ
Architekta barokní gotiky Jana Blažeje Santiniho-Aichela znovu objevilo až dvacáté století. Potomek zedníků a kamenických mistrů, kteří se podíleli na budování Chrámu sv. Víta, zůstával do té doby téměř zapomenutým, jeho díla se často přisuzovala někomu jinému. Jeho fyzické možnosti byly od narození omezeny částečným ochrnutím, jeho představivost ničím. Zemřel před třemi sty lety, 7. prosince 1723, a zanechal po sobě stavby s promyšlenou symbolikou i hrou světel a stínů. Monografie historika umění Mojmíra Horyny, odborníka na Santiniho, za nesporné považuje architektovo autorství u osmdesátky děl. Fotogalerie připomíná některé z nich.
„Santiniho Zelená hora je báseň, zatímco stavby dvacátého století jsou jenom slogany,“ prohlásil znalec architektova díla Mojmír Horyna
Kostel Jana Nepomuckého na Zelené hoře na Ždársku
Santini používal ve svých stavbách některé specifické symboly a elementy, například hvězdy, kruh, čísla. Kostel ve Žďáru nad Sázavou je projektovaný se symbolem čísla pět, jako bylo pět ran Kristových i písmen v latinském „tacui“, tedy „mlčel jsem“, odkazu na Jana Nepomuckého, který zemřel mučednickou smrtí, protože nechtěl prozradit zpovědní tajemství
Santini též pracoval se světlem, třeba při obnově chrámu Nanebevzetí Panny Marie v Sedlci u Kutné Hory. Vycházel přitom z barokní interpretace světla jako symbolu boží přítomnosti
Sedlecký kostel, další z památek UNESCO, je také jednou ze staveb se samonosným točitým schodištěm, spirálou jakoby se vznášející v prostoru
První významnější Santiniho zakázkou bylo vedení stavby konventu cisterciáckého kláštera ve Zbraslavi. Jako honorář obdržel mimo jiné pár vraných koní v ceně 30 zlatých
Na místě husity pobořené katedrály měla stát nová, odkazující k éře Karla IV. Namísto kopírování se Santini nechal inspirovat a vytvořil tak svou první stavbu barokní gotiky. Mimochodem v den jarní i podzimní rovnodennosti osvítí zapadající slunce hlavní oltář
Santini je spojen se sakrální architekturou, k jeho pracím patří ale i zájezdní hostinec a hospodářský dvůr v Ostrově nad Oslavou. Půdorys má tvar písmene W – iniciály zadavatele, opata Václava Vejmluvy, který chtěl místo odpočinku pro církevní hodnostáře cestující do Žďáru
Jedno, jestli kostelík, nebo velká zakázka pro klášter, Santini všem věnoval stejnou pečlivou pozornost. Důkazem je třeba kostel Navštívení Panny Marie v Obyčtově na Vysočině. Tvar stavby připomínající želvu má symbolizovat hlavní ctnosti Panny Marie
Bez vody se tato stavba zřítí, oznamuje latinský nápis v klášteře Plasy. Santini ho zvládl postavit na bažinaté půdě, kde hladina spodní vody těsně pod povrchem bránila větší stavbě
Architekt proto klášter položil na dřevěné rošty nesené více než pěti tisíci dubovými piloty vsazenými do země. Dub ve vodě nehnije, konstrukce bude držet, dokud hladina spodní vody nepoklesne
Mnohé Santiniho stavby se nedochovaly v podobě, jakou architekt zamýšlel. Příkladem je poutní kostel Jména Panny Marie ve Křtinách
Původně monumentální stavbě chybí druhý ze zrcadlově umístěných oválných ambitů s kaplí, jiná je i střecha, ta původní vzala za své při požáru v 19. století