Recenze: Karamazovi - divadelní film o tom, kde končí Dostojevský a začíná Zelenka

Divadelní inscenace Dostojevského Bratrů Karamazových, inspirovaná dramatickou úpravou Evalda Schorma, se hraje v Dejvickém divadle už od roku 2000. Její podoba, včetně hereckého obsazení, inspirovala režiséra Petra Zelenku k natočení filmu o skupině herců, kteří toto představení zkoušejí v obrovské tovární hale kdesi v Polsku.

Divadlo v místě bez Boha
Hlavní osou filmu je průběh generální divadelní zkoušky Bratrů Karamazových. Inscenace je v klíčových momentech propojena s reálným osudem přihlížejícího dělníka, jemuž hra připomíná tragickou ztrátu syna. Dominantní vizuální rámec tvoří prostředí tovární haly, původně postavené v 50. letech Stalinem jako „industriální místo bez Boha“. 

Napětí v podtextu vzniká mezi tragikou Dostojevského díla předváděného herci a nelidskou realitou průmyslové továrny, která zde slouží ve funkci divadelní dekorace s řadou symbolů, jako je obrovský hák nebo vysoké ochozy, kam je zakázán lidem přístup. Přihlížející anonymní dělník nalézá v předváděné hře paralelu ke své tragické události ztráty syna a korunuje inscenovaný děj tím, že se v závěru zastřelí. Mezi realitou a zkoušeným divadlem vzniká morální chemie, kterou úplně nechápou herci, ani přihlížející dělníci - přesto jsou jí všichni protagonisté hluboce zasaženi. David Novotný se dělníka ptá, proč stále sleduje představení, vždyť každý normální otec by se svou ženou oplakával ztrátu dítěte, na což on nedokáže uspokojivě odpovědět.

Herci jsou prezentováni mimo zkoušku jako lidé s řadou obyčejných problémů. Novotný se potřebuje vzdálit do Prahy kvůli dobře placenému natáčení, což mu neumožní režisér Luknár likvidací jeho pasu. Dělníci jsou vytrženi z běžné pracovní rutiny a sledují tyto podivné exoty z Prahy, ani neví proč. Přesto zde vzniká situace, kdy jedna skupina vytváří divadlo a v danou chvíli jím žije a druhá ho sleduje a prožívá ho s nimi. Realita je v tuto chvíli divadlem a divadlo realitou. Továrna je scénou a scéna prostředím továrny. 

Autoři a herci
Nápad propojení osudu dělníka s průběhem hry působí sugestivně i nevyrovnaně. Zatímco tragický průběh osudu Bratrů Karamazových, coby představitelů Rozumu (Ivan), Citu (Aljoša), Smyslnosti (Dmitrij) a Deformace (Smerďakov), je strhujícím obrazem střetu dominantních morálních principů člověka, Zelenkou dodané náznaky života herců včetně linie dělníka působí jako znatelná nadstavba k umělecky kompaktnímu celku Dostojevského díla. Přestože film působí z tohoto hlediska logicky uceleně, lze přesně určit, kde končí Dostojevský a začíná Zelenka, což vytváří určitý druhový nepoměr ve prospěch prvního. Navzdory uměleckému nepoměru mezi oběma autory lze vyzdvihnout Zelenkovu pokoru významovým následováním silné předlohy, které nezneužívá ke konfrontaci, spíše podnětně rozvíjí.

K sugestivitě dramatu Karamazových, coby hlavní ose filmu, přispívají hlavně herečtí představitelé. Jedná se o emocionálně strhující smršť divadelního projevu, kterou zprostředkovává hluboký pohled do jindy pečlivě utajovaných pochodů lidské duše se vším špatným i dobrým, co dělá člověka člověkem. Herci upřímně a lidsky statečně čelí těmto zničujícím proudům, aby je předvedli ve vší nahotě a kráse, bez lítosti a studu. Jejich výkony působí pod Zelenkovým režijním vedením vnitřně autenticky, k čemuž přispívá jejich dokonalá sehranost z tohoto řadu let na divadle předváděného kusu. Větší prostor dostává především Ivan Trojan v děsivé karikatuře nekontrolované žádostivosti otce a posléze i jízlivé potměšilosti ďábla. Ocenit je třeba i syrově neherecký výkon polského neherce v úloze dělníka a otce. 

Film Petra Zelenky Karamazovi je dramaticky vyzrálým dílem - potěchou pro každého divadelního diváka anebo filmového fajnšmekra, který ocení umělecky výrazné dílo v režijně citlivém zpracování. Výjimečná je především jeho strnulá divadelní stylizace ve statičnosti záběrů a figur na pozadí plošné dekorace továrny. Tento film připomíná spíše divadlo než film, ale zatraceně dobré divadlo.

Celkové hodnocení: 70 % 

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Zemřel architekt Tančícího domu Frank Gehry

Ve věku 96 let zemřel americký architekt Frank Gehry, jeden z autorů Tančícího domu na Rašínově nábřeží v Praze, píše deník The New York Times. Stalo se tak po krátkém respiračním onemocnění v jeho domě ve městě Santa Monica v Kalifornii, sdělila listu jeho spolupracovnice Meaghan Lloydová.
21:21Aktualizovánopřed 5 mminutami

Svět letos nejvíc poslouchal Bad Bunnyho či Bruna Marse, v Česku se líbí Calin

Hudební platformy zveřejňují žebříčky nejposlouchanějších skladeb a umělců za letošní rok. Nejstreamovanějším umělcem byl na Spotify vyhlášen Bad Bunny, který „sesbíral“ téměř dvacet miliard přehrání. Ze skladeb se na špici často opakují písničkové spolupráce Bruna Marse. V tuzemsku nedají posluchači dopustit na Calina či Viktora Sheena.
před 4 hhodinami

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 5 hhodinami

Nemáme ambici být v rádiu, říkají The Ecstasy Of Saint Theresa k písni po 19 letech

Hudební skupina The Ecstasy Of Saint Theresa stvrdila svůj návrat novou skladbou po devatenácti letech. Vznikl k ní i videoklip. Uskupení patří k hlavním zástupcům české elektronické hudby. Stojí za ním hudební producent a skladatel Jan P. Muchow a zpěvačka a herečka Kateřina Winterová.
před 6 hhodinami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 12 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánovčera v 19:35

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025
Načítání...