Recenze: Pátý díl Milénia vrhá dlouhý literární stín

Svět, který představuje detektivní sága Milénium, má svá pravidla. A své fanoušky. I zatím poslední pátý díl Muž, který hledal svůj stín, napsaný Davidem Lagercrantzem, je v zásadě nijak závažně neporušuje. Fanouškové spolu sice vedou líté bitvy, jinak je to ale spíše velká literární nuda.

Po třech dílech, napsaných švédským novinářem Stiegem Larssonem (1954–2004), se po jeho smrti žezla kultovní série ujal novinářský kolega David Lagercrantz (*1962). Jeho druhý literární pokus i nadále udržuje styl, neklesá ani pod náporem kritiky. Na mysli ale občas klesají fanouškové.

Lagercrantz, podobně jako Larsson, má jistě osobitý vybroušený rukopis, a díl za dílem v zásadě naplňuje poněkud psychedelické schéma, hodné v zásadě psychiatrické diagnózy. Na celém světě se najdou čtenáři toužící po zprávách z našeho silně paranoidního světa, kde zkáza visí na nitce – a pravda je odhalitelná kliknutím na klávesnici počítače.

Jedná se o literaturu módní, atraktivní, masovou a nenáročnou. Je to ale nakonec jen fikce, takže si netřeba rvát vlasy. Každá hrůza, zvláště je-li přece jen a pouze na papíře (či v elektronickém formátu), nakonec v jednu chvíli skončí.

Karikatury alarmujícího světa

Lze vlastně považovat Milénium za literaturu? O tom není pochyb. Davy, které v očekávání hltají příběhy punkerské hackerky Lisbeth Salanderové a neohroženého novinářského investigavce Mikaela Blomkvista, mají více než jen své důvody. O tom, zda je to ale literatura kvalitní, o tom by se daly vést zásadní spory. Ale od komiksového dobrodružství Ferdy Mravence a Berušky z pera Ondřeje Sekory čtenář také nečeká nic jiného, než že bude přiměřeně potěšen a poučen.

Noomi Rapaceová jako Lisbeth Salanderová ve filmové adaptaci románu Muži, kteří nenávidí ženy (2009, režie: Niels Arden Oplev)
Zdroj: Bontonfilm

Dobrodružství Lisbeth a Mikaela navíc přináší sdělení, že boj o povahu našeho světa nekončí. V proměnách času se mění jen atributy alarmujícího světa a o traumatizující odhalení někde na síti není nikdy nouze. Karikaturní charaktery hrdinů z nich činí postavy mající od počátku ve své DNA zabudovány vzorce, jež předurčují jejich chování. Lisbeth si nese prokletí z dětství, Mikael zase odhodlání poprat se za správnou věc. Okolo nich se točí svět.

Vytýkat Lagercrantzovi úpadek Larssonovy mistrovské série není zcela na místě. Půvab díla, jež přežilo svého otce, se tak podobá jiným legendárním dílům, ať už je to Sherlock Holmes, James Bond či Harry Potter. Jako každý jiný kult má i Milénium své vyznavače, kteří se úpěnlivě modlí, aby dosáhli spasení, ne nepodobni chiliastické víře brzkého soudného dne.

Dokud nás to bude bavit

Pátý díl ságy zastihuje Lisbeth v ženské věznici, kde se objevila kvůli snaze ochránit postižené dítě z minulého dílu. A ve věznici se opět utká se zlem v postavě kruté Benity a laxního šéfa věznice. Je tu ale i Kamila, její dvojče, jež překvapí tím, že se ocitne na špatné straně hackerské barikády (té ruské, samozřejmě). Hlavním tématem tohoto dílu je tentokrát velmi diskutabilní problém popření identity v rámci sociálního prostředí.

O dalším vývoji budeme jistě brzy informováni. Lagercrantz má smlouvu i na díl šestý. Milénum bude ještě dlouho vrhat svůj stín, alespoň dokud ho budou čtenáři číst. Nebo dokud to bude Lagercrantze bavit? A i kdyby ne…

David Lagercrantz: Muž, který hledal svůj stín (Mannen som sökte sin skugga). V překladu Azity Haidarové vydalo nakladatelství Host, Brno, 2017.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Národní divadlo Brno uspělo na světových operních cenách

Národní divadlo Brno proměnilo obě nominace na ocenění The International Opera Awards. V konkurenci přehlídek a operních domů zvítězilo v kategorii nejlepší festival za Janáček Brno 2024 a mezi novými produkcemi bodovala inscenace opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy. Delegace z Brna v čele s ředitelem Martinem Glaserem ocenění převzala v pátek v Athénách v sídle Řecké národní opery.
před 11 hhodinami

Běda obrazu, který na výstavě Evy Švankmajerové potřebuje vysvětlit

V pražském Centru DOX je k vidění tvorba přední výtvarnice českého surrealistického hnutí Evy Švankmajerové. Výstava Běda obrazu představuje její malby, kresby, ale i návrhy plakátů a filmové dekorace. Výrazně se na ní podílel manžel zesnulé umělkyně, výtvarník a filmař Jan Švankmajer.
před 14 hhodinami

Českou cenu za architekturu získal dětský hospic Dům pro Julii

Českou cenu za architekturu letos získal dětský hospic Dům pro Julii. Jeho autory jsou Tomáš Págo, Milan Joja a Karel Kubza z ateliéru Čtyřstěn architekti a krajinářský architekt Marek Holán. Vítěze ve čtvrtek vyhlásili zástupci České komory architektů, která soutěž pořádá. Společně s hlavním vítězem porota ocenila i pět realizací titulem Finalista a další dvě Cenou Aleny Šrámkové a čestným uznáním. Šest projektů získalo cenu partnerů.
13. 11. 2025

Je to skladba od AI, nebo ne? Rozdíl nepoznalo v průzkumu 97 procent lidí

Pro posluchače je téměř nemožné rozlišit mezi hudebními skladbami plně vygenerovanými pomocí umělé inteligence od hudby vytvořené lidmi. Vyplývá to z průzkumu, který pro francouzskou streamovací platformu Deezer provedla sociologická agentura Ipsos. Vyšel v době, kdy se na vrchol žebříčku Billboard v USA poprvé dostala country skladba generovaná AI.
13. 11. 2025

Děti čtou, říká literární publicistka. Katalog jim pomůže vybrat nejlepší knihy

Zorientovat se v nadprodukci knih pro děti a mládež pomáhá nedospělým čtenářům, jejich rodičům i učitelům každoroční katalog Nejlepší knihy dětem. Zaměřuje se na tuzemskou tvorbu. Aktuální výběr vyzdvihuje na čtyřicet titulů vydaných v letech 2024 a 2025.
13. 11. 2025

Zemřel filmový dokumentarista, režisér a pedagog Rudolf Adler

Ve věku 84 let zemřel v pondělí v Hradci Králové filmový dokumentarista, režisér a pedagog Rudolf Adler. Učil na Katedře dokumentární tvorby FAMU, byl také autorem rozhlasových her a odborných studií o dokumentárním filmu. Věnoval se především filmům se sociální a etnografickou tematikou a dokumentárním portrétům.
13. 11. 2025

Alžírsko propustilo vězněného spisovatele Boualema Sansala, je v Berlíně

Alžírsko omilostnilo a propustilo vězněného francouzsko-alžírského spisovatele Boualema Sansala, a to na žádost německého prezidenta Franka-Waltera Steinmeiera, napsala agentura AFP. Sansal byl v červenci odsouzen k pěti letům vězení, protože se podle soudu provinil výroky, které údajně poškozují územní celistvost země. Spisovatel přicestoval do Berlína, potvrdila agentuře AFP mluvčí německého prezidenta Cerstin Gammelinová.
12. 11. 2025Aktualizováno12. 11. 2025

Rodinný Bubák bojuje v kinech se strachem

Do tuzemských kin vstoupí 13. listopadu nový český rodinný snímek. Lehce strašidelná komedie Bubák kombinuje hrané scény s animací. Vznikla v režii Tomáše Pavlíčka a Kateřiny Karhánkové v koprodukci České televize.
12. 11. 2025
Načítání...