Stoletý Vávra věděl, kdy má režimům uhnout

Praha – Nestor československé kinematografie Otakar Vávra v pondělí oslaví 100. narozeniny. Režisér podepsaný pod více než padesátkou filmů a významný pedagog, který se nesmazatelně zapsal do historie českého filmu, je zároveň filmařem, jenž se beze sporu dokázal přizpůsobit každé politické situaci našich novodobých dějin, anebo jí dokonce vyjít vstříc. Celý život tak dodržoval své životní krédo o tom, že v pravý čas je třeba uhnout. Den před režisérovými narozeninami ČT1 odvysílá dokumenty Stovku má člověk jednou za život (21:15) a Moje Praha (20:00).

Jak poznamenal kritik Jan Lukeš, film jako takový existuje 115 let. A Otakar Vávra, nestor tuzemské kinematografie, pracuje v oboru téměř osmdesát let. S jistou mírou nadsázky lze tedy tvrdit, že český film, to je Otakar Vávra. Avšak vzhledem k pohnutým osudům našeho národa se spolu s obdivem nad podivuhodně dlouhou režisérovou kariérou nutně vkrádá otázka: Čím to je, že Vávra „přežil“ sedm režimů?

Filmař Vávra zažil své hvězdné období během protektorátu. Především v této době se ale musel řídit svým vlastním krédem, že je třeba v ten správný čas uhnout. Vždyť nešlo o nic menšího než o život. „Já jsem se naučil přesně vystihnout, po čem Němci jdou. Byla tam strašná cenzura. Oni studovali, jestli děj není protiněmecký, jestli dialog nebo slova nejsou protiněmecká,“ vysvětluje svou strategii režisér, který v dobách německé okupace mohl točit veselohry i milostné příběhy (mj. Přijdu hned, 1942, či Pohádka máje, 1940).

Po únoru 1948 přišla další těžká doba, která tentokrát vyžadovala nejen úhybné strategie, ale i svá přitakání. Otakar Vávra se tak stal součástí tehdejšího filmového establishmentu, když nastoupil do Filmového studia Barrandov. Nejprve jako umělecký šéf tvůrčí skupiny, později i jako člen jeho kolektivního vedení. Právě z této doby pochází Vávrova komunistickou ideologií prodchnutá husitská trilogie – Jan Hus (1954), Jan Žižka (1955) a Proti všem (1956). V sedmdesátých letech ji v podobném stylu následovala vojenská trilogie z doby druhé světové války – Dny zrady (1973), Sokolovo (1974), Osvobození Prahy (1976).

„Esejista Milan Hanuš kdysi nazval Otakara Vávru Salierim české kinematografie. A kdo byl tím Mozartem? No, byl to Alfréd Radok.“

I přes nespornou řemeslnou zručnost těchto a mnoha dalších děl, Vávra ryze uměleckých výšin podle kritiků nikdy nedosáhl. „Nikdy nenatočil jediný film, který by vstoupil do světové kinematografie. Jeho filmy jsou výborné, slabší, hrozné, vylhané, pravdivé, ale nikdy nejsou tolik osobité jako česká filmová vlna,“ prohlašuje například filmový a divadelní kritik Vladimír Just. Celkem za svou kariéru natočil téměř padesátku filmů a napsal téměř osm desítek scénářů.

O filmařských kvalitách Otakara Vávry se mohou vést nekonečné debaty, dosud však nikdo stoletému režisérovi neodpustil jeho zradu na Alfrédu Radokovi. Byl to totiž právě „barrandovský boss“, jenž zajistil zákaz uvedení Radokova filmu Daleké cesty (1948). Snímek se údajně svým zobrazením útrap židovské rodiny během války neslučoval s oficiální ideologií. Nepohodlný režisér pak musel odejit jak z Barrandova, tak v šedesátých letech z vlasti.

Vávra přinesl do českého filmu profesionalitu

„Nikdo nemůže popřít, že Otakar Vávra českému filmu vtisknul profesionalitu,“ brání umělcův odkaz Jan Lukeš. Vávra se podle něj podílel na rozvoji tuzemské kinematografie nejen v meziválečném čase, kdy byl český film „érou diletantů, ševců a řezníků“, ale také v dobách komunismu, když vyučoval na pražské FAMU.

Na katedře režie, kterou sám založil, vychoval řadu režisérů, z nichž se někteří, jako třeba Věra Chytilová, Jiří Menzel či Miloš Forman, v 60. letech stali představiteli nové vlny. „Já jsem v něm poznal vzor racionálního, střízlivého člověka, který vždycky chce přesně vědět, co si člověk myslí a jak to vyjádří,“ vzpomíná na svého pedagoga Menzel, držitel Oskara za Ostře sledované vlaky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Rekonstruované Muzeum Prahy otevřelo. Historii oživuje i dvacetimetrovou projekcí

Po pětileté rekonstrukci se otevřela hlavní budova Muzea Prahy na Florenci. Nová digitální a interaktivní expozice vychází z jednoho z nejcennějších exponátů muzea – Langweilova modelu Prahy.
6. 12. 2025

Zemřel architekt Tančícího domu Frank Gehry

Ve věku 96 let zemřel americký architekt Frank Gehry, jeden z autorů Tančícího domu na Rašínově nábřeží v Praze, píše deník The New York Times. Stalo se tak po krátkém respiračním onemocnění v jeho domě ve městě Santa Monica v Kalifornii, sdělila listu jeho spolupracovnice Meaghan Lloydová.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Zemřel moderátor Patrik Hezucký

Zemřel moderátor Patrik Hezucký, oznámila v pátek na instagramu rozhlasová stanice Evropa 2, kde víc než čtvrtstoletí uváděl pořad Ranní show. Bylo mu 55 let. Zdravotní problémy měl od podzimu. Vedle práce v rozhlasu Hezucký také daboval, moderoval některé televizní pořady a příležitostně hrál.
5. 12. 2025

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
5. 12. 2025

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
5. 12. 2025

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
5. 12. 2025

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
4. 12. 2025Aktualizováno4. 12. 2025
Načítání...