Recenze: Jindra a Fabián - dva světy

Viděli jsme už celou řadu výpovědí, fotografických dokumentárních sérií, připomínajících (to pro generaci nad čtyřicet-padesát) či dokládajících (to pro ty mladší) tvář podivných let osmdesátých, časoprostoru, nacházejícího se mezi odpudivou a kolaborantskou normalizací let sedmdesátých a tiše probublávající vizí lepší budoucností let následných. Série fotografií tehdejšího studenta FAMU Jana  Jindry (Silvestry v hotelu Jalta 1982–1984, do 5. listopadu) zachycuje takřka odpudivé silvestry tehdejšího noblesního hotelu Jalta, kde se, jak správně připomíná kurátor výstavy Tomáš Pospěch, míchali příslušníci noblesní partajní smetánky s tím nejodpudivějším balastem i tehdejšího Václaváku – trapnými prostitutkami, veksláky, mafiány nejhoršího druhu, nešťastnými účinkujícími, na jevišti souložícími páry, ach, ach….

Pozoruhodné a samozřejmě až povinně odpudivé černobílé záběry, snímané v ranních hodinách prvního ledna těch tří let, jsou však pro mne zajímavé nejen svým dokumentárním kouzlem a kvalitou, ale také dokladem splývání tehdejší pseudošpičky s pseudopodsvětím. Ani jedno totiž nebylo zcela opravdové, ale co bylo nutno potvrdit – patřili v š i c h n i  do jednoho okruhu. Stejně jako dnes…

Na straně druhé je to další připomínka toho, jak urputně, navzdory panující socialistické estetice a jejímu zejména zrůdnou bolševickou televizí šířenému vkusu přežívaly pokusy o jiné vyjadřování, jinou zábavu, jinou hudbu, jiné prostředí showbusinessu, který se ve svém živém podání a zejména v podnicích na Václavském náměstí (nezbyl ani jeden) snažil statečně se lišit. A pozor - lidé za to rádi zaplatili, nakukovali prostě jinam. A tato série má tedy i roli potvrzující onen průchod jinam, i když moralistní kurátorovo pokyvování ukazováčkem je samozřejmě opřeno o správný výklad a pochopení. Ale…

Fabiánova výstava, nebo lépe řečeno doslova vyhlídková cesta po jeho svobodném tvůrčím životě, zcela kontrastuje s výstavou předchozí, a přesto, že je vtipně nainstalována (pozor, humor je důležitým prvkem Fabiánovy rozsáhlé, dá se říci mezioborové tvorby) a přináší mnoho kritických postojů, je dokladem o způsobu práce a myšlení dnes, počátkem třetího tisíciletí, v zemi opravdu (byť všelijak pošramoceně) svobodné.

Ti, co Fabiána sledují delší dobu (a není jich málo, má řadu zanícených fanoušků, kterým dává ze sebe, co by i jejich mohlo být) si na této výstavě připomenou řadu dnes již až pověstných akcí, realizací a děl. Fabián se zajímá o městské prostředí a jeho strukturu, sociální vazby a vztahy, globální a lokální myšlení i chování, vnímá obecné znečištění. To vše provádí instalacemi, provokacemi, objekty, performancemi, videy – a toho všeho je dokumentární výstava zjednodušeným dokladem. 

Možná, že si to sám příliš neuvědomuje, ale poctivě se vypracoval do polohy svébytného komentátora současného vývojového stupně moderní (???) společnosti, jeho poznámky a názory jsou vždy s napětím očekávány a sympatizujícím publikem i přijímány. Napadlo mne, že bych si přál, aby Fabián u této pozice zůstal, neboť takhle otevřeně se vyjadřujících a kvalitně reagujících autorů nemá česká scéna mnoho.

Končím smutně – snad to neměl být vtip, ale než jsem to napsal, výstava skončila. Pozor, píši sice jen dvěma prsty, ale rychle.

Kde: Fotograf gallery (Školská 28, Praha 1); kdo: Jan Jindra / Silvestry v hotelu Jalta 1982–1984 (do 5. listopadu), Jan Fabián / Absence krajiny (do 10. října).

  • Jan Jindra / Silvestry v hotelu Jalta 1982-84 zdroj: JoVo http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2020/201978.jpg
  • Fotografie Jana Fabiána zdroj: JoVo http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2020/201974.jpg
  • Fotografie Jana Fabiána zdroj: JoVo http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2020/201972.jpg
  • Fotografie Jana Fabiána zdroj: JoVo http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2020/201973.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 9 hhodinami

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
před 15 hhodinami

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
před 17 hhodinami

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
před 20 hhodinami
Načítání...