Třeštíkové Katka ukazuje nekonečné drogové peklo

Praha – Režisérka Helena Třeštíková právě dokončila další ze svých časosběrných dokumentů, tentokrát mapovala čtrnáct let v životě mladé narkomanky a jejího zápasu se závislostí. Jak režisérka sama říká, původně chtěla natočit portrét protidrogové terapeutky, její zájem se ale postupně stále více soustředil na jednu z jejích klientek, Katku. Hlavně proto, že na rozdíl od většiny ostatních narkomanů byla schopna svou závislost reflektovat. Jedním z koproducentů filmu je i Česká televize.

Celovečerní dokument Katka vstoupí do českých kin na konci února příštího roku a jeho tvůrci plánují vzhledem k tématu filmu rovněž speciální distribuci v rámci základních a středních škol po celé České republice.

„Autenticky zachycený příběh zápasu s drogou může být pro žáky a studenty poutavý a přesvědčivý. Někdy možná víc než odborné přednášky o škodlivosti a nebezpečí drog, jež však samozřejmě také plní svůj účel,“ řekla Helena Třeštíková. Zároveň přiznala, že krušných a dramatických chvil bylo při práci na tomto projektu více než jindy.

Poprvé se s Katkou setkáváme v roce 1996, kdy se devatenáctiletá dívka léčí ze své tehdy už čtyřleté závislosti v terapeutické komunitě Sananim v Němčicích a těší se, že povede stejně obyčejný život jako její vrstevnice. Sní o tom, že si najde přítele, jednou založí rodinu. Vábení drogy je však silnější a Katky život se scvrkává v bezvýchodný koloběh krádeží, shánění drogy, chvíle svobodného štěstí a dalších krádeží. Spirála fyzické, psychické i morální devastace ale žádný konec nezná.

Přesto, když se Helena Třeštíková znovu schází s ní i s jejím novým přítelem, vypadá to, že happy end je snad možný – Katka čeká dítě a tentokrát je pevně rozhodnuta drogy opustit. Zvítězí naděje utopená ve squatu, mezi igelitovými taškami, ve špíně mezi injekčními stříkačkami a nedopalky cigaret?

Vývoj cyklu Heleny Třeštíkové

S příběhem Katky se čeští diváci poprvé setkali v roce 2001, kdy její příběh pod titulem V pasti uvedla Česká televize jakou součást cyklu Ženy na přelomu tisíciletí. Syrově autentický obraz jednoho zmarněného života vyvolal takový ohlas, že se režisérka rozhodla ke své hrdince vrátit a sledovat její osudy i nadále. Výsledný film je závěrem volné trilogie časosběrných dokumentů o osudech lidí, kteří se v důsledku nepříznivých okolností ocitli na pokraji svých sil nebo na okraji společnosti – první film Marcela (2007) vychází z úspěšného časosběrného cyklu Heleny Třeštíkové Manželské etudy, René (2008) je portrétem nenapravitelného recidivisty a Helena Třeštíková za něj loni získala prestižní cenu Evropské filmové akademie Prix Arte pro nejlepší evropský dokument roku.

Načítání...