Recenze: Jindra a Fabián - dva světy

Viděli jsme už celou řadu výpovědí, fotografických dokumentárních sérií, připomínajících (to pro generaci nad čtyřicet-padesát) či dokládajících (to pro ty mladší) tvář podivných let osmdesátých, časoprostoru, nacházejícího se mezi odpudivou a kolaborantskou normalizací let sedmdesátých a tiše probublávající vizí lepší budoucností let následných. Série fotografií tehdejšího studenta FAMU Jana  Jindry (Silvestry v hotelu Jalta 1982–1984, do 5. listopadu) zachycuje takřka odpudivé silvestry tehdejšího noblesního hotelu Jalta, kde se, jak správně připomíná kurátor výstavy Tomáš Pospěch, míchali příslušníci noblesní partajní smetánky s tím nejodpudivějším balastem i tehdejšího Václaváku – trapnými prostitutkami, veksláky, mafiány nejhoršího druhu, nešťastnými účinkujícími, na jevišti souložícími páry, ach, ach….

Pozoruhodné a samozřejmě až povinně odpudivé černobílé záběry, snímané v ranních hodinách prvního ledna těch tří let, jsou však pro mne zajímavé nejen svým dokumentárním kouzlem a kvalitou, ale také dokladem splývání tehdejší pseudošpičky s pseudopodsvětím. Ani jedno totiž nebylo zcela opravdové, ale co bylo nutno potvrdit – patřili v š i c h n i  do jednoho okruhu. Stejně jako dnes…

Na straně druhé je to další připomínka toho, jak urputně, navzdory panující socialistické estetice a jejímu zejména zrůdnou bolševickou televizí šířenému vkusu přežívaly pokusy o jiné vyjadřování, jinou zábavu, jinou hudbu, jiné prostředí showbusinessu, který se ve svém živém podání a zejména v podnicích na Václavském náměstí (nezbyl ani jeden) snažil statečně se lišit. A pozor - lidé za to rádi zaplatili, nakukovali prostě jinam. A tato série má tedy i roli potvrzující onen průchod jinam, i když moralistní kurátorovo pokyvování ukazováčkem je samozřejmě opřeno o správný výklad a pochopení. Ale…

Fabiánova výstava, nebo lépe řečeno doslova vyhlídková cesta po jeho svobodném tvůrčím životě, zcela kontrastuje s výstavou předchozí, a přesto, že je vtipně nainstalována (pozor, humor je důležitým prvkem Fabiánovy rozsáhlé, dá se říci mezioborové tvorby) a přináší mnoho kritických postojů, je dokladem o způsobu práce a myšlení dnes, počátkem třetího tisíciletí, v zemi opravdu (byť všelijak pošramoceně) svobodné.

Ti, co Fabiána sledují delší dobu (a není jich málo, má řadu zanícených fanoušků, kterým dává ze sebe, co by i jejich mohlo být) si na této výstavě připomenou řadu dnes již až pověstných akcí, realizací a děl. Fabián se zajímá o městské prostředí a jeho strukturu, sociální vazby a vztahy, globální a lokální myšlení i chování, vnímá obecné znečištění. To vše provádí instalacemi, provokacemi, objekty, performancemi, videy – a toho všeho je dokumentární výstava zjednodušeným dokladem. 

Možná, že si to sám příliš neuvědomuje, ale poctivě se vypracoval do polohy svébytného komentátora současného vývojového stupně moderní (???) společnosti, jeho poznámky a názory jsou vždy s napětím očekávány a sympatizujícím publikem i přijímány. Napadlo mne, že bych si přál, aby Fabián u této pozice zůstal, neboť takhle otevřeně se vyjadřujících a kvalitně reagujících autorů nemá česká scéna mnoho.

Končím smutně – snad to neměl být vtip, ale než jsem to napsal, výstava skončila. Pozor, píši sice jen dvěma prsty, ale rychle.

Kde: Fotograf gallery (Školská 28, Praha 1); kdo: Jan Jindra / Silvestry v hotelu Jalta 1982–1984 (do 5. listopadu), Jan Fabián / Absence krajiny (do 10. října).

  • Jan Jindra / Silvestry v hotelu Jalta 1982-84 zdroj: JoVo http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2020/201978.jpg
  • Fotografie Jana Fabiána zdroj: JoVo http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2020/201974.jpg
  • Fotografie Jana Fabiána zdroj: JoVo http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2020/201972.jpg
  • Fotografie Jana Fabiána zdroj: JoVo http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/21/2020/201973.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Muzea a galerie v Česku mají bohatší sbírky. I díky dotacím

Tuzemská muzea a galerie získaly v loňském roce do svých sbírek několik významných kulturních děl. Patří mezi ně třeba obraz od Jana Zrzavého, grafiky od Toyen nebo skleněné negativy s prvním československým prezidentem Tomášem Garriguem Masarykem. Výkup desítek mimořádně hodnotných předmětů podpořilo dotací ministerstvo kultury. Jen Masarykovo muzeum v Hodoníně si do sbírek pořídilo 189 negativů z let 1918 až 1937. Za kolekci zaplatilo zhruba 280 tisíc korun, ze státních peněz šlo sedmdesát procent této částky.
před 3 hhodinami

Novým rektorem AVU chtějí být tři kandidáti

O post rektora Akademie výtvarných umění (AVU) v Praze se ucházejí tři kandidáti. Splnili podmínky, které stanovil Akademický senát AVU. Uchazeči Tomáš Pospiszyl a Dušan Zahoranský na AVU už nyní působí, Marek Pokorný je externista. Senát AVU zvolí nového rektora 5. března. Předchozí rektorka Maria Topolčanská rezignovala loni v říjnu. AVU od té doby vede v zastoupení nová prorektorka pro studijní záležitosti Šárka Krtková, kterou do funkce jmenovala Topolčanská.
před 4 hhodinami

Nový ředitel Studia Ypsilon plánuje zrušit stávající podobu souboru

Ředitelem Studia Ypsilon bude od 1. března děkan Divadelní fakulty AMU (DAMU) v Praze František Tománek, jehož koncepce počítá se zrušením stávající podoby souboru. Výsledky výběrového řízení v pondělí schválili radní hlavního města, jehož příspěvkovou organizací divadlo je. Tománek plánuje divadlo transformovat na výukové a umělecké pracoviště Divadelní fakulty AMU. To podle serveru iRozhlas.cz kritizují členové souboru, divadlo situaci odmítlo komentovat.
včeraAktualizovánopřed 9 hhodinami

Putina ve filmu hraje umělá inteligence i Jude Law

V lednu se shodou okolností dostalo pozornosti dvěma novým hraným filmům o Vladimiru Putinovi. Oba sledují jeho cestu k moci, každý ale jiným způsobem. V Polsku měl premiéru snímek s jednoduchým názvem Putin, který příběh ruského vůdce vypráví stylizovanou satirou i pomocí AI. Ve francouzské produkci se zase chystá politický thriller Mág z Kremlu, v němž byl pro roli Putina potvrzen Jude Law.
17. 1. 2025

Na Berlinale budou soutěžit dva české animované filmy

Česká kinematografie bude mít na letošním festivalu Berlinale zastoupení díky dvěma animovaným filmům. Světovou premiéru čekají loutkové Pohádky po babičce, natočené podle knihy Arntošta Goldflama čtyřmi režiséry. Do soutěže krátkometrážních snímků se po deseti letech od poslední české účasti dostal Kámen osudu od studentky Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze (UMPRUM) Julie Černé.
17. 1. 2025

Zemřel režisér David Lynch, mistr matoucích filmů

Ve věku 78 let zemřel americký režisér David Lynch. Oznámila to jeho rodina. Lynch byl nominován na Oscara za filmy Modrý samet, Sloní muž a Mulholland Drive. Byl také spoluautorem televizního seriálu Městečko Twin Peaks. Jeho dílo se stalo v mnoha kruzích kultovním a inspirovalo množství napodobitelů, byť se svojí logikou snu vzpíralo jasným interpretacím. „Život je velmi, velmi matoucí, a tak by to mělo být dovoleno i filmům,“ sdělil v jednom z rozhovorů.
16. 1. 2025Aktualizováno16. 1. 2025

Celebrity kvůli požárům v Los Angeles pomáhají i kritizují

Devastující požáry v okolí Los Angeles zničily domov mnohým celebritám. Řada osobností se rozhodla pomoci finančně, třeba Leonardo DiCaprio nebo Beyoncé, některé také vyjádřily svůj názor na zvládnutí požáru. Ke kritikům patří například Mel Gibson. Negativní reakce schytávají influenceři, pokud sdíleli fotografie s ohněm za zády.
16. 1. 2025

Jsme zpátky a je nám jedno, jak se jmenujeme, hlásí The Prostitutes

Kapela The Prostitutes loni ohlásila překvapivý comeback a teď se ve zkušebně připravuje na koncerty a dokončuje nové album. Představila z něj už první singl.
16. 1. 2025
Načítání...