Stoletý Vávra věděl, kdy má režimům uhnout

Praha – Nestor československé kinematografie Otakar Vávra v pondělí oslaví 100. narozeniny. Režisér podepsaný pod více než padesátkou filmů a významný pedagog, který se nesmazatelně zapsal do historie českého filmu, je zároveň filmařem, jenž se beze sporu dokázal přizpůsobit každé politické situaci našich novodobých dějin, anebo jí dokonce vyjít vstříc. Celý život tak dodržoval své životní krédo o tom, že v pravý čas je třeba uhnout. Den před režisérovými narozeninami ČT1 odvysílá dokumenty Stovku má člověk jednou za život (21:15) a Moje Praha (20:00).

Jak poznamenal kritik Jan Lukeš, film jako takový existuje 115 let. A Otakar Vávra, nestor tuzemské kinematografie, pracuje v oboru téměř osmdesát let. S jistou mírou nadsázky lze tedy tvrdit, že český film, to je Otakar Vávra. Avšak vzhledem k pohnutým osudům našeho národa se spolu s obdivem nad podivuhodně dlouhou režisérovou kariérou nutně vkrádá otázka: Čím to je, že Vávra „přežil“ sedm režimů?

Filmař Vávra zažil své hvězdné období během protektorátu. Především v této době se ale musel řídit svým vlastním krédem, že je třeba v ten správný čas uhnout. Vždyť nešlo o nic menšího než o život. „Já jsem se naučil přesně vystihnout, po čem Němci jdou. Byla tam strašná cenzura. Oni studovali, jestli děj není protiněmecký, jestli dialog nebo slova nejsou protiněmecká,“ vysvětluje svou strategii režisér, který v dobách německé okupace mohl točit veselohry i milostné příběhy (mj. Přijdu hned, 1942, či Pohádka máje, 1940).

Po únoru 1948 přišla další těžká doba, která tentokrát vyžadovala nejen úhybné strategie, ale i svá přitakání. Otakar Vávra se tak stal součástí tehdejšího filmového establishmentu, když nastoupil do Filmového studia Barrandov. Nejprve jako umělecký šéf tvůrčí skupiny, později i jako člen jeho kolektivního vedení. Právě z této doby pochází Vávrova komunistickou ideologií prodchnutá husitská trilogie – Jan Hus (1954), Jan Žižka (1955) a Proti všem (1956). V sedmdesátých letech ji v podobném stylu následovala vojenská trilogie z doby druhé světové války – Dny zrady (1973), Sokolovo (1974), Osvobození Prahy (1976).

„Esejista Milan Hanuš kdysi nazval Otakara Vávru Salierim české kinematografie. A kdo byl tím Mozartem? No, byl to Alfréd Radok.“

I přes nespornou řemeslnou zručnost těchto a mnoha dalších děl, Vávra ryze uměleckých výšin podle kritiků nikdy nedosáhl. „Nikdy nenatočil jediný film, který by vstoupil do světové kinematografie. Jeho filmy jsou výborné, slabší, hrozné, vylhané, pravdivé, ale nikdy nejsou tolik osobité jako česká filmová vlna,“ prohlašuje například filmový a divadelní kritik Vladimír Just. Celkem za svou kariéru natočil téměř padesátku filmů a napsal téměř osm desítek scénářů.

O filmařských kvalitách Otakara Vávry se mohou vést nekonečné debaty, dosud však nikdo stoletému režisérovi neodpustil jeho zradu na Alfrédu Radokovi. Byl to totiž právě „barrandovský boss“, jenž zajistil zákaz uvedení Radokova filmu Daleké cesty (1948). Snímek se údajně svým zobrazením útrap židovské rodiny během války neslučoval s oficiální ideologií. Nepohodlný režisér pak musel odejit jak z Barrandova, tak v šedesátých letech z vlasti.

Vávra přinesl do českého filmu profesionalitu

„Nikdo nemůže popřít, že Otakar Vávra českému filmu vtisknul profesionalitu,“ brání umělcův odkaz Jan Lukeš. Vávra se podle něj podílel na rozvoji tuzemské kinematografie nejen v meziválečném čase, kdy byl český film „érou diletantů, ševců a řezníků“, ale také v dobách komunismu, když vyučoval na pražské FAMU.

Na katedře režie, kterou sám založil, vychoval řadu režisérů, z nichž se někteří, jako třeba Věra Chytilová, Jiří Menzel či Miloš Forman, v 60. letech stali představiteli nové vlny. „Já jsem v něm poznal vzor racionálního, střízlivého člověka, který vždycky chce přesně vědět, co si člověk myslí a jak to vyjádří,“ vzpomíná na svého pedagoga Menzel, držitel Oskara za Ostře sledované vlaky.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Možná je něco ve vodě. Patnáct výtvarníků spojují Louny a výstava

Galerie města Loun slaví patnáct let činnosti a na připomenutí připravila výstavu patnácti lounských výtvarníků. Všichni představovali svou tvorbu už i dříve právě v prostorách této galerie.
včera v 13:15

Česko získá další peníze z evropských a norských fondů, půjdou do kultury i vědy

Stát podepsal memorandum, díky kterému má získat dalších pět a půl miliardy korun z Fondů Evropského hospodářství a Norska. Prostředky přinesou více peněz na vzdělávání, kulturu, vědu či životní prostředí. Podporu ovšem získají pouze ty projekty, které usilují o snižování ekonomických a sociálních rozdílů. Peníze do fondů vkládají Island, Lichtenštejnsko a Norsko – tedy země, které nejsou součástí Evropské unie. Státy tím chtějí spolupráci s členskými zeměmi posílit. V minulosti fondy podpořily třeba i výstavbu památníku holocaustu Romů a Sintů v Letech u Písku – a to částkou čtyřicet milionů korun. Česko je pátým největším příjemcem této podpory.
včera v 07:48

Holywood místo Hollywoodu. Papež pozval filmaře

Papež Lev XIV. si přeje „prohloubit dialog se světem filmu“. O víkendu přijal ve Vatikánu hollywoodské hvězdy, řekl jim, že by se mělo udělat víc pro kina, která bojují o přežití, aby bylo zachováno skupinové sledování filmů. Dříve se už soukromě setkal s herci Robertem de Nirem či Al Pacinem. Prozradil také, které filmy jsou jeho oblíbené.
15. 11. 2025Aktualizováno15. 11. 2025

Byl to zásadní okamžik mého života, vzpomíná na 17. listopad herec Potměšil

„Něco, po čem jsme toužili, mluvili o tom v rodině nebo se svými vrstevníky (…), tak se najednou začalo skutečně naplňovat. Tím, že se lidé domluvili a sešli, i když to bylo svým způsobem zakázané nebo limitované,“ popsal v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem herec Jan Potměšil, jak vzpomíná na události 17. listopadu 1989. „Mám pocit, že to byl zásadní okamžik mého života,“ dodal. Potměšil poté jezdil po regionech, kde hovořil o tom, co se v Praze dělo. Při jedné z cest 8. prosince 1989 při automobilové nehodě málem přišel o život. Po dvou měsících se pak probudil z kómatu v úplně jiném režimu. „Ať už byl kolem mě kdokoliv, tak jsem se ptal, jak to pokračuje, jak se daří a podobně,“ přiblížil.
15. 11. 2025

Vyšel komiks o Havlovi, stojí za ním Žantovský a ilustrátorka Jislová

Vyšel nový komiks o disidentovi a pozdějším československém a českém prezidentovi Václavu Havlovi. Jmenuje se Havel: hrátky s čertem. Autoři ho slavnostně uvedli v pátek večer v Knihovně Václava Havla. Za dílem stojí Michael Žantovský a ilustrátorka Štěpánka Jislová, kniha popisuje Havlův život v roce 1977. „Velká část lidí jej má v mysli už jen na tom pomyslném piedestalu, jako státníka. Chtěli jsme se podívat za oponu, co to bylo za člověka,“ přiblížila Jislová v 90' ČT24. Pořadem provázela Nikola Reindlová.
15. 11. 2025

Národní divadlo Brno uspělo na světových operních cenách

Národní divadlo Brno proměnilo obě nominace na ocenění The International Opera Awards. V konkurenci přehlídek a operních domů zvítězilo v kategorii nejlepší festival za Janáček Brno 2024 a mezi novými produkcemi bodovala inscenace opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy. Delegace z Brna v čele s ředitelem Martinem Glaserem ocenění převzala v pátek v Athénách v sídle Řecké národní opery.
14. 11. 2025

Běda obrazu, který na výstavě Evy Švankmajerové potřebuje vysvětlit

V pražském Centru DOX je k vidění tvorba přední výtvarnice českého surrealistického hnutí Evy Švankmajerové. Výstava Běda obrazu představuje její malby, kresby, ale i návrhy plakátů a filmové dekorace. Výrazně se na ní podílel manžel zesnulé umělkyně, výtvarník a filmař Jan Švankmajer.
14. 11. 2025

Českou cenu za architekturu získal dětský hospic Dům pro Julii

Českou cenu za architekturu letos získal dětský hospic Dům pro Julii. Jeho autory jsou Tomáš Págo, Milan Joja a Karel Kubza z ateliéru Čtyřstěn architekti a krajinářský architekt Marek Holán. Vítěze ve čtvrtek vyhlásili zástupci České komory architektů, která soutěž pořádá. Společně s hlavním vítězem porota ocenila i pět realizací titulem Finalista a další dvě Cenou Aleny Šrámkové a čestným uznáním. Šest projektů získalo cenu partnerů.
13. 11. 2025
Načítání...