Recenze: Zuskovo Chvění je báseň beze slov, která rozechvívá

Jako druhou premiéru sezony uvedl Balet Národního divadla začátkem března Chvění - celovečerní autorské představení šéfa souboru Petra Zusky, který s koncem sezony uzavře patnáctileté působení na tomto postu. Ve večeru, který původně vznikl pro brněnské Národní divadlo na podzim loňského roku, se Zuska dotýká problematiky dnešních dnů. V symbolických, filozofujících obrazech odráží témata, jako je nestabilita, migrace, byrokracie, boj o existenci, úzkost či strach. Reaguje na světový chaos, přičemž ve veškerém dění hledá i pozitivní aspekty.

Zuskova hudební dramaturgie spojila v jeden soudržný celek skladby zdánlivě nekompatibilní. Představení otevírá první věta ze Symfonie č. 3 polského skladatele Henryka Góreckého, jejíž pochmurnou atmosféru a tklivost Zuska ve druhé části večera rozrušil optimistickou hudbou z alba Chvění Jiřího Pavlici ze souboru Hradišťan. Inscenaci pak uzavírají fragmenty z druhé a třetí věty Góreckého symfonie.

Bez začátku a bez konce

Jednoduchá, výtvarně čistá a zároveň velmi efektní je scénografie (Jan Dušek). Horizont potemnělého jeviště, přes jehož plochu se klikatí bílá čára, zabírají vysoké tmavé schody. Ty na forbíně navazují a přepadávají dolů do prázdného orchestřiště (hudba k představení je reprodukovaná). Na jevišti je jako všudypřítomný kufr, jednoduchá rekvizita s nesčetnými možnostmi interpretace. Může být symbolem toho, co pro člověka znamená domov, vlastní identita, vzpomínky, odchody a návraty, osudová rozhodnutí či změny…

3 minuty
Reportáž: Chvění uvedl Petr Zuska i v pražském Národním
Zdroj: ČT24

Postavy tanečníků, mužů i žen, jsou oblečené do uniformních přiléhavých trikotů černé barvy. Na obličejích mají škrabošky, které stírají jakoukoliv individualitu. Jako by byli živou a přitom anonymní masou, která se potichu pohybuje vpřed. Zjevují se na nejvyšších stupních schodů, ve vlnách kloužou, kroutí se a jako kapky stékají směrem dolů, pokračují po jevišti a mizí kdesi hluboko v prostoru orchestřiště. V časoprostorové smyčce padají do neznáma, do nejistoty a tmy.

Z plynutí se občas vyděluje jedinec, dvojice či nějaká skupina. Tiché repetitivní dění na jevišti, které je bez začátku a bez konce, získává v pomalu se nesoucí hudbě na naléhavosti. Lidský rod pochoduje za svým osudem. Dere se vpřed, možná ke smrti, možná ke znovuzrození.

Příběh plný emocí

Představením se prolínají a propojují jej sólové party ústředního páru (v první premiéře Aya Watanabe a Ondřej Vinklát). Žena a muž se bolestně loučí, plně prožívají své tady a teď. Blíží se nevyhnutelné, moment, kdy jeden druhého navždy ztratí. Dvojice rozehrává svůj vlastní abstraktní příběh plný vypjatých emocí. Několikrát se v nádherném, velmi muzikálním tanečním dialogu vrací k leitmotivu inscenace, známé Holanově básni Poslední: „Poslední list se třese na platanu, neboť on dobře ví, že co je bez chvění, není pevné…“

V další pasáži se zcela mění nálada, tanečníci už nejsou pouhými stíny, ale stávají se z nich skuteční lidé, energické, radostné, hravé a rozzářené bytosti. Život není prostoupen jen smutkem a bolestí. Roztančené kolotání mužských a ženských sborů je plné života. Ten podtrhují kostýmy, lehké, bílé, vzdušné, vlající… a nechybí tu ani dotek humoru.

Aya Watanabe a Ondřej Vinklát
Zdroj: Národní divadlo Praha/Martin Divíšek

V závěru se pak inscenace obloukem vrací zpět k pochmurné atmosféře, kterou už dobře známe ze začátku, osudový kruh se uzavírá, dvojice se setkává a je od sebe odtržena naposledy, sboroví tanečníci jeden po druhém mizí v temnotě. Na jevišti po nich zůstanou jen poházené kufry coby hřbitovní náhrobky. V publiku ta tečka vyvolá němé rozechvění.

Zuskova umělecká výpověď má strhující dynamiku, je do detailu propracovaná, silná a autentická. Baletu Národního divadla tahle působivá báseň beze slov nesmírně sluší. Nejbližší reprízu chystá soubor na 23. března a pak až v květnu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
včera v 07:00

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...