Recenze: T2 Trainspotting je další jízda na nejhorším záchodku ve Skotsku

Dvacet let je v čudu a Mark, Simon, Spud a Begbie jsou zpátky. A znovu to, díky Dannymu Boyleovi, který si rád šlehne s nimi, dávají na vlně ikonické kultovky z „devadesátek“, protože to jsou cool smažky a závisláci, kterým je takhle dobře. Jestli vás dostali tehdy, nezklamou vás ani teď.

„Zvolte si život, zvolte si budoucnost! Zvolte si Twitter, Facebook a Instagram a doufejte, že to bude někoho zajímat. Zvolte si staré křivdy a přejte si, abyste to tenkrát udělali jinak. Zvolte si dějiny, které se opakují a zvolte svým dětem totéž, ale horší…“ Jste závisláci? Tak se s tím smiřte a dejte do toho všechno, protože nemá smysl nechávat si něco na pak, které stejně neexistuje. A když už to bude k nesnesení hustý, utište bolest nějakou drogou, uvařenou v nějaké zaplivané kuchyni a upusťte páru na nějakém páchnoucím hajzlíku, kde se mísí zvratky s močí a barevné sny se šedou realitou. A pak se vypotácejte na peron a naskočte do kteréhokoli vlaku, který tu zastaví, protože každý jede po slepé koleji.

Trainspotting a jeho stará parta jsou zpátky a jakkoli je ošidné křísit po tak dlouhé době nostalgickou reminiscenci na etablovanou kultovku, výsledek není ani naředěná replika, ani sentimentální doják.

Vzpomínáte na to, jak před dvaceti lety Mark Renton porušil dohodu a obral kámoše o šestnáct tisíc liber, které vydělali na společném kšeftu? Zdrhl je utratit do Amsterodamu a jen on ví, jak ho mohla napadnout taková kravina, že nastala chvíle, kdy by se měl vrátit domů a vyrovnat staré dluhy. V pajzlu na předměstí s absurdním názvem Port Sunshine čeká nabuzený Simon, který mu chce všechno vrátit i s úroky. Kdyby to přežil, číhá v záloze agresivní pošuk Begbie, jenž zdrhnul z lapáku. A jednoduché to nebude mít ani s vyměklou smažkou Spudem, kterého jediného úplně neobral, ale stejně mu zničil život a teď, po svém návratu, i smrt.

Nikdo ho tu nečeká, nikdo ho tu nechce, nikomu na něm nezáleží a možná bude litovat, že se vrátil. Zdá se, že tohle Renton (který už není ve své staré formě) nemůže ustát. Jenže tady je jeho skutečný neutěšený domov a on se ho nehodlá vzdát. A to je dobře, protože jinak by Danny Boyle přišel o dokonale vykoumaný závěrečný záběr, což by byla vážně škoda.

U konce s dechem

Pod scénářem je podepsaný Boyleův dvorní scenárista John Hodge, který story hodně očekávaného sequelu koncipuje ve stylu: to všechno odnesl čas, ale ještě toho máme hodně co říci. Tihle chlapi ve středním věku se už tak bezstarostně nesjíždějí, možná proto, že jsou pořádně sjetí svými bezútěšně vyprázdněnými životy. Z Ewana McGregora se po akutním srdečním selhání stal muž, který už nechce utíkat a po létech se vrací na místo činu s vymyšlenou historkou o práci, ženě a dětech. Tuší, že mu tady půjde o kejhák, ale cítí, že nemá jinou alternativu.

Jeho Mark, který na sebe váže příběhy bývalých kámošů, přednese svůj tradiční existenciální monolog a navzdory všem svým nectnostem vzbuzuje vstřícnou diváckou empatii. Hodně robustní až fyzicky nepříjemnou figuru ranaře Begbieho odvedl s velkým přehledem nevypočitatelně explodující Robert Carlyle, zatímco Jonny Lee Miller drží svého grázlíka Simona na hraně pomsty a možného návratu do starých časů.

K těmhle třem je třeba přičíst svéráznou fyziognomii Ewena Bremnera, která vtiskla nezaměnitelné rysy pokřivené figuře věčného feťáka Spuda. A máme je všechny pohromadě. I po dvaceti letech jim to společně funguje a v dámské sekci castingu je doplňuje bulharská ťápota Anjela Neďalkova, která nechápe, proč žijí pořád minulostí, neboť sama pochází z prostředí, kde se na minulost raději zapomíná.

Danny Boyle vede své herce přesně a oni mu rozumějí. Jeho režie je stylově čistá a promyšleně využívá flashbacků a citací, které propojují „dvojku“ s „jedničkou“, i když sebedestruktivní poetiky a záblesků surrealistických, tripových raušů je tu tentokrát méně.

Je jasné, že první díl stejně jako první dávka jsou akty neopakovatelné. Přibyly roky, ubyla energie a doba, kdy měli naši (anti)hrdinové pocit, že mají ještě všechno před sebou, je nenávratně pryč. Kouzlo původního Trainspottingu se začíná lehce vytrácet a něco mi říká, že se s nimi v jejich Edinburghu už jen tak nesetkáme. A tak je T2 (možná) docela důstojným filmovým rozloučením, které jim sluší a jež si zaslouží. 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
včera v 07:00

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...