Supreme level. Kapesní retrospektiva fotografky Evy Fukové

Věci, města, lidé, co tohle vše dohromady znamená a jak to spolu funguje, objektivní svět jako východisko ke světu subjektivnímu, viděnému okem a možnostmi optiky fotoaparátu a především okem toho, kdo nakonec zmáčkne spoušť, aby tento jeden okamžik v plynutí času zachytil. Obrazy lidského času, proměn měst, příběhů věcí a podivuhodných situací, které po způsobu Dalího vyskočí odněkud z mysli, to jsou fotografické obrazy, pábení, jak jej předkládá Eva Fuková na stejnojmenné výstavě v pražské galerii Leica.

Průřezová a retrospektivní výstava celoživotního díla Evy Fukové (*1927) je výstavou potvrzující její zcela jedinečné místo v dějinách fotografie i mezi výjimečnými uměleckými osobnostmi 20. století. První a poslední snímek (Saša, 1945, a Bramborová rodina, 2004) z kolekce 50 fotografií, 12 prací dvou cyklů (Andělé ze 17. století, Louvre, 80. léta) a dvou samostatných obrazů dělí 60 let. A je to plynulé kontinuální vyprávění jednoho velkého talentu.

Těžištěm výstavy jsou především dva časové a tématické okruhy: snímky z Československa z let 1951 až 1964 a cyklus fotografií z New Yorku z let 70. a 80. Pro dnešní generaci třicátníků jsou fotografie z tehdejšího Československa stejně výjimečné a do určité míry stejně exotické jako ty z New Yorku. Pokud se v komentářích katalogů zmiňuje, že Eva Fuková se po emigraci do Ameriky v podstatě už nedokázala trvale vrátit do Čech, protože jí tu scházela svoboda a ona nemohla tvořit, v obou zmíněných cyklech se to projevuje zúžením nebo rozšířením záběru. Ve snímcích z komunistického Československa se koncentruje především na subjekt, jedince či věci jako civilní zátiší, jejichž širší sociální výpověď a společenské souvislosti přesto cítíme v jejich depresivní zuboženosti, i když není vyslovena přímo.

Snímky New Yorku 70. a 80. let si naopak se souvislostmi veřejného prostoru svobodně pohrávají: humorně komponované koláže veřejných úředních cedulí zakazujících všechno možné (Ne, 1979), zneklidňující Stíny nad Městem (1964) či Obzor z helikoptéry (1964) - takové snímky by v komunistickém Československu zřejmě nemohly vzniknout. Způsob, jakým například ztvárnila dopravu, reklamní poutače, vnitřní i vnější architekturu toho podivuhodného města, jakým je New York a jeho obyvatelé, předběhl svou dobu o několik desetiletí. Tvůrci reklamní fotografie nebo užité grafiky se k vizuálnímu stylu, jaký už tehdy vypracovala Eva Fuková, přiblížili za pomoci nejmodernější techniky až o dvacet pětadvacet let později. Skoro se chce vyslovit kacířskou myšlenku, že umělec by měl z totalitního státu emigrovat povinně, protože jen svobodné prostředí umožní skutečný rozvoj jeho talentu, kterému je on sám zodpovědný nejvíc. Umění Evy Fukové by se zřejmě rozvinulo stejnou silou i v totalitním režimu, jen by bylo jiné a její nadání by hledalo vlastní cesty, kudy ven. A hlavně, když to řeknu sobecky, - my, kteří milujeme New York, bychom přišli o její verzi „jejího města.“

Eva Fuková: Pábení / Kapesní retrospektiva, 15.2.-14.4.2013, Leica Gallery
Zdroj: Marie Kohoutová/Leica Gallery

I když se návštěvník nejprve nechá unést onou černobílou magií, která se na něj z fotografií Evy Fukové hrne, nenapodobitelnou atmosférou „zlatých 60.“, které se nikdy nevrátí, krásou designu automobilových veteránů, módou a švihem, který tato doba měla, oba její cykly nejsou retro - retro inspirující, vždy vděčné, ale zároveň i vybízející k vykrádání značky, která vždycky zabere. To, co dnes nazýváme retro, nastalo až potom, jako derivát, pouhá odvozenina originální, krystalicky čisté, umělecky silné a tvůrčí výpovědi výjimečných osobností a elegantního světa prací jako jsou fotografie Evy Fukové a jejích současníků.

Třetí kolekcí, kterou tato výstava představuje, jsou vybrané fotografie z let 1952 – 2004 bez určení místa, kde vznikly. Není to ani důležité, protože v nich je většinou zastoupena ta část tvorby Evy Fukové, kterou lze nazvat subjektivní, imaginativní fotografií odkazující k principům, z jakých vycházeli surrealisté – spíše Magritte než Dalí. Proti Dalího exaltovanosti pracuje autorka spíše s Magrittovskou vytříbeností a pečlivým výběrem toho, co na obraze nakonec bude; levitující, zdánlivě nespojité a nespojitelné motivy a prvky, zvětšené detaily, které odlišným měřítkem pojednou nabývají jiného významu, kdy autorka využívá podobnosti tvarů a úzké výseče snímané scény jako kukátka do jiné reality. Plátnem pro tyto neobyčejné kompozice jsou vesměs zcela civilní prostory, což nezvyklost jejich účinku ještě umocňuje.

Eva Fuková: Pábení / Kapesní retrospektiva, 15.2.-14.4.2013, Leica Gallery
Zdroj: Marie Kohoutová/Leica Gallery

Průzorem do jiného světa jsou i dva zbývající cykly, vrstvené fotografické multipláže „Andělé ze 17. století“ a „Louvre,“ oba ze 80. let. Jsou to bohatě zdobené vrchní desky knih (biblí? teologických traktátů?), do centrálního výřezu vložené fotografie hlav andělů (reliéfů z chrámové výzdoby?) a v kontrastu s jejich institucionalizovanou svatostí zvětšené detaily mužských aktů odvozených ze soch – mužství bezbranného, polámaného, zraněného, nicméně velkolepého svou dokonalou sošností, neboť i to je umělecké dílo přírody i člověka jako tvůrce soch, významem, který falus v kulturní historii lidstva má, a představami, které evokuje, i když se v tomto případě asi jedná o falus anděla, tedy svatého, neznajícího hřích a tělesnost jako takovou. Tak si můžete lámat hlavu, co to všechno znamená, a koumat o tom. Všechna zde prezentovaná díla Evy Fukové jsou mimořádná, avšak tyto komplikované cykly posouvají její tvorbu do nejvyšších pater filozofie a rýsují klíčové schéma bytí: Země – člověk - nebe.

Eva Fuková: Pábení / Kapesní retrospektiva - 15.2.-14.4.2013, Leica Gallery.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...