Recenze: Smrt v Sarajevu je metaforou Evropy

V Bosně a Hercegovině mají ke všemu dva příběhy a dva pomníky. Sto let po sarajevském atentátu medituje režisér Danis Tanović na téma, zda je atentátník Gavrilo Princip hrdina nebo zločinec a František Ferdinand okupant nebo oběť. Ale vlastně se ptá, jak se dá po Vukovaru nebo Srebrenici žít v zemi, kde se tak často umírá. Jeho festivalová artovka Smrt v Sarajevu s prvky politického thrilleru znepokojuje a v hotelu Evropa se zrcadlí náš svět.

Sarajevský atentát nepřinesl nic dobrého ani Sarajevu, ani Bosně, ani Balkánu, ani zděšenému zbytku světa. Tři rány, které vypálil Gavrilo Princip, měly nedozírné následky. O výstřelech, které usmrtily arcivévodu Františka Ferdinanda a vévodkyni Žofii Chotkovou, se někdy říká, že stály u zrodu Jugoslávie, ale rozhodně přispěly k rozpoutání první světové války.

Tohle způsobil mladík s modrýma očima, který je pro někoho osvoboditelem, pro jiného teroristou či srbským nacionalistou a pro dalšího hrdinou, idealistou a romantikem. Jak prorocky (a ne zcela přesně) prohlásil Josef Švejk: „Zabili jste mi strejčka, tak tady máte přes držku. Válka jest jistá!“ A evropská jatka mohla vypuknout.

Krvavé 20. století začíná i končí v Sarajevu

Po sto letech tyhle reminiscence ožívají a fatálně se propojují s realitou traumatizované země v sarajevském hotelu Evropa, který kdysi hostil U2, Billa Clintona, Jacquese Chiraca či Richarda Gerea nebo Angelinu Jolieovou. Teď se tu chystá večeře pro pět prezidentů, třicet ministrů a bezpočet VIP hostů.

Na střešní terase točí televizní štáb rozhovory o tom, jak krátká a proměnlivá byla historie pomníků, jež tu byly od roku 1914 průběžně vztyčovány a strhávány, jak všechno směřovalo k tomu, že se v rámci Bosny a Hercegoviny bude srbská otázka řešit silou, a jak by dnes po všem, co se stalo, Gavrilo Princip nejspíš zastřelil sám sebe. Jeho příbuzný a jmenovec na rozhovor přišel s pistolí a vyhraněnými nacionalistickými argumenty.

Ředitel hotelu pouští ze řetězu místní mafiány, aby to zatrhli, jeho asistentka umravňuje kuchaře, se kterým si to rozdala minulou noc, významný francouzský host piluje v pokoji proslov na večer a ochranka, sjíždějící se koksovou lajnou, ho šmíruje tajně namontovanou kamerou.

Hotel jako metafora

Že je to chaotický tok pohledů, pocitů, reflexí a příběhů, stepujících mezi hraným a dokumentárním aranžmá? To si pište, že je! Však také Smrt v Sarajevu není laciná relaxace, ale politické drama, určené spíše pro klubové a festivalové publikum a jako takové oceněné i na loňském Berlinale. Není to poprvé, kdy si tam šel Tanović (Oscar za Zemi nikoho) pro cenu.

Smrt v Sarajevu
Zdroj: Film Europe

Smrt v Sarajevu natočil na motivy divadelní hry Bernarda-Henriho Lévyho Hotel Evropa. Vzniklo podobenství o minulosti a současnosti země, kde se narodil, zarámované evropským kontextem a rozprostřené do sevřených prostor jednoho hotelu (což přiznává sounáležitost s divadelní předlohou).

Tenhle hotel je jakoby paralelou tohoto světa, v němž se prolíná minulost a současnost a také naléhavý pocit, že je toho ještě hodně, s čím se musíme nějak vyrovnat. Jeho jednotlivá patra jsou nosnou plochou dílčích příběhů, které se postupně splétají do dramatického celku a zalidňují je typově dobře zvolené a slušně odehrané figury. Nesourodým a herecky dobře vybraným typům to dohromady docela sedne, zpívá jim k tomu dětský smíšený sbor a přimotá se i reminiscence na současnou Ukrajinu.

Balkánské ego

Tanović, který svými opusy dokáže oslovovat festivalové poroty, natočil něco jako historicko-politickou esej o intoleranci, xenofobii a balkánské duši (či spíše balkánském egu), kde sarajevský hotel Evropa je metaforou skutečné Evropy, která pro někoho začínala umírat již v roce 1914.

Smrt v Sarajevu
Zdroj: Film Europe

Vyplývá z ní, že historie není jen něco dávno uplynulého, ale má tendenci se recyklovat, že žádný atentát nakonec nic nezmění a také že v Sarajevu se i dnes snadno a nečekaně umírá a špinavé prádlo o člověku hodně prozradí. Možná se vám něco z toho šikne i do vašeho života, ale divácky si tenhle film budete muset „odpracovat“.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 2 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 4 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 10 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánovčera v 19:35

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...