Slavný skladatel Penderecki představil v rámci Pražského podzimu svou skladbu

Praha - Významný polský skladatel a dirigent Krzysztof Penderecki uvedl 25. září v české premiéře Concerto grosso pro tři violoncella a smyčce. Pod jeho taktovkou ho přednesl orchestr Sinfonia Varsovia ve Dvořákově síni v Rudolfinu. V sólových partech se představilo trio polských violoncellistů - Andrzej Bauer, Rafal Kwiatkowski a Bartosz Koziak. Publikum přijalo skladbu vřele a ocenilo ji dlouhým aplausem.

Hlavní představitel proslulé polské skladatelské školy Penderecki, který oslaví 23. listopadu 75. narozeniny, se na festival Pražský podzim vrátil po sedmi letech. Concerto grosso zkomponoval v témže roce a poprvé zaznělo v provedení Symfonického orchestru NKH pod taktovkou Charlese Dutoita v Tokiu.

Krzysztof Penderecki:

„Když jsem byl mladý, pamatuji si, že bylo jen pět nejznámějších violoncellistů na světě, nyní jsou jich na dvě stovky. Rozhodl jsem se napsat něco pro tři z nich.“

Pětatřicetiminutovou skladbu, která je dialogem sólových nástrojů a orchestru, charakterizoval skladatel jako lehce „barokní“. „Samozřejmě, že nejde o barokní hudbu, ačkoli některé prvky v ní lze nalézt,“ poznamenal.

Koncert zahájil orchestr Sinfonia Varsovia, jehož je Penderecki již jedenáct let uměleckým ředitelem, výběrem z Legend od Antonína Dvořáka. Jak Penderecki připustil, vybral si je proto, že Dvořákovu tvorbu má nesmírně rád. Často prý řídí jeho symfonie, zejména šestou, sedmou i osmou. Dvořák je zároveň kontrastem k mým starším skladbám, u novějších se jím zase inspiruji, tvrdí Penderecki.

V závěru zazněla Třetí symfonie zvaná Skotská od Felixe Mendelssohna-Bartholdyho. Za přídavek zvolil úryvek Agnus Dei ze své skladby Polské requiem, které použil režisér Andrzej Wajda ve filmu Katyň. Poté se rozloučil jedním z Brahmsových Uherských tanců.

Penderecki byl v 60. letech 20. století jedním z průkopníků světové avantgardy. Její příslušníci chtěli zapomenout, z čeho vyrostli, psát jen vlastní hudbu. Později se obrátil k hudebním východiskům pozdního romantismu, hudební řečí se proto někdy blíží jakoby dílu Richarda Wagnera.

Za avantgardního skladatele se ale již nepovažuje, jak podotýká, je to minulost. „Uplynulo už pět desítek let. Ano, jsou někteří skladatelé, kteří stále užívají avantgardu, ale to je podle mne špatné. Žijeme už v jiné době, jiné estetice,“ uzavřel.

K životnímu jubileu Pendereckého se letos v Polsku mimo jiné pořádá takzvaný Pendereckého rok; tamější kulturní scéna uvádí mnoho jeho symfonických, oratorních i operních děl.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Alžírsko omilostní a propustí vězněného spisovatele Boualema Sansala

Alžírsko omilostní a propustí vězněného francouzsko-alžírského spisovatele Boualema Sansala, a to na žádost německého prezidenta Franka-Waltera Steinmeiera, napsala agentura AFP.
před 2 hhodinami

Rodinný Bubák bojuje v kinech se strachem

Do tuzemských kin vstoupí 13. listopadu nový český rodinný snímek. Lehce strašidelná komedie Bubák kombinuje hrané scény s animací. Vznikla v režii Tomáše Pavlíčka a Kateřiny Karhánkové v koprodukci České televize.
před 10 hhodinami

Od doby, co je Kennedyho centrum Trumpovo, návštěvnost upadá

Tržby za představení v Kennedyho centru, jedné z nejprestižnějších amerických kulturních institucí, jsou nejhorší od pandemie covidu-19. Upozornila na to analýza deníku Washington Post. Centrum v hlavním americkém městě se potýká s kritikou od doby, kdy dohled nad programem, který považoval za příliš woke, převzal coby předseda prezident Donald Trump a do vedení dosadil republikánské sympatizanty.
včera v 16:41

Brněnský Provázek prověřuje Darwinovy ceny

Vyšlápnout zasněženou horu Fudži v teniskách. Udělat si selfie s medvědem. Čistit komín ručním granátem. To jsou příklady způsobů, jak zemřít a získat za to Darwinovu cenu. Oceněními udělovanými za úmrtí, která si lidé přivodili vlastní hloupostí, se inspirovala novinka Darwin & co. v brněnském Divadle Husa na provázku. Nechce být ale jen sledem bizarních historek.
10. 11. 2025

Pohádky nemusí děti jen hladit, i smutek patří k životu, říká Goldflam

Česká kina promítají celovečerní loutkový film Pohádky po babičce, inspirovaný knihou divadelníka, herce a spisovatele Arnošta Goldflama. Ten se navíc stal předobrazem postavy ovdovělého dědy, jemuž vnoučata pomáhají vypořádat se se smutkem. Postavičku i namluvil. Díky Pohádkám po babičce, natočeným režiséry ze čtyř zemí, si podle Goldflama malí diváci uvědomí, že i smutek k životu patří. „Tvůrci si myslí, že se děti musí jenom hladit, ale to jim vytváří špatný obraz, jak to chodí v životě. Jsou i smutné a tragické věci,“ poradil v Interview ČT24 autorům pohádkových příběhů.
10. 11. 2025

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
9. 11. 2025

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
9. 11. 2025

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
8. 11. 2025
Načítání...