Recenze: Neznámá dívka balancuje na hraně zákona, morality a sociálního realismu

Jenny Davinová je ambiciózní a talentovaná lékařka, která má slušně našlápnuto z obvodní ordinace na periférii do prestižní kliniky. Ale stačí jeden blbý den, jedno špatné rozhodnutí, jeden naléhavý zvonek, jenž volal o pomoc, kterou nevyslyšela, aby ji pocit viny vyslal úplně jiným směrem. Film Neznámá dívka je klasickou civilní „dardennovkou“ se sociálním kontextem, šmrncnutou detektivní zápletkou a sraženou do průměru překotným a didaktickým závěrem.

Uznávaní představitelé autorské odnože současného evropského filmového sociálního dramatu a „štamgasti“ mezinárodního filmového festivalu v Cannes, odkud si pravidelně vozí některou z hlavních cen, belgičtí bráchové Jean-Pierre a Luc Dardennové, točí rádi, zajímavě a dobře neradostné snímky o lidech ve složitých, konfliktních či bezvýchodných životních situacích. Zajímají je ošoupané, unavené, ale stále ještě o něco bojující nebo alespoň usilující postavy, žijící na periférii společnosti i svých možností něco s tím udělat.

Špinavý příběh

Taková byla hrdinka jejich posledního opusu Dva dny, jedna noc Sandra, snažící se udržet své existenční jistoty a přesvědčit kolegy v továrně, aby jí s tím pomohli. A taková je (byť v jiné rovině) i doktorka Jenny Davinová, snažící se v Neznámé dívce zahojit své špatně svědomí a pocit viny za smrt bezejmenné prostitutky tím, že se snaží vydolovat na povrch alespoň její identitu, či dokonce její příběh.

Dramaturgický koncept Dardennů se opírá o epizodický mix, namíchaný z ambulantní praxe, návštěv pacientů a umanuté snahy doktorky Davinové dát neznámé dívce její pravé jméno. Tvůrci sázejí na zdánlivě lenivou naraci, která má ale svoji dynamiku a napětí, jejich příběh je špinavý, obyčejný a nezúčastněný stejně jako ulice, na kterých se narodil, a šedivá setkání tu netečně plynou stejně jako šedivé dny.

Psychologická sociální detektivka, kombinovaná se studií charakterů je pro Dardenny symptomatická. K tomu, aby se propracovali až do těsné blízkosti Zlatých palem z Cannes, jim obvykle stačí jednoduchá, a tudíž srozumitelná zápletka, která se začne rychle dramaticky rozvíjet a žít vlastním životem, dokumentárně intimní šestnáctimilimetrová ruční kamera, reálné gerojše místo hřmících soundtracků a citlivě vybraní neherci, kteří jsou schopni to před kamerou ustát.

Neznámá dívka nepřekvapí

Prostě něco mezi variantou na výrazové prostředky neorealismu a manifestem Dogma 95. Zdá se ale, že tihle zkušení tvůrci pochopili, že pětatřicetimilimetrový formát a odklon od „šestnáctky“ (s níž byli zvyklí pracovat ve své dokumentaristické minulosti) jim autenticitu nepohřbí a etablované hvězdy jako Marion Cotillardová přivedou ještě víc diváků do kinosálů.

A tak po stopě Neznámé dívky vyslali populární Adèle Haenelovou, která má doma již dva Césary. V klíčové roli Jenny, kdy téměř nezmizí z filmového plátna, dokáže být současně zaťatá i vyděšená a nenápadná i nepřehlédnutelná. Tohle je její velké, brilantně zvládnuté a úsporně odehrané herecké sólo, jež film táhne, neboť všichni ostatní spíše jen disciplinovaně přizvukují ze sboru. Za vizuál odpovídá dvorní kameraman Dardennů Alain Marcoen, který jejich rodný, průmyslově zašlý Seraing ve východním Valonsku nasnímal jako chladné, odcizené a lhostejné místo na počátku lezavého podzimu, kde jedna mrtvá prostitutka nikomu žíly netrhá.

Jean-Pierre a Luc Dardenneovi
Zdroj: Christine Plenus/Film Europe

Neznámá dívka nikam nechvátá, neboť nemá za kým a proč. Není to top pecka dardennovské filmografie, čímž neříkám, že by to byl špatný, odbytý či povrchní film. V rámci jejich tvorby je to sice poctivý, ale spíše standardní a ničím nepřekvapující autorský opus, evokující i kontext se současnou evropskou migrační krizí, příznačný svojí civilností a minimalistickým výrazem. Je to naléhavé, syrové a osobní sdělení, jež stírá rozdíly mezi (pseudo)reálem a fikcí a chce aspoň trochu vstřícného diváka. Neboť zdánlivě repetitivní dardennovský styl se nám vždycky snaží říci (o nás i o tomto světě) i něco nového.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 2 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 3 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 4 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 10 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánovčera v 19:35

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025
Načítání...